DSpace Repository

Distortion-induced stresses in composite steel i-girder bridges

Show simple item record

dc.contributor.advisor Akhrawat Lenwari
dc.contributor.author Mochammad, Syidik Hidayat
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2017-12-15T07:44:07Z
dc.date.available 2017-12-15T07:44:07Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56540
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2008 en_US
dc.description.abstract Repeated traffic loading assists distortion-induced fatigue cracks in the web gaps at connections between the steel girders and out-of-plane elements such as diaphragms and cross frames in the steel bridges. Unstiffened girder web gaps at the ends of transverse stiffeners, which also serve as diaphragm connection plates, are subjected to high local stresses during cyclic out-of-plane distortion. The out-of-plane distortion was mainly caused by relative girder deflection. This research investigates the effects of bridge parameters on the relative displacement between adjacent girders, vertical web gap stresses, and lateral load distribution factor. The parameters include the girder spacing, slab thickness, girder stiffness, and span length. By using finite element method, dual-level analyses using the global model and submodel were performed. The global model was used to study the relative displacement between adjacent girders and lateral load distribution factor, while the submodel was used for the critical web gap stress. From a parametric study, the rankings of bridge parameters that influence the relative displacement between adjacent girders, web gap stress and lateral load distribution factor are reported. For the web gap stress, the results showed that it is primarily dependent on bridge span length and web gap properties. en_US
dc.description.abstractalternative น้ำหนักรถบรรทุกกระทำซ้ำบนสะพานสามารถนำไปสู่การเกิดรอยร้าวในเอวคานในสะพานคานเหล็กที่ตำแหน่งรอยต่อระหว่างคานหลักกับชิ้นส่วนนอกระนาบ เช่น ไดอะแฟรม หรือ โครงเฟรมขวาง เป็นตัน ได้ โดยรอยร้าวมักเกิดในเอวบริเวณปลายของแผ่นเหล็กเสริมกำลัง เนื่องจากเกิดหน่วยแรงสูงในบริเวณดังกล่าวเภายใต้การบิดตัวของสะพานอันมีสาเหตุหลักจากการโก่งตัวสัมพัทธ์ระหว่างคานข้างเคียง งานวิจัยนี้ศีกษาผลกระทบของตัวแปรต่างๆ ของสะพานต่อการโก่งตัวสัมพัทธ์ของคาน, หน่วยแรงในคานที่ตำแหน่งรอยต่อระหว่างคานหลักกับชิ้นส่วนนอกระนาบ และ ตัวคูณการกระจายน้ำหนักทางขวางของสะพานคานเหล็กรูปตัวไอเชิงประกอบ ตัวแปรสะพานเหล่านี้ประกอบด้วย ระยะห่างระหว่างคานข้างเคียง, ความหนาของพื้น, โมเมนต์อินเนอร์เชียของคาน และ ความยาวช่วงของสะพาน ในงานวิจัยได้ใช้ระเบียบวิธีไฟไนต์เอลิเมนต์ โดยทำการสร้างแบบจำลองใน 2 รูปแบบ เรียกว่า global model และ submodel โดยแบบจำลองแรกใช้ในการศึกษาการโก่งตัวสัมพัทธ์ระหว่างคานและค่าตัวคูณการกระจายน้ำหนักทางขวาง ในขณะที่แบบจำลองหลังใช้ศึกษาหน่วยแรงในคานที่ตำแหน่งรอยต่อระหว่างคานหลักกับชิ้นส่วนนอกระนาบ จากผลการศึกษาทำให้สามารถเรียงลำดับความสำคัญของตัวแปรสะพานที่มีผลกระทบต่อการโก่งตัวสัมพัทธ์ของคาน, หน่วยแรงในคานที่ตำแหน่งรอยต่อระหว่างคานหลักกับชิ้นส่วนนอกระนาบ และ ค่าตัวคูณการกระจายน้ำหนักทางขวางในสะพานคานเหล็กรูปตัวไอเชิงประกอบได้ โดยพบว่า ตัวแปรที่มีผลกระทบต่อหน่วยแรงเนื่องจากการบิดในเอวคานมากที่สุด คือ ความยาวช่วงของสะพาน และคุณสมบัติของเอวคาน en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.1622
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Girders en_US
dc.subject Steel I-beams en_US
dc.subject Bridges -- Welded joints -- Cracking en_US
dc.subject Bridges -- Live loads en_US
dc.subject Strains and stresses en_US
dc.subject Finite element study en_US
dc.subject คาน en_US
dc.subject คานเหล็กรูปตัวไอ en_US
dc.subject สะพาน -- รอยต่อเชื่อม -- รอยร้าว en_US
dc.subject สะพาน -- น้ำหนักจร en_US
dc.subject ความเครียดและความเค้น en_US
dc.subject ไฟไนต์เอลิเมนต์ en_US
dc.title Distortion-induced stresses in composite steel i-girder bridges en_US
dc.title.alternative หน่วยแรงเนื่องจากการบิดในสะพานคานเหล็กรูบไอเชิงประกอบ en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Engineering en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Civil Engineering en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Akhrawat.L@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2008.1622


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record