DSpace Repository

Comparing attitudes of the sixth year medical students training in conventional and problem-based curricula in Chulalongkorn Medical School

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kammant Phanthumchinda
dc.contributor.advisor Kitpramuk Tantayaporn
dc.contributor.author Anan Srikiatkhachorn
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Medicine
dc.date.accessioned 2007-10-17T11:43:45Z
dc.date.available 2007-10-17T11:43:45Z
dc.date.issued 2000
dc.identifier.isbn 9743462945
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/4448
dc.description Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2000 en
dc.description.abstract Investigates the attitude of the sixth year medical students in Chulalongkorn Medical School training in conventional and problem-based learning (PBL) curriculum. The study was conducted in the academic year 1998 and 1999. 121 students included in the study for conventional batch and 125 for PBL batch. A 30-item questionnaire was developed for measuring the students' attitude. The validity of the scale was approved by five experts in the field of medical education. The raliability of the scale was evaluated using its internal consistency as an indicator. The Cronbach coefficient of this scale was 0.8913. The results of the study showed that students training in the conventional curriculum demonstrated more favorable attitude towards their curriculum than students in the PBL curriculum. Factor analysis demonstrated that PBL students had more positive attitudes in the area of relevancy of the content and emphasis more on the active learning. The study also investigates the effect of PBL implementation on the academic performance by comparing the scores obtained from the comprehensive examination between the two groups. No significant difference was demonstrated when the comprehensive examination scores were compared. Subgroup analysis based on level of knowledge measurement (recall, interpretation, and problem-solving levels) also demonstrated no significant difference. No definite correlation between the attitudes and academic performance was demonstrated. The study can be concluded that the first cohort of PBL students in Chulalongkorn Medical School had less favorable attitudes towards their curriculum compared with the last cohort of conventional curriculum. Improvement in curriculum design is needed to change this undesirable attitudes. en
dc.description.abstractalternative ศึกษาเปรียบเทียบทัศนคติของนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 6 ที่ศึกษาในหลักสูตรเดิมและหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาในคณะแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย โดยเปรียบเทียบระหว่างนิสิตชั้นปีที่ 6 ที่ศึกษาในปีการศึกษา 2541 และ 2542 จำนวนทั้งสิ้น 121 และ 125 คนตามลำดับ รวมทั้งเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษาด้านความรู้ของนิสิตทั้งสองหลักสูตร ตลอดจนศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา ในการศึกษานี้ได้พัฒนาแบบสอบถามเพื่อใช้ในการวัดทัศนคติ โดยเครื่องมือที่สร้างขึ้นประกอบด้วยจำนวนคำถาม 30 คำถามครอบคลุมเนื้อหาต่างๆ ของทัศนคติต่อหลักสูตร และผ่านการประเมินโดยผู้ทรงคุณวุฒิในสาขาวิชาแพทยศาสตร์ศึกษาจำนวน 5 ท่าน การทดสอบความเที่ยงของเครื่องมือพบว่ามีค่า Cronbach alpha เท่ากับ 0.8913 เมื่อใช้เครื่องมือดังกล่าววัดทัศนคติของนิสิตแพทย์พบว่า นิสิตแพทย์ในหลักสูตรเดิมมีทัศนคติต่อหลักสูตรดีกว่านิสิตในหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหา เมื่อวิเคราะห์โดยวิธี Factor analysis พบว่านิสิตในหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหามีทัศนคติในส่วนของความสัมพันธ์ของเนื้อหาดีกว่านิสิตในหลักสูตรเดิมและหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเน้นการเรียนรู้ด้วยตนเองมากขึ้น เมื่อศึกษาผลของการเปลี่ยนแปลงหลักสูตรต่อผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา โดยเปรียบเทียบผลการสอบวิชาเวชปฏิบัติทั่วไปของนิสิตทั้งสองกลุ่มไม่พบว่ามีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ทั้งในส่วนของคะแนนรวม และการประเมินในระดับความจำ, การแปลผล และการแก้ปัญหา เมื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติและผลการสอบวัดคุณภาพไม่พบว่าตัวแปรทั้งสองมีความสัมพันธ์กัน การศึกษานี้แสดงว่านิสิตชั้นปีที่ 6 ของคณะแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยที่ศึกษาในหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหามีทัศนคติในเชิงบวกต่อหลักสูตรต่ำกว่านิสิตที่ศึกษาในหลักสูตรเดิม อย่างไรก็ตามไม่พบการเปลี่ยนแปลงในความสามารถในการเรียนรู้และผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา การปรับปรุงและพัฒนาแนวทางการใช้หลักสูตรดังกล่าวเป็นสิ่งจำเป็นเพื่อแก้ไขทัศนคติดังกล่าว en
dc.format.extent 1411187 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso en en
dc.publisher Chulalongkorn University en
dc.rights Chulalongkorn University en
dc.subject Problem-based learning en
dc.subject Medical students -- Attitudes en
dc.subject Medicine -- Study and teaching en
dc.title Comparing attitudes of the sixth year medical students training in conventional and problem-based curricula in Chulalongkorn Medical School en
dc.title.alternative การศึกษาเปรียบเทียบทัศนคติของนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 6 ที่ศึกษาในหลักสูตรเดิมและหลักสูตรการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาในคณะแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en
dc.type Thesis en
dc.degree.name Master of Science en
dc.degree.level Master's Degree en
dc.degree.discipline Health Development en
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en
dc.email.advisor Kammant.P@Chula.ac.th
dc.email.advisor No information provided


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record