DSpace Repository

HYDRODESULFURIZATION OF OIL DERIVED FROM WASTE TIRE PYROLYSIS

Show simple item record

dc.contributor.advisor Napida Hinchiranan en_US
dc.contributor.advisor Pattarapan Prasassarakich en_US
dc.contributor.author Nut Jantaraksa en_US
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Science en_US
dc.date.accessioned 2015-06-24T06:11:02Z
dc.date.available 2015-06-24T06:11:02Z
dc.date.issued 2013 en_US
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42612
dc.description Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2013 en_US
dc.description.abstract The waste tire is one of alternative energy sources due to its long hydrocarbon chains with high heating value. However, the oil derived from waste tire pyrolysis is not suitably used in any combustion engines since it contains a huge volume of sulfur compounds. Therefore, the aim of this research was to improve the waste tire pyrolysis oil via hydrodesulfurization catalyzed by using 3 types of catalysts supported on γ-alumina: molybdenum (Mo/γ-Al2O3), nickel-molybdenum (NiMo/γ-Al2O3) and cobalt-molybdenum (CoMo/γ-Al2O3). The catalyst prepared by successive incipient wetness impregnation method. The effects of catalyst loading (0-2 wt% based on the amount of waste tire pyrolysis oil), initial hydrogen pressure (10-50 bar), reaction temperature (150-350 °C), and reaction time (5-60 min) on the %sulfur removal were investigated. The maximum %sulfur removal at 87.8% was achieved when the reaction was carried out at 250 °C for 30 min by using 2 wt% of catalyst loading and 20 bar of initial hydrogen pressure. The amount of sulfurous compounds in the waste tire pyrolysis oil was determined by using gas chromatography equipped with a flame photometric detector (GC-FPD). The results indicated that hydrodesulfurization of waste tire pyrolysis oil was effective to reduce the sulfurous compounds; especially, thiophene and its derivatives. en_US
dc.description.abstractalternative ยางรถยนต์ใช้แล้วเป็นหนึ่งในทรัพยากรพลังงานทดแทนเนื่องจากประกอบด้วยไฮโดรคาร์บอนสายยาวซึ่งมีค่าความร้อนสูง อย่างไรก็ตามน้ำมันที่ได้จากการไพโรไลซิสยางรถยนต์ใช้แล้วไม่เหมาะที่จะนำมาใช้กับเครื่องยนต์โดยตรงเนื่องจากมันประกอบไปด้วยกำมะถันปริมาณสูง ดังนั้นจุดประสงค์ของงานวิจัยนี้ คือ ปรับปรุงคุณภาพของน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้วด้วยการขจัดกำมะถันผ่านกระบวนการไฮโดรดีซัลเฟอไรเซชันโดยใช้ตัวเร่งปฏิกิริยาบนตัวรองรับแกมมาอะลูมินา (γ-Al2O3) 3 ชนิด คือ โมลิบดินัม (Mo/γ-Al2O3) นิกเกิลโมลิบดินัม (NiMo/γ-Al2O3) และโคบอลต์โมลิบดินัม (CoMo/γ-Al2O3) ศึกษาผลของตัวแปรที่ใช้ในการไฮโดรดีซัลเฟอไรเซชัน ได้แก่ ปริมาณของตัวเร่งปฏิกิริยา (0-2 %โดยน้ำหนักของน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้ว) ความดันไฮโดรเจนเริ่มต้น (10-50 บาร์) อุณหภูมิในการทำปฏิกิริยา (150-350 องศาเซลเซียส) และเวลาที่ใช้ในการทำปฏิกิริยา (5-60 นาที) พบว่า เมื่อใช้ปริมาณตัวเร่งปฏิกิริยาชนิดนิกเกิลโมลิบดินัมบนตัวรองรับแกมมาอะลูมินา 2 %โดยน้ำหนักของน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้ว ความดันไฮโดรเจนเริ่มต้น 20 บาร์ ที่อุณหภูมิ 250 องศาเซลเซียส ภายในเวลา 30 นาที ให้ประสิทธิภาพในการขจัดกำมะถันได้สูงสุดที่ 87.8% ปริมาณกำมะถันในน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้วก่อนและหลังผ่านกระบวนการไฮโดรดีซัลเฟอไรเซชันถูกตรวจสอบด้วยแก๊สโครมาโทกราฟีชนิดเฟรมโฟโตเมตริกดีเทคเตอร์ พบว่ากระบวนการไฮโดรดีซัลเฟอไรเซชันมีประสิทธิภาพในการลดสารประกอบกำมะถันในน้ำมันไพโรไลซิสจากยางรถยนต์ใช้แล้วโดยเฉพาะกลุ่มไทโอฟีนและอนุพันธ์ของไทโอฟีน en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.88
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Pyrolysis
dc.subject Automobiles -- Tires -- Recycling (Waste, etc.)
dc.subject Petroleum chemicals
dc.subject การแยกสลายด้วยความร้อน
dc.subject รถยนต์ -- ยางล้อ -- การนำกลับมาใช้ใหม่
dc.subject สารปิโตรเคมี
dc.title HYDRODESULFURIZATION OF OIL DERIVED FROM WASTE TIRE PYROLYSIS en_US
dc.title.alternative ไฮโดรดีซัลเฟอไรเซชันของน้ำมันที่ได้จากไพโรไลซิสยางรถยนต์ใช้แล้ว en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Science en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Petrochemistry and Polymer Science en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor napida.h@chula.ac.th en_US
dc.email.advisor ppattara@chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2013.88


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record