DSpace Repository

Explicit Energy-Minimal Short-Term Path Planning for Collision Avoidance in Bidirectional Crowd Simulation

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pizzanu Kanongchaiyos
dc.contributor.author Saran Sillapaphiromsuk
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2019-02-26T13:59:33Z
dc.date.available 2019-02-26T13:59:33Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61539
dc.description Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2018
dc.description.abstract การหาเส้นทางการเดินในระยะยาวรวมกับการหลบหลีกสิ่งกีดขวางรอบๆ เป็นวิธีทั่วไปที่ถูกนำมาใช้ในการจำลองการเคลื่อนไหวของตัวตนจำลองจากตำแหน่งหนึ่งไปยังอีกตำแหน่งหนึ่ง โดยไม่ให้เกิดการชนกันระหว่างตัวตนจำลองกับวัตถุในฉากและระหว่างตัวตนจำลองด้วยกันเอง วิธีนี้สามารถให้ผลการจำลองที่ดีในสถานการณ์ที่ผู้คนสามารถเดินได้หลายทิศทาง แต่ในสถานการณ์ที่ผู้คนถูกจำกัดทิศทางการเดินให้เหลือเพียงหนึ่งหรือสองทิศทางนั้น ปรากฏว่าตัวตนจำลองมีลักษณะการเดินที่ผิดธรรมชาติ เช่น เดินเข้าไปติดและอยู่นิ่งระหว่างตัวตนจำลองสองตัวที่เดินสวนมาหรือเดินเข้าไปในพื้นที่ที่แออัดหรือมีกลุ่มคนเยอะๆ ทั้งๆที่ยังมีเส้นทางเดินที่ทำให้ตัวตนจำลองสามารถเดินหลบหลีกไปได้ ลักษณะเช่นนี้เกิดขึ้นบ่อยและเห็นได้ชัดในสถานการณ์แบบสองทิศทาง งานวิจัยนี้จึงได้เสนอขั้นตอนในการหาเส้นทางในระยะสั้นเพื่อขจัดความบกพร่องของพฤติกรรมการเดินของตัวตนจำลองในสถานการณ์แบบสองทิศทางนี้ขึ้น โดยใช้สมการพลังงานทางชีวกลศาสตร์ของการเดินเข้ามาเป็นตัวแปรที่บังคับให้ตัวตนจำลองมีความฉลาดในการเลือกเส้นทางในระยะสั้นได้ ผลลัพธ์ของการวิเคราะห์สมการพลังงานนั้น ช่วยบ่งบอกลักษณะของการเลือกเส้นทางการเดินที่ดีที่สุด โดยคำนึงถึงความเร็วที่ใช้เพื่อให้ประหยัดพลังงานที่สุด พร้อมๆ กับถึงจุดหมายปลายทางให้เร็วที่สุดด้วย นอกจากนี้ยังพบว่าการนำวิธีที่เสนอนี้ไปใช้ในสถานการณ์แบบหลายทิศทางนั้น ตัวตนจำลองสามารถหาเส้นทางที่เหมาะสมกว่าเมื่อเทียบกับวิธีก่อนอีกด้วย ยกตัวอย่าง เช่น ตัวตนจำลองสามารถเดินแทรกเข้าไปในช่องแคบๆ ของขบวนพาเหรดได้ เป็นต้น
dc.description.abstractalternative In traditional crowd simulation, global path planning (GPP) and local collision avoidance (LCA) have been used to advance pedestrians toward their own goals without colliding. However, we found that using those methods in bidirectional flow can force a pedestrian to get stuck among the incoming people, walk through the congestion, and unintentionally occupy in a dense area, although more comfortable passageways are available. These behaviors are usually produced and simply noticeable. For this reason, the explicit metabolic-energyminimal short-term path planning (MEM) is proposed and added between GPP and LCA to achieve more behavioral fidelity. For energy analysis, the optimal control theory with the objective energy function from the study of biomechanics is employed and finally leads to the very useful optimal walking characteristics for pedestrians. The simulation results show that the pedestrians with MEM can adapt their moving to avoid the congestion, resulting in more promising lane changing and overtaking behaviors. Even though MEM is mainly developed to deal with the artifacts in bidirectional flows, it can be extended with a little modification and produce significant behavioral improvement in multi-directional case.
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.153
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject การวิเคราะห์วิถีวิกฤต
dc.subject Critical path analysis
dc.subject.classification Computer Science
dc.title Explicit Energy-Minimal Short-Term Path Planning for Collision Avoidance in Bidirectional Crowd Simulation
dc.title.alternative การหาเส้นทางการเดินในระยะสั้นที่มีประสิทธิภาพบนพื้นฐานทางชีวกลศาสตร์ของการเดิน สำหรับการหลบหลีกในฝูงชนแบบสองทิศทาง
dc.type Thesis
dc.degree.name Doctor of Philosophy
dc.degree.level Doctoral Degree
dc.degree.discipline Computer Engineering
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.subject.keyword การจำลองกลุ่มคน
dc.subject.keyword ชีวกลศาสตร์ของการเดิน
dc.subject.keyword การหาเส้นทางการเดิน
dc.subject.keyword CROWD SIMULATION
dc.subject.keyword BIDIRECTIONAL FLOW
dc.subject.keyword PATH PLANNING
dc.subject.keyword METABOLIC ENERGY
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2018.153


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record