DSpace Repository

Ideal lifestyles of young Thai urbanites in present-day Bangkok : an analysis of advertisements of products and services in the M2F free-distribution newspaper

Show simple item record

dc.contributor.advisor Wasana Wongsurawat en_US
dc.contributor.author Wittawat Pitchayakun en_US
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Arts en_US
dc.date.accessioned 2016-11-30T05:38:27Z
dc.date.available 2016-11-30T05:38:27Z
dc.date.issued 2015 en_US
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49874
dc.description Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2015 en_US
dc.description.abstract This research aims to examine the influence of products and services advertised in the M2F free-distribution newspaper in shaping young Thai urbanites’ perception of the ideal lifestyle. The research is a qualitative study, conducted through two major methods, in-depth interview with regular readers of M2F and analysis of front-page advertisements. Research findings reveal five outstanding aspects of ideal lifestyles according to young Thai urbanite readers of M2F, which includes major concerns in the following issues, (1) health (2) physical appearance (3) comfort and convenience (4) the appearance of sophistication and (5) financial security. Though all interviewees appear to agree upon the above mentioned as the key aspects of their ideal lifestyle, they prioritize each aspect differently depending on their individual needs, which also differs owing to different socio-political and economic contexts. en_US
dc.description.abstractalternative งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาอิทธิพลของโฆษณาสินค้าและบริการในหนังสือพิมพ์แจกฟรีเอ็มทูเอฟซึ่งมีผลต่อมุมมองรูปแบบการใช้ชีวิตในอุดมคติของกลุ่มคนเมืองรุ่นใหม่ในกรุงเทพฯ ยุคปัจจุบัน งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพซึ่งใช้ระเบียบวิธีวิจัยหลักที่สำคัญ 2 ประการ ได้แก่ การสัมภาษณ์แบบเจาะลึกผู้อ่านหนังสือพิมพ์แจกฟรีเอ็มทูเอฟเป็นประจำ และการวิเคราะห์โฆษณาที่ลงหน้าหนึ่งของหนังสือพิมพ์ดังกล่าว ผลการวิจัยบ่งชี้ว่ากลุ่มคนเมืองรุ่นใหม่ที่อ่านเอ็มทูเอฟเล็งเห็นปัจจัยสำคัญที่ประกอบกันขึ้นเป็นรูปแบบการใช้ชีวิตในอุดมคติ 5 ประการด้วยกัน ได้แก่ (1) สุขภาพ (2) รูปร่างหน้าตา (3) ความสะดวกสบาย (4) ภาพลักษณ์ความเป็นผู้ทรงภูมิ/มีการศึกษา และ (5) ความมั่นคงทางการเงิน แม้ว่าผู้ให้สัมภาษณ์ทุกคนจะเห็นพ้องกันว่าปัจจัยทั้ง 5 ประการดังกล่าวเป็นปัจจัยสำคัญที่นำไปสู่รูปแบบการใช้ชีวิตในอุดมคติ แต่ผู้ให้สัมภาษณ์แต่ละคนก็อาจลำดับความสำคัญของปัจจัยทั้ง 5 ประการแตกต่างกันไปตามแต่ความจำเป็นของแต่ละปัจเจกบุคคลซึ่งขึ้นอยู่กับบริบททางสังคม การเมือง และเศรษฐกิจที่แตกต่างกันไปในแต่ละบุคคลด้วย en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.81
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Lifestyles -- Thailand -- Bangkok
dc.subject Advertising, Newspaper
dc.subject รูปแบบการดำเนินชีวิต -- ไทย -- กรุงเทพฯ
dc.subject โฆษณาทางหนังสือพิมพ์
dc.title Ideal lifestyles of young Thai urbanites in present-day Bangkok : an analysis of advertisements of products and services in the M2F free-distribution newspaper en_US
dc.title.alternative รูปแบบการใช้ชีวิตในอุดมคติของกลุ่มคนเมืองรุ่นใหม่ในกรุงเทพยุคปัจจุบัน: การวิเคราะห์โฆษณาของสินค้าและบริการในหนังสือพิมพ์แจกฟรี เอ็มทูเอฟ en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Arts en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Thai Studies en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Wasana.W@Chula.ac.th,wwongsurawat@hotmail.com en_US
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2015.81


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record