DSpace Repository

Consumer satisfaction with services of primary care unit under the 30 Baht policy in Muang District, Phatthalung Province

Show simple item record

dc.contributor.advisor Piamsuk Menasveta
dc.contributor.author Kanya Asawasudsakorn
dc.contributor.other Chulalongkorn University. College of Public Health
dc.coverage.spatial Phatthalung Province
dc.date.accessioned 2020-10-28T04:24:19Z
dc.date.available 2020-10-28T04:24:19Z
dc.date.issued 2003
dc.identifier.isbn 9749599144
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68816
dc.description Thesis (M.P.H.)--Chulalongkorn University, 2003 en_US
dc.description.abstract The objective of this research was to study about consumer satisfaction withservices of Primary Care Unit (PCU) under the 30 Baht Policy in Muang District,Phatthalung Province. It was descriptive, survey research, consisting of a cross-sectional study. This research utilized the probability sampling; stratified randomsampling and systematic random sampling. The subjects included 392 consumers whoacquire the golden card, who came to use services at a PCU in Muang District,Phatthalung Province. (Excluding Muang Municipality) The data was collected from 26February, 2003 – 11 March, 2003. The instrument used in this study was a constructedand pre-tested questionnaires. Data was analyzed by applying descriptive statistics, todescribe the data, and inferential statistics, (unpaired t–test and one–way ANOVA) toexamine the relationship between dependent and independent variable.The overall results show that the majority of consumers were female (70.9%).They were primarily 20 - 40 years old (52.3%), X= 38.95. The majority of them weremarried (76.3%), and had primary education 1-4 (32.1%). They were employed in theagriculture (44.1%). Consumer satisfaction is very high in courtesy by health officersgroup (X= 4.25) and low in out–of pocket cost group (X= 4.10). In summary,consumer satisfaction with services of PCU had X= 4.18. There was no statistically (P> 0.05) significant relationship between gender, age, education, occupation and incomewith consumer satisfaction level. en_US
dc.description.abstractalternative การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้รับบริการ ต่อการบริการของศูนย์สุขภาพชุมชน ภายใต้นโยบาย 30 บาท ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง เป็นการวิจัยแบบสำรวจ (Survey Research) เชิงพรรณนา (Descriptive Research) ศึกษาในช่วงเวลาเดียว (Cross - sectional Study) สุ่มตัวอย่างโดยใช้หลักความน่าจะเป็น (Probability Sampling) แบบแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) และแบบมีระบบ (Systematic Random Sampling) ประชากรที่ศึกษา คือผู้รับบริการที่มีบัตรประกันสุขภาพถ้วนหน้า (บัตรทอง) และมารับบริการที่ศูนย์สุขภาพชุมชน ในเขต อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง (ยกเว้นในเขตเทศบาลเมืองพัทลุง) จำนวน 392 ราย ระหว่างวันที่ 26 กุมภาพันธ์ 2546-11 มีนาคม 2546 เครื่องมือที่ใช้สำหรับการวิจัยในครั้งนี้ คือ แบบสอบถามที่สร้างขึ้น ซึ่งผ่านการตรวจสอบความตรงโดยผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 ท่าน และตรวจสอบความเที่ยงได้ค่า Alpha = 0.9399 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา (Descriptive Statistics) เพื่ออธิบายคุณลักษณะที่สำคัญของข้อมูล และสถิติอนุมาน (Inferential Statistics) โดยใช้ Unpaired t-test และ One-way ANOVA เพื่อทดสอบหาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรอิสระ และตัวแปรตาม ผลการวิจัยโดยรวมพบว่า ผู้รับบริการส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 70.9 มีอายุ 20-40 ปี ร้อยละ 52.3 (เฉลี่ย 38.95 ปี) ส่วนใหญ่มีสถานภาพสมรสคู่ ร้อยละ 76.3 ระดับการศึกษาชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-4 ร้อยละ 32.1 และส่วนใหญ่ประกอบอาชีพเกษตรกรรม ร้อยละ 44.1 จากการศึกษาระดับความพึงพอใจของผู้รับบริการพบว่า ผู้รับบริการมีความพึงพอใจต่ออัธยาศัยและการเอาใจใส่ของเจ้าหน้าที่สูงสุด (ค่าเฉลี่ย = 4.25) และ มีความพึงพอใจต่อค่าใช้จ่ายเมื่อใช้บริการต่ำสุด (ค่าเฉลี่ย = 4.10) โดยสรุป ความพึงพอใจของผู้รับบริการ ต่อการบริการของศูนย์สุขภาพชุมชน มีค่าเฉลี่ย 4.18 เมื่อวิเคราะห์หาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรที่ศึกษา พบว่า เพศ อายุ การศึกษา อาชีพ และ รายได้ ไม่มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (P > 0.05) en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Dissertations, Academic en_US
dc.subject Chulalongkorn University -- Dissertations en_US
dc.subject Health insurance -- Thailand -- Phatthalung en_US
dc.subject Primary health care -- Thailand -- Phatthalung en_US
dc.title Consumer satisfaction with services of primary care unit under the 30 Baht policy in Muang District, Phatthalung Province en_US
dc.title.alternative ความพึงพอใจของผู้รับบริการต่อการบริการของศูนย์สุขภาพภายใต้นโยบาย 30 บาท ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Public Health en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Health Systems Development en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor No information provided


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record