DSpace Repository

Bronze statues made from the lost wax casting technique and their meaning in contemporary Thailand : a case study of the bronze foundry of the Fine Arts Department in Salaya, Nakhon Pathom

Show simple item record

dc.contributor.advisor Sunait Chutintaranond
dc.contributor.author Pradhan, Mangala
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Arts
dc.date.accessioned 2018-05-15T04:04:15Z
dc.date.available 2018-05-15T04:04:15Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58750
dc.description Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2010 en_US
dc.description.abstract Bronze statues have been a vital part of Thai culture over the past number of centuries. The process of making these statues has evolved over time and moreover, these statues have always been very prominent within the Thai community. This thesis attempts to understand and study the beliefs behind making bronze statues of Thai elites. More importantly, this thesis attempts to document the process and differentiate traditional techniques of bronze casting with the contemporary method of bronze casting. As the bronze statues of past kings and monarchs are also worshiped by the majority of local people in Thailand, the spiritual dimension of making such statues are also considered. This thesis studies the popularization of contemporary lost wax process and reasons behind its popularity. Likewise, the popularization of making bronze statues of Thai elites and heroic figures nationally and individually; and whether it is the reason of the deep rooted eastern culture or specially the deep rooted Thai belief in ancestral worship, faith on Monarchy, Buddhism, Hinduism, and animism, that imparts the public display of such figures which ultimately ends up as a cult object and places of pilgrimage, veneration and to show gratitude for the normal Thai people. The thesis attempts to make inventory and document the process of contemporary and traditional bronze casting technique. Traditional bronze casting technique has its own aesthetic and technical value. Although bronze statues manufactured from the contemporary bronze casting technique lacks its value compared to the bronze made from traditional technique, the reason of popularization of the contemporary lost wax process is the easy available modern material and equipment as well as the modern way of making art objects. en_US
dc.description.abstractalternative รูปหล่อสำริดปรากฏเป็นส่วนหนึ่งในวัฒนธรรมไทยมานานหลายศตวรรษ กระบวนการสร้างรูปหล่อสำริดมีพัฒนาการมาโดยตลอด และมีความสำคัญอย่างยิ่งในสังคมไทย วิทยานิพนธ์นี้มุ่งศึกษาและทำความเข้าใจคติความเชื่อในการสร้างรูปหล่อสำริดของชนชั้นนำไทย และที่สำคัญยิ่งไปกว่านั้นยังมุ่งที่จะบันทึกกระบวนการและอธิบายความแตกต่างระหว่าง กรรมวิธีการหล่อสำริดที่มีมาแต่ดั้งเดิมกับวิธีการหล่อสำริดแบบสมัยใหม่ และด้วยเหตุที่คนไทยส่วนใหญ่ล้วนให้ความเคารพสักการะพระรูปหล่อสำริดของพระมหากษัตริย์ คติความเชื่อในการสร้างพระรูปเหล่านี้จึงน่าสนใจที่จะศึกษาด้วย วิทยานิพนธ์นี้ศึกษาความนิยมในการใช้กรรมวิธีการหล่อสำริดแบบสำรอกขี้ผึ้ง และเหตุที่กรรมวิธีดังกล่าวได้รับความนิยม พร้อมทั้งศึกษาความนิยมในการสร้างรูปหล่อของชนชั้นนำไทยพระวีรกษัตริย์ ตลอดจนบุคคลที่ได้รับยกย่องต่างๆ ทั้งในระดับชาติและระดับบุคคล และพิจารณาคติในการสร้างว่าเป็นเพราะวัฒนธรรมตะวันออกที่มีมาช้านาน หรือเป็นเพราะคติการบูชาบรรพบุรุษที่เป็นรากเหง้าของสังคมไทย หรือเป็นเพราะความศรัทธาที่มีต่อสถาบันพระมหากษัตริย์ พุทธศาสนา ศาสนาพราหมณ์ ฮินดูและความเชื่อดั้งเดิม ที่ทำให้มีการตั้งหรือประดิษฐานรูปและพระรูปเหล่านั้นไว้ตามที่สาธารณะต่างๆ และทำให้ผู้คนนิยมมาสักการะบูชาเพื่อแสดงความกตัญญูกตเวทิตา วิทยานิพนธ์นี้ยังมุ่งที่จะจดบันทึกกระบวนการหล่อสำริดแบบสมัยใหม่ และกรรมวิธีการหล่อสำริดแบบดั้งเดิม กรรมวิธีการหล่อสำริดแบบดั้งเดิมมีคุณค่าด้านความงาม และสะท้อนให้เห็นความสามารถในเชิงช่างของไทย แม้ว่ารูปหล่อสำริดที่สร้างขึ้นด้วยกรรมวิธีการหล่อแบบสมัยใหม่ ดูจะมีคุณค่าน้อยกว่าเมื่อเทียบกับรูปหล่อที่สร้างขึ้นตามวิธีการดั้งเดิม แต่เหตุที่การหล่อสำรอกขี้ผึ้งแบบสมัยใหม่ได้รับความนิยมมากกว่า ก็เป็นเพราะวัสดุและเครื่องมือต่างๆ ที่หาได้ง่าย รวมทั้งการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะตามแนวทางสมัยใหม่ en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.1913
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Bronze age en_US
dc.subject Bronze castings -- Thailand en_US
dc.subject Precision casting en_US
dc.subject Bronze sculpture -- Social aspects -- Thailand en_US
dc.subject ยุคสัมฤทธิ์ en_US
dc.subject ทองสัมฤทธิ์ -- การหล่อ en_US
dc.subject การหล่อประณีต -- ไทย en_US
dc.subject ประติมากรรมสัมฤทธิ์ -- แง่สังคม -- ไทย en_US
dc.title Bronze statues made from the lost wax casting technique and their meaning in contemporary Thailand : a case study of the bronze foundry of the Fine Arts Department in Salaya, Nakhon Pathom en_US
dc.title.alternative รูปหล่อสำริดจากเทคนิคการสำรอกขี้ผึ้งและความหมายในสังคมไทยปัจจุบัน : กรณีศึกษาโรงหล่อรูปสำริด กรมศิลปากร ศาลายา จังหวัดนครปฐม en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Arts en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Thai Studies en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Sunait.C@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2010.1913


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record