DSpace Repository

สาวิตรี : โอเปร่า

Show simple item record

dc.contributor.advisor ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร
dc.contributor.advisor จารุณี หงส์จารุ
dc.contributor.author ฟรานซีส นันตะสุคนธ์
dc.contributor.other จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
dc.date.accessioned 2014-03-25T13:08:38Z
dc.date.available 2014-03-25T13:08:38Z
dc.date.issued 2550
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41955
dc.description วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550 en_US
dc.description.abstract “สาวิตรี” เป็นเรื่องราวของสตรีนางหนึ่งที่ถูกเอ่ยขึ้นในบทสนทนายกย่องสตรีของยุธิษเฐียรและพระมรรกัณเฑยะ จาก ปรติวรตามาหาตฺมฺยปรฺว ใน วนปรฺว แห่งมหาภารต ว่ามีความเพียบพร้อมเทียบเท่านางเทราปที ต่อมาเรื่องราวของนางได้กลายมาเป็นบทละครร้องและพระราชนิพนธ์ความเรียงในชื่อ “สาวิตรี” ของพระบาทสมเด็จพระมงกุฏเกล้าเจ้าอยู่หัว โดยย่อสาวิตรีเป็นเรื่องอำนาจของความรัก หน้าที่ และความภักดีของนางที่มีต่อพระสวามีคือ พระสัตยวาน ตลอดจนความเพียรพยายามและการใช้สติสัมปชัญญะของนาง ขณะที่ได้ติดตามพระสวามีเข้าสู่ปรโลกและได้พิสูจน์ความถึงพร้อมในธรรมจนพระยมยินยอมคืนชีพพระสัตยวานมาให้ โอเปร่า “สาวิตรี” เป็นการหยิบยกเอาบทพระราชนิพนธ์มาทำเป็นคำร้อง (Libretto) ของโอเปร่า และประพันธ์ดนตรีประกอบ โดยมีการนำเสนอเรื่องราวผ่านศิลปะและความงามของเสียงดนตรีในลักษณะร่วมสมัย สาวิตรีเป็นโอเปร่าองค์เดียว ในลักษณะอุปรากรเชมเบอร์ ใช้นักดนตรี 15 คน บรรเลงร่วมกับนักร้อง 3 คน มีลักษณะพิเศษที่การใช้สีสันของเสียง และพื้นผิวของดนตรี อันแสดงบทบาทที่ขัดแย้งหรือตรงกันข้าม (Contrast) อย่างเด่นชัด รวมไปถึงมีบทบาทที่เป็นตัวประสานระหว่างด้านตรงข้ามนั้น เพื่อแสดงออกซึ่งแนวคิดหลักที่เกี่ยวข้องกับ “ทวิลักษณ์” นอกจากนี้ยังมีการใช้โน้ตและคอร์ดโครมาติกเพื่อให้ความรู้สึกที่ลี้ลับ และสร้างบรรยากาศทางดนตรีที่มีมิติซับซ้อน โดยรวมผลงานประพันธ์มีโครงสร้างของเสียงประสานในลักษณะโทนาลิตีอิสระ เพื่อให้เข้ากับเรื่องราวที่มีลักษณะเหนือจินตนาการ ได้แก่ การกลับคืนฟื้นชีวิตจากความตาย หรือเรื่องราวที่มนุษย์สัมพันธ์กับเทพเจ้า
dc.description.abstractalternative The oldest known version of the story of “Savitri” is found in "The Book of the Forest" of the Mahabharata. The myth occurs as a multiple-embedded narrative in the Mahabharata told by Markandeya when Yudhisthira asks Markandeya whether there has ever been a woman whose devotion and virtues matched Draupadi’s. Consequently, this story was retold in the Thai version by King Rama VI, both in prose and poetry. But the poem is written in the script of a Thai musical stage play. Briefly, Savitri is a story about the woman and the power of her love, duty and loyalty towards her lover. And with the endeavor and wisdom to track Yama (the Lord of Death) to purgatory, she proves her descent in every aspect and ability to bring even the life of Satyavan, her husband, back from the dead. The opera, Savitri, was made to quote the script mainly and the text from His Royal Majesty’s in both contents to be a libretto. Presented with art and beauty in a modern way, this music piece was composed along the references as mentioned. Savitri is an opera in one act. As a chamber opera, it is composed of 15 musicians and 3 vocalists. The opera is distinctive in overall tone color usage and music textures that mainly imply loads of contrasting characters. Additionally, with a role of uniting all these contradictories, it expresses the main idea of “dualism”. Broadly, the use of chromatic notes and chords in the opera has created a mystic atmosphere and intricacies. It is structured by free tonal harmony on the whole to suit the imaginary story such as the reincarnation and the way a human being is related to divinity.
dc.language.iso th en_US
dc.publisher จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en_US
dc.rights จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en_US
dc.title สาวิตรี : โอเปร่า en_US
dc.title.alternative Opera : Savitri en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต en_US
dc.degree.level ปริญญาโท en_US
dc.degree.discipline การประพันธ์เพลง en_US
dc.degree.grantor จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Fine Arts - Theses [876]
    วิทยานิพนธ์ คณะศิลปกรรมศาสตร์

Show simple item record