Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82698
Title: Reciprocal teaching: an instructional strategy to enhance English reading comprehension of secondary school students
Other Titles: การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท: กลยุทธ์การสอนเพื่อส่งเสริมความเข้าใจการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนมัธยมศึกษา
Authors: Patsachon Ruangprasertkun
Advisors: Apasara Chinwonno
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Education
Issue Date: 2022
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Reciprocal Teaching has become an instructional strategy to enhance English reading comprehension for Thai secondary school students. Forty students participated in this mixed-methods study for ten weeks. The study compared students’ English reading comprehension in Reciprocal Teaching with those in Reading Instruction. It also explored students’ perceptions on Reciprocal Teaching strategies. The research instruments included (1) an English reading comprehension test; (2) a Reciprocal Teaching questionnaire, and (3) a Semi-structured interview. Quantitative data from a paired samples t-test indicated that students in the Reciprocal Teaching significantly improved their English reading comprehension at a level of 0.05. The qualitative data showed positive perceptions toward Reciprocal Teaching strategies, including predicting, clarifying, questioning, and summarizing. This study led to the application of Reciprocal Teaching to support students reading English in a foreign language.
Other Abstract: การสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทเป็นกลยุทธ์การสอนที่จะช่วยส่งเสริมความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษสำหรับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นชาวไทย โดยมีนักเรียนจำนวน 40 คนเข้าร่วมในการวิจัยแบบผสมผสานครั้งนี้เป็นระยะเวลา 10 สัปดาห์ การศึกษาครั้งนี้เป็นการเปรียบเทียบการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทกับการสอนอ่านทั่วไป โดยมีการสำรวจความคิดเห็นต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทในกลุ่มตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แบบทดสอบความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษ (2) แบบสอบถามการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท (3) คำถามในการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท ผลการศึกษาจากข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูลจาก Paired sample t-test พบว่านักเรียนพัฒนาความเข้าใจในการอ่านภาษาอังกฤษโดยการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาทอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติระดับ 0.05 และผลการศึกษาจากข้อมูลเชิงคุณภาพพบว่านักเรียนมีทัศนคติเชิงบวกต่อการสอนแบบแลกเปลี่ยนบทบาท โดยแบ่งออกเป็น 4 กลยุทธ์คือ การคาดเดาเหตุการณ์ล่วงหน้า การสร้างความกระจ่างกับข้อสงสัย การตั้งคำถาม และ การสรุปความ ผลของการวิจัยชิ้นนี้สามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการสอนวีธีการอ่านเพื่อส่งเสริมการสอนอ่านภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Description: Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2022
Degree Name: Master of Education
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Teaching English as a Foreign Language
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82698
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.345
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2022.345
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6388505327.pdf11.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.