DSpace Repository

Benzoxazine-modified asphalts

Show simple item record

dc.contributor.advisor Sarawut Rimdusit
dc.contributor.author Anchalee Oumpancharoen
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2014-04-30T09:08:06Z
dc.date.available 2014-04-30T09:08:06Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42276
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2012 en_US
dc.description.abstract The use of polymers for modification of asphalt is an attempt to prolong the service life and improve the performance of asphalt particularly for road pavement applications. This research aims to study mechanical and thermal properties of asphalt modification by bisphenol A based benzoxazine resin. The 60/70 penetration grade asphalts were modified by varying the amount of benzoxazine resin at 1wt%, 3wt%, 5wt%, 7wt% and 9wt%. The suitable mixing condition was achieved by mechanical mixing for 1 hr at 80°C and a mixing speed of 500 rpm with a stirrer followed by curing for 1 hr at 190°C. The storage modulus increased when benzoxazine contents increased and the glass transition temperature (Tg) of benzoxazine-modified asphalt increased to 4.4°C from -14.3°C of the unmodified asphalt. The degradation temperature of benzoxazine-modified asphalt increased to 380°C from 354°C of unmodified asphalt. Rheological properties as storage shear modulus, loss shear modulus and viscosity at 60°C increased when benzoxazine contents increased. The maximum temperature of rutting parameter (G*/sinδ) increased from 65°C to 84°C and specific gravity increased from 1.034 to 1.053 when benzoxazine contents increased. Morphology of benzoxazine resin and asphalts blend revealed that benzoxazine fraction to disperse as small particles in the asphalts. Softening point of the benzoxazine-modified asphalt increased with increasing the benzoxazine resin contents while the penetration depth decreased when the benzoxazine ratio increased. Appreciable decrease in formation of rutting, bleeding and cracking are thus expected to be achieved by the use of the benzoxazine-modified asphalts. en_US
dc.description.abstractalternative พอลิเมอร์นิยมใช้ในการเพิ่มอายุการใช้งานและปรับปรุงคุณสมบัติเชิงกลและทางความร้อนของยางมะตอยโดยเฉพาะอย่างยิ่งสำหรับงานการทาง วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้เพื่อเพิ่มคุณสมบัติเชิงกลและทางความร้อนของยางมะตอยสำหรับงานการทางโดยใช้เบนซอกซาซีนเรซินเป็นสารดัดแปร ในงานวิจัยนี้ใช้ยางมะตอยเกรด 60/70 โดยเติมเบนซอกซาซีนเรซินในอัตราส่วน 1, 3, 5, 7 และ 9 เปอร์เซ็นต์โดยน้ำหนัก ผสมโดยใช้เครื่องกวนที่อุณหภูมิ 80 องศาเซลเซียส เป็นเวลา 1 ชั่วโมง ที่ความเร็วรอบ 500 รอบต่อนาที จากนั้นบ่มด้วยตู้อบที่อุณหภูมิ 190 องศาเซลเซียส เป็นเวลา 1 ชั่วโมง และศึกษาผลของการปรับปรุงคุณสมบัติยางมะตอยด้วยเบนซอกซาซีนเรซิน พบว่ามอดุลัสการสะสม มีค่าสูงขึ้นเมื่อปริมาณเบนซอกซาซีนเพิ่มขึ้นและอุณหภูมิการเปลี่ยนสถานะคล้ายแก้ว (Tg) ของยางมะตอยดัดแปรมีค่าสูงขึ้นเท่ากับ 4.4 องศาเซลเซียสจากยางมะตอยปกติที่ -14.3 องศาเซลเซียส อุณหภูมิการสลายตัวของยางมะตอยดัดแปรด้วยเบนซอกซาซีนเพิ่มขึ้นเป็น 380 องศาเซลเซียสจาก 354 องศาเซลเซียส ของยางมะตอยปกติ คุณสมบัติทางการไหลทั้งมอดุลัสการสะสม, มอดุลัสการสูญเสีย และความหนืดที่อุณหภูมิ 60 องศาเซลเซียส เพิ่มขึ้นเมื่อปริมาณเบนซอกซาซีนเพิ่มขึ้น อุณหภูมิสูงสุดของค่าความต้านทานการเกิดร่อง (Rutting parameter) เพิ่มขึ้นจาก 65 องศาเซลเซียส ไปเป็น 84 องศาเซลเซียส ค่าความถ่วงจำเพาะเพิ่มขึ้นจาก 1.034 เป็น 1.053 และการศึกษาการกระจายตัวของการผสมของเบนซอกซาซีนกับยางมะตอยพบว่า เบนซอกซาซีนกระจายตัวเป็นเม็ดเล็กๆ อยู่ในยางมะตอย จุดอ่อนตัว (Softening point) เพิ่มขึ้นในขณะที่ค่าความต้านทานการเจาะทะลุ (Penetration) ลดลง เมื่อปริมาณเบนซอกซาซีนเพิ่มขึ้น จากการศึกษาการดัดแปรยางมะตอยด้วยเบนซอกซาซีนสามารถลดการเสียรูปของผิวถนนในการเกิดร่องล้อ (Rutting), การเยิ้ม (Bleeding) และรอยแตก (Cracking) ได้ en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.471
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Asphalt en_US
dc.subject Pavement, Asphalt en_US
dc.subject แอสฟัลต์ en_US
dc.subject ผิวทางแอสฟัลต์ en_US
dc.title Benzoxazine-modified asphalts en_US
dc.title.alternative วัสดุแอสฟัลต์ที่ดัดแปรด้วยเบนซอกซาซีน en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Engineering en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Chemical Engineering en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Sarawut.R@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2012.471


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record