Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83509
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | ภิชา ใบโพธิ์ | - |
dc.contributor.author | ชาริณี ตรีวรัญญู | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T04:58:56Z | - |
dc.date.available | 2023-09-01T04:58:56Z | - |
dc.date.issued | 2565-09 | - |
dc.identifier.citation | Journal of Information and Learning [JIL] 33, 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2565) หน้า 73-87 | en_US |
dc.identifier.issn | 2730-2202 (Online) | - |
dc.identifier.uri | https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83509 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยและพัฒนานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและศึกษาผลการใช้ชุดกิจกรรมการเล่านิทานร่วมกับการใช้ละครสร้างสรรค์ที่มีต่อทักษะการสร้างสัมพันธภาพของนักเรียน กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนเอกชนขนาดใหญ่พิเศษ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน จังหวัดลพบุรี ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 13 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบประเมินทักษะการสร้างสัมพันธภาพ ซึ่งใช้ควบคู่กับศูนย์การประเมิน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้คะแนนเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติทดสอบวิลคอกซัน ผลการวิจัยปรากฎว่า 1) ชุดกิจกรรมการเล่านิทานร่วมกับการใช้ละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการสร้างสัมพันธภาพของนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนต้น ประกอบด้วยกิจกรรม 8 กิจกรรม ที่ใช้การเล่านิทานด้วยเทคนิคการเล่านิทานรูปแบบต่างๆ เพื่อให้นักเรียนเข้าใจเรื่องราวและเชื่อมโยงมุมมองของนักเรียนกับมุมมองของตัวละคร ประกอบกับการใช้กระบวนการของละครสร้างสรรค์เพื่อให้นักเรียนได้ปฏิสัมพันธ์กับเพื่อน เน้นการแสดงออกทางอารมณ์ ความรู้สึก ท่าทาง และการทำงานร่วมกับผู้อื่นผ่านการแสดงละครจากเรื่องราวของนิทานที่ได้รับฟังองค์ประกอบสำคัญของชุดกิจกรรม ได้แก่ (1) แนวคิดและลักษณะสำคัญ (2) วัตถุประสงค์ (3) กิจกรรม (4) ขั้นตอนการจัดกิจกรรม (5) แนวทางการใช้ชุดกิจกรรม และ (6) แนวทางการประเมินผล 2) นักเรียนมีค่าเฉลี่ยของคะแนนการมีทักษะการสร้างสัมพันธภาพสูงกว่าก่อนการใช้ชุดกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อพิจารณาตามองค์ประกอบ พบว่า ทุกองค์ประกอบมีคะแนนเฉลี่ยสูงขึ้น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ยกเว้นการทำงานร่วมกันเป็นทีมที่มีคะแนนเฉลี่ยสูงขึ้นอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this study were 1) to develop a package of storytelling activities with creative drama to enhance relationship skills of primary school students and 2) to study the effects of using the activity package. The sample were 13 of Grade 2 students who studied at schools under the Office of the Private Education Commission in Lopburi in the second semester of the academic year 2021. Participants were selected by purposive sampling method. The data collection tools were a relationship skills assessment which is used with the assessment center simultaneously. The data were analyzed by using mean, standard deviation and Wilcoxon Sign rank-test. The research findings showed that the activity package included eight activities which employed various storytelling techniques to make students understand a story and connect the idea and the point of view between themselves and the characters. Besides, creative drama was used so that students could have an interaction with friends by expressing feelings, making gestures and working with others in drama playing from the story to which they had listened. This activity package consisted of six key elements including concept and main feature of the activity package, the objective of the activity package, the activity in the package, the activity process, guidelines for using the activity package, and evaluation guidelines. After using the activity package, students had a higher mean post-test score on the relationship skills than pre-test at the .05 level of significance. When considered separately by the components of relationship skills, it was found that all of them had a higher mean score at the .05 level of significance, except teamwork. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | สำนักวิทยบริการ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี | en_US |
dc.relation.uri | https://so04.tci-thaijo.org/index.php/jil/article/view/259161 | - |
dc.rights | Journal of Information and Learning [JIL] | en_US |
dc.title | การพัฒนาชุดกิจกรรมการเล่านิทานร่วมกับการใช้ละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการสร้างสัมพันธภาพของนักเรียนระดับประถมศึกษาตอนต้น | en_US |
dc.title.alternative | Development of a Package of Storytelling Activities with Creative Drama to Enhance Relationship Skills of Primary School Students | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Thai Journal Article |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
html_submission_86526.html | บทความวารสารฉบับเต็ม (Fulltext) | 2.69 kB | HTML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.