Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74653
Title: การศึกษาการใช้การเล่นบำบัดต่อความสามารถทางสังคมและภาษาของเด็กออทิสติก โรงพยาบาลบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ
Other Titles: A study of using play therapy on social and language abilities of autistic children, Bangpli Hospital, Samutprakarn Province
Authors: พีรยา นันทนาเนตร์
Advisors: จินตนา ยูนิพันธุ์
Advisor's Email: Jintana.Y@Chula.ac.th
Subjects: การบำบัดด้วยการเล่น -- ไทย
เด็กออทิสติก -- พัฒนาการ -- ไทย
Play therapy -- Thailand
Autistic children -- Development -- Thailand
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาครั้งนี้เป็นการดำเนินโครงการศึกษาอิสระ มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านสังคมและภาษาของเด็กออทิสติกก่อนและหลังการใช้การเล่นบำบัดโรงพยาบาลบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ โดยใช้รูปแบบการศึกษาแบบกลุ่มเดียววัดผลก่อนและหลังการทดลอง กลุ่มตัวอย่าง คือ เด็กออทิสติกมีอายุระหว่าง 3-6 ปี ที่มารับบริการที่โรงพยาบาลบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ คู่มือการเล่นบำบัดเด็กออทิสติก และแบบประเมินความสามารถทางสังคมและภาษาของเด็กออทิสติกในการเล่นของเด็กออทิสติก กลุ่มตัวอย่างได้รับการเล่นบำบัดจากผู้ศึกษาเป็นรายบุคคลและรายกลุ่ม จำนวน 12 ครั้ง รวมระยะเวลา 4 สัปดาห์ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบประเมินความสามารถด้านสังคมและภาษาของเด็กออทิสติก เครื่องมือทุกชุดได้รับการตรวจสอบความตรงตามเนี้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ ค่าความเที่ยงโดยครอนบาคแอลฟาของแบบประเมินความสามารถด้านสังคมและภาษาของเด็กออทิสติกเท่ากับ .80 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนาและสถิติทดสอบที (Paired t-test) ผลการศึกษาที่สำคัญคือ ความสามารถด้านสังคมและภาษาของเด็กออทิสติกหลังการใช้การเล่นบำบัดสูงกว่าก่อนการใช้ การเล่นบำบัด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this independent study was to compare social and language abilities of autistic children before and after receiving play therapy. The study sample consisted of 20 autistic childred, aged 3-6 attending out-patient unit, Bangphli hospital. The instruments for intervention was a play therapy. The data were collected by a social and language development scale which was developed by Wimon Nativitvarakun (2005). Each subjects participated in 12 sessions of individual and group play therapy in 4 weeks. All instruments were tested for content validity by a panel of experts. The reliability by Cronbach Alpha of the scale was .80 Data analysis was done by using descriptive statistics and paired t-tests Majoy result of the study was as the following: Social and language abilities of autistic children after receiving play therapy was significantly higher than before receiving the therapy, at the .05 level
Description: สารนิพนธ์ (พย.ม.) -- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74653
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.2117
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.2117
Type: Independent Study
Appears in Collections:Nurse - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pheeraya_na_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ865.8 kBAdobe PDFView/Open
Pheeraya_na_ch1_p.pdfบทที่ 11.31 MBAdobe PDFView/Open
Pheeraya_na_ch2_p.pdfบทที่ 22.44 MBAdobe PDFView/Open
Pheeraya_na_ch3_p.pdfบทที่ 31.32 MBAdobe PDFView/Open
Pheeraya_na_ch4_p.pdfบทที่ 41.08 MBAdobe PDFView/Open
Pheeraya_na_ch5_p.pdfบทที่ 5959.25 kBAdobe PDFView/Open
Pheeraya_na_back_p.pdfรายการอ้างอิงและภาคผนวก1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.