DSpace Repository

Increasing rate of hydrogen permeation through pipes and vessel walls

Show simple item record

dc.contributor.advisor Steward, Frank R
dc.contributor.advisor Justason, Andrew
dc.contributor.advisor Mckeen, Kelly
dc.contributor.advisor Thirasak Rirksomboon
dc.contributor.author Supawadee Ratanaphand
dc.contributor.other Chulalongkorn University. The Petroleum and Petrochemical College
dc.date.accessioned 2020-10-05T09:23:17Z
dc.date.available 2020-10-05T09:23:17Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68306
dc.description Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2010
dc.description.abstract Hydrogen can enter in metal during corrosion processes or other industrial processes. Atomic hydrogen can diffuse through the metallic lattice because of its small size. Its interaction car result In various types of embrittlement. Therefore, efficient hydrogen removal is desirable. In this work, Hydrogen permeation was studied in carbon steel A-179 and Hastelloy C-276, which are commonly used as structural material for equipment in industry Diffusion of hydrogen was measured using gas phase permeation techniques. The effect of temperature on hydrogen transport has been investigated. The minimum temperature ranges that hydrogen can diffuse through these two metals were determined . It was found that the lowest temperature of hydrogen permeation through carbon steel is in the range of 90≤T ≤ 150 °C and 200≤ T ≤ 250 °C for hastelloy. Passive oxide films were allowed to form on the outside surface of tube used in the tests. In the permeation mechanism, the iron oxide films behave as a barrier to hydrogen transport. The effect of a catalyst covering the outside surface was studied. The metal was coated with palladium to compare the diffusion rate with and with and without the presence of palladium on the outside tube surface. A palladium coating on the external surface of carbon steel gives a higher hydrogen permeation rate whereas there is no noticeable effect on hydrogen permeation rate whereas there is no noticeable effect on hydrogen permeation rate through hastelloy.
dc.description.abstractalternative ไฮโดรเจนสามารถแพร่เข้าสู่เนื้อโลหะในรูปของไฮโดรเจนอะตอมซึ่งไฮโดรเจนมาจากกระบวนการกัดกร่อนหรือไฮโดรเจนจากกระบวนการผลิตในอุตสาหกรรม อะตอมไฮโดรเจนแพร่เข้าสู่โลหะได้เนื่องจากมี ขนาดเล็ก เมื่อแพร่แล้วรวมตัวกันเป็นก๊าซไฮโดรเจนจึงมีแรงดันสูงจึงลดความแข็งแรงของโลหะลงสามารถ ทำให้เกิดการแตกร้าวจากไฮโดรเจน (Hydrogen Embrittlement) ดังนั้นจำเป็นต้องเพิ่มอัตราการแพร่ของไฮโดรเจนในเนื้อโลหะเพื่อป้องการเสื่อมสภาพของโลหะ งานวิจัยนี้ศึกษาการแพร่ของไฮโดรเจนผ่านเหล็กกล้าและแฮสเทลลอยด์ซึ่งเป็นโลหะที่ใช้อย่างแพร่หลายในอุตสาหกรรม งานวิจัยทำการ ศึกษาปัจจัยของอุณหภูมิและอุณหภูมิต่ำที่สุดที่ไฮโดรเจนสามารถแพร่ผ่านได้ โดยศึกษาผลกระทบของฟิล์มออกไซด์ซึ่งเกิดที่ผิวด้านนอกของโลหะและประพฤติตัวเป็นฟิล์มต้านทานการแพร่ ฟิล์มนี้มีผลมากต่อเหล็กกล้า แต่เกือบไม่มีผลต่อแฮสเทลลอยด์ นอกจากนั้นได้ศึกษาผลกระทบของการเคลือบตัวเร่งปฎิกิริยาพัลเลเดียม (Pd) ที่ผิวนอกของท่อโลหะเช่นกัน โดยเปรียบเทียบอัตราการแพร่ของท่อที่เคลือบตัวเร่งปฎิกิริยาและท่อที่ไม่ได้เคลือบตัวเร่งปฎิกิริยา ผลการวิจัยพบว่าตัวเร่งปฎิกิริยาสามารถเร่งอัตราการแพร่ของไฮโดรเจนอย่างชัดเจนกับ เหล็กกล้า แต่ไม่สามารถเร่งอัตราการแพร่ของไฮโดรเจนผ่านแฮสเทลลอยด์
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.rights Chulalongkorn University
dc.title Increasing rate of hydrogen permeation through pipes and vessel walls
dc.title.alternative การเร่งอัตราการแพร่ของไฮโดรเจนผ่านท่อและผนังภาชนะโลหะ
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Science
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Petrochemical Technology
dc.degree.grantor Chulalongkorn University


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record