DSpace Repository

Applying multi objective micro genetic algorithm in irregular airline operation to solve flight combining and rerouting problem

Show simple item record

dc.contributor.advisor Proadpran Punyabukkana
dc.contributor.author Soottipoom Yaowiwat
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2011-12-13T11:54:48Z
dc.date.available 2011-12-13T11:54:48Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16363
dc.description Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2007 en
dc.description.abstract This thesis presents the application of the Multi Objective Micro Genetic Algorithm (MOMGA) in Irregular Airline Operation for solving flight combing and rerouting problems. Performance of the application was tested against applications using first Branch and Bound Algorithms then human experts. The result denotes that MOMGA could produce varied solutions, with equal quality, as those of Branch and Bound algorithms. Also the performance of MOMGA is much better than the performance of human experts. This is because MOMGA employs the Pareto dominance based scheme in solutions deriving and the Branch and Bound algorithms was developed in order to find multiple solutions. On the other hand, the limited searching capabilities of human experts restrict finding good quality and varied solutions. However, MOMGA took a bit more time to solve the problem than the application using Branch and Bound Algorithms. en
dc.description.abstractalternative วิทยานิพนธ์นี้เสนอการนำขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมแบบจุลภาคสำหรับหลายวัตถุประสงค์ มาประยุกต์ใช้ในงานปฏิบัติการทางการบินในสภาวะไม่ปกติ เพื่อแก้ปัญหาการผนวกเที่ยวบินและการเปลี่ยนเส้นทางบิน แล้วทำการเปรียบเทียบประสิทธิภาพของขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมดังกล่าวกับอัลกอริทึมการขยายและการจำกัดเขต และการแก้ปัญหาโดยผู้เชี่ยวชาญงานปฏิบัติการทางการบิน ผลที่ได้พบว่าขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมแบบจุลภาคสำหรับหลายวัตถุประสงค์สามารถให้คำตอบของปัญหาได้หลากหลายและมีคุณภาพ ทัดเทียมกับอัลกอริทึมการขยายและการจำกัดเขต แต่มีประสิทธิภาพดีกว่าการแก้ปัญหาโดยผู้เชี่ยวชาญงานปฏิบัติการทางการบิน เนื่องจากขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมดังกล่าว หาคำตอบดีสุดของปัญหาตามวิธีพาเรโตโดมิแนนซ์ และอัลกอริทึมการขยายและการจำกัดเขตถูกพัฒนาให้หาคำตอบได้มากกว่าหนึ่งคำตอบ ในขณะที่ผู้เชี่ยวชาญงานปฏิบัติการทางการบินมีขีดจำกัดในเรื่องเวลาของการค้นคำตอบ จึงทำให้คุณภาพของคำตอบที่ได้ด้อยกว่าคำตอบที่ได้จากขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมและอัลกอริทึมการขยายและการจำกัดเขต อย่างไรก็ตาม การนำขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมแบบจุลภาคสำหรับหลายวัตถุประสงค์มาประยุกต์ใช้ในงานปฏิบัติการทางการบินในสภาวะไม่ปกติ เพื่อแก้ปัญหาการผนวกเที่ยวบินและการเปลี่ยนเส้นทางบิน จะใช้เวลาในการค้นคำตอบมากกว่าอัลกอริทึมการขยายและการจำกัดเขตเพียงเล็กน้อย en
dc.format.extent 4699567 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso en es
dc.publisher Chulalongkorn University en
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.1449
dc.rights Chulalongkorn University en
dc.subject Genetic algorithms en
dc.subject Aeronautics en
dc.title Applying multi objective micro genetic algorithm in irregular airline operation to solve flight combining and rerouting problem en
dc.title.alternative การประยุกต์ใช้ขั้นตอนวิธีเชิงพันธุกรรมแบบจุลภาคสำหรับหลายวัตถุประสงค์ในงานปฏิบัติการทางการบินในสภาวะไม่ปกติ เพื่อแก้ปัญหาการผนวกเที่ยวบินและเปลี่ยนเส้นทางบิน en
dc.type Thesis es
dc.degree.name Master of Science es
dc.degree.level Master's Degree es
dc.degree.discipline Computer Science es
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en
dc.email.advisor No information provided
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2007.1449


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record