DSpace Repository

A study of applying para rubber sheets in railway track by using ballast box test

Show simple item record

dc.contributor.advisor Boonchai Sangpetngam
dc.contributor.author Somkith Dethvongsone
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2020-04-05T09:18:26Z
dc.date.available 2020-04-05T09:18:26Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65063
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2018
dc.description.abstract Recently, attempts to reduce ballast degradation have been a major topic for many railways and researchers. Nowadays, a successfully proven alternative is applied elastic under-sleeper pads in between sleeper and ballast particles, and also as the ballast mat placed under the ballast layer. The using of synthetic material as the elastic element is able to decrease the deterioration of ballast and vibrations. Para rubber is a natural elastic material and it is abundant in South East Asia countries. Therefore, this study is aimed to investigate using para rubber as an alternative element of reducing ballast breakage in ballasted track. Experiments were conducted to study ballast behaviors namely the particle breakage, deformation, and modulus of box reaction under similar loading conditions. In this study, cyclic loads from the train at axle loads of 20 tons were simulated on the rigid foundation condition using ballast box to investigate the use of para rubber as an under sleeper pad and ballast mat. Besides, before and after the tested ballast with the elastic element, the application of image processing was used to measure the dimensions of ballast particles to measure the size of particles. Results reveal that the under-sleeper pad made of para rubber can reduce the amount of ballast breakage by 80% of pure ballast case. In addition, the trend of settlement and modulus of box reaction are closed to the ballast reference the most. So In conclusion, this study indicates that the potential of using para-rubber under sleeper pads shall be considered in railway track.    
dc.description.abstractalternative เมื่อไม่นานมานี้ ความพยายามที่จะลดการสึกหรอของหินโรยทางรถไฟ กลายเป็นประเด็นหลักสำหรับงานรถไฟและงานวิจัยต่างๆ การสึกหรอของหินก่อให้เกิดการสุดตัวของทางรถไฟและนำไปสู่ค่าบำรุงรักษาที่สูงในการซ่อมแซมรูปทรงของรางรถไฟและในการทำความสะอาดหินปัจจุบันมีการพิสูจน์ที่ประสบความสำเร็จแล้วว่าการใช้แผ่นอยางสังเคราะห์ที่มีความยืดหยุ่นรองใต้นอนรถไฟและแผ่นรองใต้หินโรยทางรถไฟสามารถลดการสึกหรอของหินและการสั่นสะเทือนได้ยางพาราเป็นวัสดุธรรมชาติที่มีความยืดหยุ่นและมีจำนวนมากในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้ยางพาราเป็นวัสดุทางเลือกของการลดการสึกหรอของหินโรยทางรถไฟ โดยได้ทำการทดลองเพื่อศึกษาพฤติกรรมการสึกหรอของหิน การสุดตัวและโมดูลัสการคืนตัวของวัสดุในกล่องภายใต้สภาพการของโหลดที่เหมือนกันกัน ในการศึกษานี้ได้มีการจำลองแรงจากน้ำหนักเพลารถไฟที่ 20 ตันโดยจำลองสภาพที่รถไฟวิ่งบนโครงสร้างที่มีหินโรยทางนั้นอยู่พื้นแข็งโดยใช้กล่องหินจำลองโครงสร้างทางในการตรวจสอบการใช้ยางพาราเป็นแผ่นรองใต้มอนและเป็นแผ่นรองใต้หินโรยทาง นอกจากนี้ก่อนและหลังการทดสอบได้มีการใช้การประมวลผลภาพเพื่อวัดขนาดของหินทุกก้อนที่ทำการทดสอบ ผลการศึกษาพบว่าแผ่นรองใต้มอนที่ทำจากยางพาราสามารถลดปริมาณการแตกของหินได้ถึง 80% เทียบกับตัวอย่างหินที่ไม้ใส่อะไรเลย นอกจากนี้แนวโน้มของการสุดตัวและโมดูลัสของคืนตัวของวัสดุในกล่องใกล้เคียงกับตัวอย่างอ้างอิงมากที่สุด จึงสรุปได้ว่าการศึกษานี้ชี้ให้เห็นว่าศักยภาพในการใช้ยางพาราภายในรูปแบบแผ่นรองใต้นอนควรนำมาใช้ในทางรถไฟ.
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.138
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject.classification Engineering
dc.title A study of applying para rubber sheets in railway track by using ballast box test
dc.title.alternative การศึกษาการใช้ยางพาราแผ่นในทางรถไฟด้วยการทดสอบกล่องหินโรยทาง
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Engineering
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Civil Engineering
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.email.advisor Boonchai.Sa@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2018.138


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record