DSpace Repository

Operational system development of luggage delivery service

Show simple item record

dc.contributor.advisor Suthas Ratanakuakangwan
dc.contributor.author Meng-ting Lin
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2019-02-26T14:01:18Z
dc.date.available 2019-02-26T14:01:18Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/61547
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2016
dc.description.abstract Luggage handling is a regular but tiring, time-consuming activity when travelers stay abroad. The solution is designed to be easy, convenient, and helpful for foreigners. The niche market is underdeveloped and its business potential is high. Thailand welcomed more than 32 million foreign travelers in 2016. At the time of research, no business provides the solution in the city. By integrating market and operational requirements, an operational system can be developed to control costs, quality, and deliverables. Market requirements include customer behavior, market segments, differentiators, and customer expectation of the service. On the other hand, operational requirements are investigated through stakeholder analysis, capacity of logistics, and technologies and defined as operational objectives. Assumptions of market and operational requirements are analyzed and integrated to give an overview of the service. By applying project management techniques and new operational system, operators can adopt the information to define service scope, operations, organization, and required resources. The service quality is evaluated by the gap between consumer expectation and perceived service performance. The standardized procedures can reduce the variation of the process and secure the quality level. With a structural system, the elements can be investigated and optimized to create further benefits. 
dc.description.abstractalternative กระเป๋าสัมภาระมักเป็นปัญหาสำหรับนักเดินทางทุกท่าน ที่จะต้องนำไปเก็บไว้ที่โรงแรมก่อนทุกครั้งหลังจากถึงที่หมาย ทั้งยังความยากลำบากในการจัดการกระเป๋าดังกล่าวในวันสุดท้ายหลังจากเช็คเอาท์ออกจากโรงแรม หรือแม้แต่ปัญหาลักขโมย ลืมสัมภาระต่างๆ ทั้งนี้มีนักท่องเที่ยวเดินทางมายังประเทศไทยเป็นจำนวนมากกว่า 32.6 ล้านคน จากข้อมูลในปี พ.ศ. 2559 ซึ่งจากการสำรวจนั้น ยังไม่มีผู้ใดให้บริการที่สามารถแก้ไขปัญหานี้ได้อย่างตรงจุด จึงได้เกิดบริการที่สามารถแก้ไขปัญหาได้อย่างตรงจุด ทั้งยังไม่ซับซ้อน คือบริการขนส่งสัมภาระ โดยการส่งมอบสัมภาระภายในวันเดียวกันตามเวลาที่ลูกค้ากำหนด (On-Demand) ด้วยความปลอดภัย ซึ่งต้องใช้ทั้งความรู้ด้านการจัดการองค์กร การควบคุมประสิทธิภาพ การควบคุมต้นทุน การจัดการระบบขนส่ง การประยุกต์ใช้เทคโนโลยี ทั้งนี้การทำการตลาดยังพึ่งทฤาฎีการแบ่งกลุ่มลูกค้า การทำโฟกัสกรุ๊ป และยังต้องนำหลักการบริหารผลประโยชน์ระหว่างบริษัท (B2B)  มาปรับใช้อีกด้วย เนื่องจากธุรกิจการให้บริการส่งมอบสัมภาระนี้ เป็นการบริการรูปแบบใหม่ ไม่มีวิธีใดที่สามารถนำมาชี้เปรียบเทียบเพื่อวัดคุณภาพของระบบหรือผลการดำเนินงานได้ ดังนั้นจึงใช้ ความแตกต่างระหว่างประสิทธิภาพในการให้บริการและความคาดหวังของลูกค้าเป็นตัวชี้วัด ซึ่งมีตัวแปรหลายปัจจัยที่จะส่งผลต่อประสบการณ์ในการให้บริการ สำหรับการพัฒนาด้านธุรกิจนั้น จะใช้การกำหนดระบบการทำงานที่เป็นมาตรฐาน และประยุกต์ใช้ความรู้ทางด้านการจัดการโปรเจค ช่วยลดความยุ่งยากของงาน ทั้งยังทำให้การทำงานนั้นก่อให้เกิดประสิทธิภาพสูงสุดอีกด้วย จึงได้นำเสนอระบบการดำเนินงานใหม่
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.1528
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject Transportation
dc.subject Business planning
dc.subject การขนส่ง
dc.subject การวางแผนธุรกิจ
dc.subject.classification Engineering
dc.title Operational system development of luggage delivery service
dc.title.alternative การพัฒนาระบบการทำงานสำหรับการให้บริการส่งมอบสัมภาระ
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Engineering
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Engineering Management
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.subject.keyword LUGGAGE DELIVERY SERVICE
dc.subject.keyword OPERATIONAL SYSTEM DEVELOPMENT
dc.subject.keyword PROJECT MANAGEMENT
dc.subject.keyword NEW SERVICE DEVELOPMENT
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2016.1528


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record