DSpace Repository

Analysis of distortion-induced fatigue crack at the web gap of i-beam in steel bridges

Show simple item record

dc.contributor.advisor Teerapong Senjuntichai
dc.contributor.advisor Akhrawat Lenwari
dc.contributor.advisor Toshiro Hayashikawa
dc.contributor.author Hung The Dinh
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2015-06-24T04:35:44Z
dc.date.available 2015-06-24T04:35:44Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42535
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2012 en_US
dc.description.abstract Distortion-induced fatigue cracking has occurred in many types of steel bridge structures, especially the welded structures where high local stresses exist. However, out-of-plane distortion-induced stresses have not been fully considered in the AASHTO design specifications. This research studies the behavior around web-gap of I-beam in steel bridges under cyclic loading and applies the linear elastic fracture mechanics concepts for prediction of fatigue cracking behavior. Besides, effects of various parameters on the distortion-induced fatigue cracking behavior are considered experimentally and numerically. The results show that finite element modeling with SED criterion is applicable for the crack path prediction. In addition, mode I and mode III affected the fatigue crack direction and fatigue crack growth rate. en_US
dc.description.abstractalternative รอยร้าวล้าเนื่องจากการบิดเกิดขึ้นกับโครงสร้างสะพานเหล็กหลายประเภทโดยเฉพาะโครงสร้างที่มีการเชื่อมเนื่องจากหน่วยแรงเฉพาะที่ที่สูงบริเวณรอยเชื่อม อย่างไรก็ตามข้อกำหนดการออกแบบของ AASHTO ยังไม่ได้มีรายละเอียดในการพิจารณาหน่วยแรงภายใต้การบิดนอกระนาบ งานวิจัยนี้ศึกษาพฤติกรรมรอยร้าวบริเวณช่องว่างของแผ่นเอวของคานเหล็กรูปตัวไอภายใต้แรงกระทำเป็นรอบและประยุกต์ใช้แนวคิดกลศาสตร์การแตกร้าวยืดหยุ่นเชิงเส้นในการทำนายพฤติกรรม และศึกษาผลกระทบของตัวแปรต่าง ๆ จากการทดสอบและวิเคราะห์ โดยจากผลการศึกษาพบว่า แบบจำลองไฟไนต์เอลิเมนต์ที่ใช้เกณฑ์ SED สามารถนำมาประยุกต์ใช้ทำนายการเติบโตของรอยร้าวได้ นอกจากนั้นโหมด 1 และ 3 มีผลต่อทิศทางและอัตราการเติบโตของรอยร้าว en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.548
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Steel I-beams en_US
dc.subject Steel, Structural en_US
dc.subject Bridges en_US
dc.subject คานเหล็กรูปตัวไอ en_US
dc.subject โครงสร้างเหล็กกล้า en_US
dc.subject สะพาน en_US
dc.title Analysis of distortion-induced fatigue crack at the web gap of i-beam in steel bridges en_US
dc.title.alternative การวิเคราะห์ร้อยร้าวบริเวณช่องว่างของแผ่นเอวของคานสะพานเหล็กรูปตัวไอ en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Engineering en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Civil Engineering en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Teerapong.S@Chula.ac.th
dc.email.advisor No information provided
dc.email.advisor No information provided
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2012.548


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record