Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82114
Title: ผลการจัดการเรียนรู้วิชาพลศึกษาโดยใช้เทคนิคการเรียนแบบร่วมมือที่มีต่อทักษะกีฬาแฮนด์บอลและการทำงานเป็นทีมของนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 4
Other Titles: Effects of learning management of physical education using cooperative learning technique on skills of handball and teamwork of fourth grade students
Authors: จิรวัฒน์ วงศ์ชุมภู
สุธนะ ติงศภัทิย์
บัญชา ชลาภิรมย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Subjects: แฮนด์บอล
พลศึกษา -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
ครูพลศึกษา
Issue Date: Jan-2565
Publisher: มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ
Citation: วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ 14,1 (ม.ค. - เม.ย. 2565) หน้า 199 - 212
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาผลการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้การจัดการเรียนรู้ร่วมมือประเภทการแข่งขันระหว่างกลุ่มเกมที่มีต่อทักษะพื้นฐานกีฬาแฮนด์บอลและทักษะการท างานเป็นทีมของนักเรียนระดับประถมศึกษาปีที่ 4และ2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะพื้นฐานกีฬาแฮนด์บอลและทักษะการท างานเป็นทีมระหว่างนักเรียนโดยใช้เทคนิคการเรียนแบบร่วมมือประเภทการแข่งขันระหว่างกลุ่มเกม และนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบปกติ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านเมืองชุม จ านวน 36 คน โดยแบ่งออกเป็น 2กลุ่ม กลุ่มทดลอง จ านวน 18 คน และกลุ่มควบคุม จ านวน 18 คนเครื่องมือในวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษากีฬาแฮนด์บอลโดยใช้เทคนิคการเรียนแบบร่วมมือประเภทการแข่งขันระหว่างกลุ่มเกม จ านวน 8 แผน ที่มีค่าดัชนีความสอดคล้องเท่ากับ 0.96และ2) แบบประเมินการท างานเป็นทีมที่มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.86 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และเปรียบเทียบผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าทีผลการวิจัยพบว่า 1) ค่าเฉลี่ยของคะแนนหลังการทดลองนักเรียนกลุ่มทดลองและนักเรียนกลุ่มควบคุมมีทักษะพื้นฐานกีฬาแฮนด์บอลแตกต่างกัน อย่างมีนัยส าคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) ค่าเฉลี่ยของคะแนนหลังการทดลอง นักเรียนกลุ่มทดลองมีทักษะการท างานเป็นทีมสูงกว่านักเรียนกลุ่มควบคุม อย่างมีนัยส าคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were: 1) to study the effects of learning management of physical education by using the cooperative learning technique as a competitioncategorybetween team game on skills of handball and teamwork of fourth graders,2) to compare basic handball skills and teamwork skills among students who were instructed with the cooperative learning technique as acompetition category between team game and those who were instructed with conventional method. The samples of this study were 36 fourth grade students ofBan Muangchum Schooldivided into two groups; the experiment group of18 students taught with the cooperative learning technique as acompetition categorybetween team game and the control group of18 students taught with conventional method. The research tools were eight lesson plans (IOC = 0.96)and the assessment form of teamwork skills of which validity was 0.86.The analysis of this qualitativedata was shown in mean,standard deviationandt-testfor comparison.The results showed that there was a significant difference at asignificant level of.05 level betweenexperiment group students’ mean scores on the basic skill of handball and of control group studentsafter the experiment.Moreover, the mean scores after the experiment of the experiment group on teamwork skillswere higher than those of the control group at asignificant level of .05
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82114
URI: https://he02.tci-thaijo.org/index.php/TNSUJournal/article/view/255377
ISSN: 2697 5793
Type: Article
Appears in Collections:Thai Journal Article

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
html_submission_85089.htmlบทความวารสารฉบับเต็ม (Fulltext)2.8 kBHTMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.