DSpace Repository

Earthquake Activities and Hazards along Railways in the Mainland Southeast Asia

Show simple item record

dc.contributor.advisor Santi Pailoplee
dc.contributor.author Jirawat Dumronggkitapichart
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Science
dc.coverage.spatial Southeast Asia
dc.date.accessioned 2019-06-03T02:42:59Z
dc.date.available 2019-06-03T02:42:59Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62048
dc.description A senior project submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Bachelor of Science Department of Geology Faculty of Science Chulalongkorn University Academic Year 2017 en_US
dc.description.abstract In the future, there are plans to construct the many rail transportation in the Mainland Southeast Asia e.g. double rail and high speed rail. This senior project for estimate the seismic hazard along the railways in the Mainland Southeast Asia and specific the routes that have a risk for seismic hazard. This project use 2 methods for estimate the seismic hazard. They are Deterministic Seismic Hazard Analysis method (DSHA) and Probabilistic Seismic Hazard method (PSHA). The PSHA method use Building Code standard (2% POE 50 year and 10% POE 100 year) and JSCE standard (5% POE 50 year and 100 year). From the estimated, the railways in the western of the region have high peak ground acceleration (PGA). From DSHA method, the maximum PGA values is 0.46g near Hinthada station in Myanmar. By the PSHA method 5% POE 100 year, the maximum PGA value is 0.85g near Hinthada station in Myanmar. There are 8 lines that have risk for seismic hazard by Eurocode 1998-8 standard. The lines are all line in Myanmar, Vientiane–Khunming line in Laos and Chiang Mai–Bangkok line and Bangkok–Namtok line in Thailand. The lines that have risk include double rails and high speed rails. en_US
dc.description.abstractalternative ในอนาคตประเทศต่าง ๆ ในแผ่นดินใหญ่ในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้จะมีการก่อสร้างเส้นทางรถไฟหลากหลายสายทั้งรถไฟรางคู่และรถไฟความเร็วสูง ในการทำโครงงานวิจัยนี้เพื่อประเมินพิบัติภัยแผ่นดินไหวตามเส้นทางรถไฟในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้และบ่งชี้บริเวณเส้นทางที่มีความเสี่ยงต่อพิบัติภัยแผ่นดินไหว ในโครงงานวิจัยนี้ได้ประเมินพิบัติภัยโดยใช้วิธีการ 2 วิธีคือ การประเมินโดยใช้วิธีกำหนดค่า (DSHA) และวิธีการประมาณค่า (PSHA) แบบ 2% 5% และ 10% ในรอบ 50 ปี และ 5% ในรอบ 100 ปีตามหลักวิธีการประเมินของ Building Code และ JSCE จากการประเมินโดยทั้ง 2 วิธีนั้นพบว่าในบริเวณเส้นทางรถไฟในบริเวณทางทิศตะวันออกของพื้นที่มีค่าความเร่งเชิงพื้นดิน (PGA) ค่อนข้างสูง จากวิธีกำหนดค่าพบว่ามีค่าสูงสุดที่ 0.46g ใกล้สถานีหินธาดาในสหภาพเมียนมาร์และจากวิธีประมาณค่าแบบ 5% ในรอบ 100 ปีพบว่ามีค่าสูงสุดที่ 0.85g ใกล้สถานีหินธาดาในสหภาพเมียนมาร์และจากการบ่งชี้พื้นที่เสี่ยงต่อพิบัติภัยแผ่นดินไหวโดยใช้มาตรฐาน Eurocode 1998-8 พบว่ามีทั้งหมด 8 เส้นทางที่จัดอยู่ในพื้นที่เสี่ยงต่อพิบัติภัยแผ่นดินไหวซึ่งก็คือ เส้นทางทั้งหมดในสหภาพเมียนมาร์ เส้นทางจากเมืองเวียงจันทร์ถึงเมืองคุนหมิงในประเทศลาวและเส้นทางจากกรุงเทพถึงเชียงใหม่และกรุงเทพถึงสถานีน้ำตกในประเทศไทย ซึ่งประกอบไปด้วยรถไฟระบบรางคู่และความเร็วสูง en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Railroad rails -- Earthquake effects en_US
dc.subject Earthquakes -- Southeast Asia en_US
dc.subject ทางรถไฟ -- ผลกระทบจากแผ่นดินไหว en_US
dc.subject แผ่นดินไหว -- เอเชียตะวันออกเฉียงใต้ en_US
dc.title Earthquake Activities and Hazards along Railways in the Mainland Southeast Asia en_US
dc.title.alternative พฤติกรรมและพิบัติภัยแผ่นดินไหวตามแนวรถไฟในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ en_US
dc.type Senior Project en_US
dc.email.advisor Santi.Pa@Chula.ac.th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record