dc.contributor.advisor |
Suchitra Chongstitvatana |
en_US |
dc.contributor.author |
Goss, Frederick B. |
en_US |
dc.contributor.other |
Chulalongkorn University. Faculty of Arts |
en_US |
dc.date.accessioned |
2017-03-03T03:03:08Z |
|
dc.date.available |
2017-03-03T03:03:08Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52239 |
|
dc.description |
Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2016 |
en_US |
dc.description.abstract |
The purpose of this research was to examine the use of the Thai rendition of the Rama story, know as Ramakien, as depicted on gold on black lacquerware cabinets from the early Rattanakosin period by combining various elements of Thai Studies, including Thai literature, Thai art, Thai history and Thai Buddhism. The objective of the study was to see how such depictions have been used and then address the question of why the ostensibly secular Rama narrative was used on cabinets designed to hold the sacred Buddhist scripture. This study examined the 376 lacquerware cabinets held by the National Library of Thailand assigned to the Rattanakosin period and found that of those that have some form of narrative depiction, approximately half can be associated with the Rama story, more than for any other group of narrative, including traditional Buddhist narratives, such as the Life of the Buddha and the jātaka tales. It was found that the Rama related depictions tend to focus on scenes of fighting and combat, traditionally scenes that have been popular for performance in khon masked dance drama and nang yai shadow puppetry. However, interestingly, the scene that is depicted the most is that of the ‘Death of Intharachit’, a scene not typically part of the performance repertoire. It can be concluded from this study that the Rama story, as depicted on the lacquerware cabinets, was used in a symbolic manner to create the presence of Phra Ram and convey the message of Phra Ram acting, either in association or conjunction with the king, as the protector and guardian of Buddhism. Along with this symbolic meaning, one could also read a didactic message through the depictions of the Rama story, that being to convey a lesson of the triumph of good/truth over evil/ignorance. |
en_US |
dc.description.abstractalternative |
วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้ภาพเรื่องพระรามหรือรามเกียรติ์ซึ่งปรากฏบนตู้ลายรดน้ำทองและดำในสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น โดยเชื่อมโยงกับความรู้ทางไทยศึกษาหลายแขนง ทั้งวรรณคดีไทย ศิลปะไทย ประวัติศาสตร์ และพระพุทธศาสนาของไทย จุดมุ่งหมายของการศึกษาคือ เพื่อให้เข้าใจว่าภาพเรื่องพระรามบนตู้ลายรดน้ำนำมาใช้อย่างไร และเพราะเหตุใดเรื่องเล่าทางโลกย์อย่างเรื่องพระรามจึงปรากฏอย่างชัดเจนบนตู้ลายรดน้ำ โดยมีหน้าที่พิทักษ์คัมภีร์ศักดิ์สิทธิ์ของพุทธศาสนา ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษานี้คือตู้ลายรดน้ำในสมัยรัตนโกสินทร์จำนวน 376 ตู้ ซึ่งเก็บรักษาไว้ที่หอสมุดแห่งชาติ พบว่าตู้ลายรดน้ำบางส่วนปรากฏภาพเล่าเรื่องบนตู้ โดยจำนวนประมาณครึ่งหนึ่งของภาพเล่าเรื่องบนตู้เป็นภาพเรื่องพระรามซึ่งมีปริมาณมากกว่าภาพเล่าเรื่องประเภทอื่นๆ รวมถึงภาพเรื่องเล่าทางพุทธศาสนาตามแบบจารีต อาทิ พุทธประวัติและชาดก ผลการศึกษาพบว่าภาพเล่าเรื่องพระรามมักจะเน้นฉากการต่อสู้และการยกทัพ ซึ่งเป็นฉากแบบแผนที่นิยมในการแสดงโขนและการแสดงหนังใหญ่ อย่างก็ตามพบประเด็นที่น่าสนใจว่าภาพเล่าเรื่องบนตู้ลายรดน้ำมักนำเสนอฉาก “อวสานอินทรชิต” อันเป็นฉากที่ไม่ปรากฏในขนบการแสดง การศึกษานี้ได้ผลสรุปว่าเรื่องพระรามซึ่งปรากฏบนตู้ลายรดน้ำใช้เป็นสัญลักษณ์แทนการดำรงอยู่ของพระราม และสื่อพฤติกรรมของพระรามไม่ว่าจะเป็นความเกี่ยวข้องหรือความเชื่อมโยงกับพระมหากษัตริย์ในฐานะผู้พิทักษ์และผู้คุ้มครองพระพุทธศาสนา นอกจากนี้ความหมายเชิงสัญลักษณ์นี้ยังทำให้ภาพเล่าเรื่องพระรามเป็นคำสอนที่สื่อให้ผู้เสพประจักษ์บทเรียนแห่งชัยชนะของธรรมะหรือสัจจะที่มีเหนืออธรรมหรืออวิชชา |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Chulalongkorn University |
en_US |
dc.relation.uri |
http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.1889 |
|
dc.rights |
Chulalongkorn University |
en_US |
dc.subject |
Sculpture |
|
dc.subject |
Ramakien |
|
dc.subject |
ตู้ไทยโบราณ |
|
dc.subject |
รามเกียรติ์ |
|
dc.subject |
ประติมากรรม |
|
dc.title |
Literature in gold : Ramakien as depicted on Thai lacquerware cabinets from the early Rattankosin period |
en_US |
dc.title.alternative |
วรรณคดีลายทอง : ภาพรามเกียรติ์บนตู้ลายรดน้ำสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
dc.degree.name |
Doctor of Philosophy |
en_US |
dc.degree.level |
Doctoral Degree |
en_US |
dc.degree.discipline |
Thai Studies |
en_US |
dc.degree.grantor |
Chulalongkorn University |
en_US |
dc.email.advisor |
Suchitra.C@Chula.ac.th,suchitra.c@chula.ac.th |
en_US |
dc.identifier.DOI |
10.58837/CHULA.THE.2016.1889 |
|