Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83331
Title: องค์ประกอบความสำเร็จของธุรกิจและคุณลักษณะของผู้นำกับความสอดคล้องของแนวคิดที่ปรากฏในหนังสือ Good to Great ของ จิม คอลลินส์กรณีศึกษา : บริษัทฯ ในกลุ่มอสังหาริมทรัพย์ และ startup ที่ประสบความสำเร็จของไทย
Other Titles: The success component of the business and the characteristic of the leader with the consistency of the concepts appear in Jim Collins' book good to great.case study : Thailand’s successful real estate companies and startups
Authors: นรัฐ คุณะวัฒนากรณ์
Advisors: ปกรณ์ ศิริประกอบ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะรัฐศาสตร์
Issue Date: 2565
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: สารนิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อที่จะศึกษาถึง 1.ปัจจัยสำคัญที่ส่งผลต่อความสำเร็จขององค์การธุรกิจ โดยอาศัยแนวคิดที่ปรากฏในหนังสือจากบริษัทที่ดี สู่ความเป็นบริษัทที่ยิ่งใหญ่ (Good to Great) ของ จิม คอลลินส์ และ 2.องค์ประกอบสำคัญที่ส่งผลต่อคุณลักษณะของผู้นำองค์การธุรกิจที่ประสบผลสำเร็จ โดยอาศัยแนวคิดผู้นำระดับที่ 5 ที่ปรากฏในหนังสือ จากบริษัทที่ดี สู่ความเป็นบริษัทที่ยิ่งใหญ่ (Good to Great) ของ จิม คอลลินส์ และ ภาวะผู้นำระดับ 5 ของ จอห์น ซี แม็กซ์เวลล์ เพื่อที่จะสามารถนำผลวิจัยไปปรับใช้และพัฒนาต่อยอด ทั้งในด้านของคุณลักษณะผู้นำองค์กรรวมถึงวิธีการและกระบวนการในการบริหารจัดการองค์กรของไทยให้สามารถประสบผลสำเร็จได้อย่างยั่งยืนมากยิ่งขึ้น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยประกอบไปด้วยองค์กรที่มีความเชี่ยวชาญในด้านการพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ที่มีความเชี่ยวชาญแตกต่างกัน 3 องค์กร ที่ คือ 1.องค์กรที่พัฒนาที่พักอาศัยประเภทคอนโดมิเนียม 2.องค์กรที่พัฒนาที่พักอาศัยประเภทหมู่บ้านจัดสรร และ 3.องค์กรผู้รับเหมาก่อสร้างงานโครงการประเภทห้างสรรพสินค้าและห้างสะดวกซื้อขนาดใหญ่ และยังศึกษาวิจัยองค์กรธุรกิจสตาร์ทอัพ (STARTUP) ที่ประสบความสำเร็จได้ในระยะเวลาอันรวดเร็วอีก 2 องค์กร นั่นคือ 4.องค์กรที่เชี่ยวชาญงานด้านออแกไนซ์เซอร์ และ 5.องค์กรที่เชี่ยวชาญในงานด้านการให้บริการด้านเวที แสง-สี-เสียง และภาพในงานอีเว้นท์ต่าง ๆ โดยการวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการศึกษาข้อมูล เอกสาร และการสัมภาษณ์ผู้บริหาร เจ้าของกิจการ และผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับก่อการตั้งและการเปลี่ยนผ่านองค์กร รวมถึงการเข้าร่วมสังเกตการณ์ในกิจกรรมต่าง ๆ ขององค์กรตัวอย่างที่ศึกษาวิจัยในครั้งนี้ด้วย สามารถสรุปผลการศึกษาวิจัยได้ดังนี้คือ องค์กรตัวอย่างที่ประสบความสำเร็จของไทยที่ทำการศึกษาวิจัย “ไม่มีความสอดคล้อง” ทั้งในด้านแนวคิดหรือแนวทางในการบริหารที่ปรากฏในหนังสือจากบริษัทที่ดี สู่ความเป็นบริษัทที่ยิ่งใหญ่ (Good to Great) ของ จิม คอลลินส์ โดยปัจจัยสำคัญที่องค์กรตัวอย่างมีคล้ายคลึงกันเพียง 1 ปัจจัย (จาก 6 ปัจจัย) นั่นคือ แนวความคิดแบบตัวเม่น (เลือกทำในสิ่งที่องค์กรเชี่ยวชาญที่สุด) คือ การที่องค์กรรู้ว่าตนเองเก่งหรือมีความเชี่ยวชาญในเรื่องใด และทุ่มเทลงมือปฏิบัติเฉพาะในสิ่งที่ตนเองถนัดและเชี่ยวชาญนั้นให้เป็นเลิศ และพัฒนาต่อยอดสิ่งนั้นให้กลายเป็นสิ่งที่องค์กรสามารถสร้างสรรค์ผลงานที่เป็นเลิศ ในส่วนของผลวิจัยด้านคุณลักษณะของผู้นำองค์การธุรกิจที่ประสบผลสำเร็จของไทยนั้น พบว่า “ไม่มีความสอดคล้อง” กับแนวคิดผู้นำระดับที่ 5 ที่ปรากฏในหนังสือ จากบริษัทที่ดี สู่ความเป็นบริษัทที่ยิ่งใหญ่ (Good to Great) ของ จิม คอลลินส์ และ ภาวะผู้นำระดับ 5 ของ จอห์น ซี แม็กซ์เวลล์ เช่นกัน โดยองค์กรตัวอย่างที่ศึกษาวิจัยส่วนใหญ่มี คุณลักษณะของผู้นำเพียง “ระดับ 3” หมายถึง ผู้นำสร้างความสำเร็จของตนเองจาก “ผลงานที่เป็นเลิศ” และความสามารถใน “การสร้างสัมพันธภาพระหว่างบุคคลที่ยอดเยี่ยม” จนได้รับการยอมรับในฐานะของการเป็นผู้นำองค์กรที่ดีที่ทุกภาคส่วนเคารพนับถือ จากการศึกษาวิจัยพบว่าปัจจัยสำคัญที่ทำให้แนวคิดจากหนังสือฯ เล่มนี้ ไม่สามารถนำมาใช้อธิบายองค์กรตัวอย่างที่ประสบความสำเร็จของไทยได้มีผลมาจาก 1.ความแตกต่างระหว่างค่านิยมและวัฒนธรรมของคนไทยกับคนต่างชาติ อาทิ ในสังคมไทยที่เป็นสังคมแบบอุปถัมภ์ ระบบพวกพ้อง ระบบสายสัมพันธ์กับคนกลุ่มต่าง ๆ (Connection) หรือการเคารพผู้ที่มีอายุมากกว่าเสมอ (ระบบ Seniority) 2.นิยามของความสำเร็จในการดำเนินธุรกิจของหนังสือเล่มนี้ ซึ่งหมายถึงองค์กรระดับสากลที่มีพนักงานหลายพันอัตรา และโครงสร้างองค์กรสลับซับซ้อน และต้องนำเสนอสินค้าและบริการที่มีการแข่งขันในตลาดอย่างรุนแรง ทำให้องค์กรต้องปรับตัวและตอบสนองต่อการเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็ว 3.องค์กรธุรกิจของไทยที่จะสามารถเติบโตไปถึงระดับประเทศหรือระดับสากลได้นั้น จำเป็นต้องมีโครงสร้างการบริหารที่เป็นระบบและใช้ทีมผู้บริหารมืออาชีพเข้ามาช่วยในการบริหารจัดการ แต่องค์กรของไทยส่วนใหญ่ยังเป็นการบริหารแบบธุรกิจครอบครัว ทำให้การเติบโตตามแนวคิดที่ปรากฏในหนังสือฯ ไม่อาจนำไปใช้อธิบายได้ในทุกมิติของความสำเร็จ   ข้อเสนอแนะจากการวิจัย พบว่าทุกองค์กรสามารถประสบความสำเร็จได้จริง โดยการนำแนวคิดจากหนังสือ จากบริษัทที่ดี สู่ความเป็นบริษัทที่ยิ่งใหญ่ (Good to Great) ของ จิม คอลลินส์ และ ภาวะผู้นำระดับ 5 ของ จอห์น ซี แม็กซ์เวลล์ ไปใช้ได้ โดยเริ่มต้นจากการพัฒนาองค์กรทั้ง 6 ด้าน โดยเริ่มให้ความสำคัญกับ “ระดับของการเป็นผู้นำ” ก่อน ด้วยการเริ่มต้นจากเป็นผู้นำที่ “เก่งและดี” ให้ได้ก่อน จากนั้นคือเรื่องของการคัดเลือก “คนที่ใช่” และตามมาด้วย “การทำในสิ่งที่ตนเองและทีมงานถนัดและเชี่ยวชาญ” โดยต้องไม่ลืมการใช้ “ค่านิยมและวัฒนธรรม” ของคนไทยเป็นตัวเสริมความสำเร็จขององค์กรด้วยเสมอ
Other Abstract: This thesis aims to study 1) important factors affecting the success of the business sector by conducting the ideas presented in the book "Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't" by Jim Collins and 2) key elements that affect the characteristics of a successful business sector leader based on the concept of Level 5 leadership from the book "Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't" by Jim Collins and “Level 5 leadership” from John C. Maxwell's concept in order to apply research results and develop further both in terms of organisational leadership characteristics, including methods and processes for managing Thai organisations to achieve more sustainable results. The sample group for this research consists of 3 organisations that specialise in real estate development with different expertise, namely organisations that develop residential condominiums, organisations that develop residential housing projects and contractors for construction projects in department stores and large convenience stores. Also, this research studies 2 more startup business organisations that can be successful in a short period, namely the organisations that specialise in organiser work and organisations that specialise in subsidising stage, light and sound as well as image services in various events. This research conducts qualitative methods by studying information and documents, as well as interviewing executives and proprietors involved in the founding and transition of the organisation, including participation in the observation of the activities of the sample organisations studied in this research. The results of the study can be summarised as follows. Firstly, the successful Thai model organisation under the study is not "consistent" in terms of concepts or management approaches as shown in the book "Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't" by Jim Collins. In other words, the key factor that the sample organisations are similar is only 1 factor (out of 6 factors), namely “The Hedgehog Concept”, which is the concept of recognising their expertise in their organisation, devoting to do only what the organisation is good at and specialising in to achieve excellence. So, it will lead to further development of the potential of the organisation to become creative in various works of excellence. As for the characteristics of successful business organisation leaders in Thailand, the results found that they are "not consistent" with the concept of “Level 5 leadership” that appeared in the book "Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't" by Jim Collins and “Level 5 leadership” by John C. Maxwell. That is to say, most of the sample organisations studied have only “Level 3” of leadership attributes - leaders built their success on "Excellent performance" and the ability to "create excellent interpersonal relationships" until being recognised as a good organisational leader respected by all sectors. The concept of this book cannot be used to describe the successful example of Thailand. Pain points of organisations are: (1) the differences between the values and cultures of Thai and foreigners because Thai society is a patronage system, cronyism, and seniority (2) the definition of business success in the above books - having thousands of employees in international organisations, having complicated organisational structure,  and providing products and services with fierce market competition - organisations, therefore, must quickly adapt to and respond to changes and (3) Thai business organisations can develop at the national or international level by having a systematic management structure and a professional management team. However, most Thai organisations are family businesses. This makes it impossible to explain the growth of the concepts shown in the above books in all aspects of success. Suggestions from this research are every organisation can succeed by applying concepts from the book "Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't" by Jim Collins and "Level 5 Leadership" by John C. Maxwell to develop the organisation in 6 areas, from "leadership elevation" by developing leadership personality to being "talented and good", followed by selecting the "right person" for the operators to accept, as well as "doing what one and team are skilled and specialised" and taking into account “values and culture” of Thai people, which will significantly enhance the success of the organisation.
Description: สารนิพนธ์ (รป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2565
Degree Name: รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: รัฐประศาสนศาสตร์
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83331
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2022.272
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.IS.2022.272
Type: Independent Study
Appears in Collections:Pol - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6382032924.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.