DSpace Repository

The effects of institutional factors, organizational, capabilities, and perceived advantages to the adoption of cleaner technology by manufacturing firms in Thailand

Show simple item record

dc.contributor.advisor Achara Chandrachai
dc.contributor.advisor Pakpachong Vadhanasindhu
dc.contributor.author Sompong Hanvajanawong
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Commerce and Accountancy
dc.date.accessioned 2020-11-09T04:39:18Z
dc.date.available 2020-11-09T04:39:18Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.issn 9741705891
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69230
dc.description Thesis (Ph.D)--Chulalongkorn University, 2001 en_US
dc.description.abstract Clean technolog concept has been widely used since the late eighties in influencing the behavior of firms concerning production activities in a more environmentally friencly direction. As a consequence, many clean technology projects have rapidly diffused and widely been carried out in various countries due to the findings that clean technology is a potential mechanism for creating competitive advantage. Therefore, this technology has been integrated into the strategic plans of various leading firms around the world including the ones in Thailand. Thai govement, with the support from both Thai and foreign organizations that promote the practice of clean technology, campaigned for the adoption of clean technology among firms in Thailand at large in order to preserve the natural environmental and crate advantage for competing with the foreign firms in Thailand at large in order to preserve the natural environmental and crate advantage for competing with the foreign rivals who use the environmental issues as the trade barriers. However, the diffusion rate of clean technology adoption in Thailand remains frustratingly slow and originate the questions of what are the factors that promote the multiplication of clean technology adoption in Thailand at the satisfactory rate. This research aims to studythe effects of institutional factors, organizational factors, and management factors on the adoption of clean technology by manufacturing firms in Thailand. The conceptual framework of the study is developed from the institutional theory,k the resource-based theory, and the diffusion of innovation theory. The sample of this study includes firms in the electrical/electronics industry and food processing industry, which are the major Thai industries with the highest and the second highest export values respectively. Data collection of this study compriese of plant manager interivews, pilot study, and mail survey. There were 190 usable questionnaires. Response rate was 13 percent. Data analyses include descriptive statistics, factor analysis, analysis of variance, bivariate correlation, and stepwise multiple regression analysis. en_US
dc.description.abstractalternative ในช่วงปลายทศวรรษ 1980 ได้มีการนำเอาแนวความคิดของเทคโนดลยีสะอาดมาใช้อย่างกว้างขวาง เพื่อสร้างผลในการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมขององค์กรต่าง ๆ ให้มีกิจกรรมที่เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อมมากขึ้น จึงได้เกิดโครงการเทคโนโลยีสะอาดในประเทศต่าง ๆ อย่างรวดเร็วและกว้างขวาง โดยสืบเนื่องมากจากการค้นพบว่า เทคโนโลยีสะอาดมีศักยภาพที่จะเป็นกลไกในการสร้างความได้เปรียบในการแข่งขัน ดังนั้ง เทคโนโลยีสะอาดจึงได้รับการยอมรับและถือเป็นส่วนหนึ่งของแผนกลยุทธ์ของบริษัทชั้นนำหลายแห่งทั้วโลกรวมทั้งประเทศไทยด้วย รัฐบาลไทยโดยความร่วมมือกับองค์กรส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสะอาดทั้งของไทยและต่างประเทศ ได้รณรงค์เพื่อให้บริษัทต่าง ๆ ในประเทศไทยนำเอาเทคโนโลยีสะอาดไปใช้อย่างกว้างขวาง ทั้งนี้เพื่อรักษาสิ่งแวดล้อมและสร้างศักยภาพในการแข่งขันกับต่างประเทศ ที่กำลังนำเอาประเด็นสิ่งแวดล้อมมาใช้เป็ฯมาตรการกีดกันทางการค้า อย่างไรก็ตาม ระดับของการนำเอาเทคโนโลยีสะอาดไปในบริษัทผู้ผลิตในไทยยังมีอัตราการขยายตัวที่ต่ำ และเกิดคำถามว่าอะไรคือปัจจัยที่จะส่งเสริมให้เกิดการขยายตัวของเทคโนโลยีสะอาดในประเทศไทยในระดับที่น่าพอใจ การวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาผลกระทบจากปัจจัยของสถาบัน ซึ่งได้แก่ แรงกดดันจากกฎระเบียบด้านการรักษาสิ่งแวดล้อมการเรียกร้องของผู้เกี่ยวกับบริษัทให้รับเอาเทคโนโลยีสะอาดมาใช้ สิทธิประโยชน์ที่มีให้แก่ผู้ใช้เทคโนโลยีสะอาดและความแพร่หลายของเทคโนโลยีสะอาด ผลกระทบจากปัจจัยขององค์กร ซึ่งได้แก่ ขนาดขององค์กง ความสามารถขององค์กร และความรู้เกี่ยวกับเทคโนโลยีสะอาด และผลกระทบจากปัจจัยของฝ่ายจัดการ ซึ่งได้แก่ความตระหนักในประโยชน์ของเทคโนโลยีสะอาดในก้านการแข่งขัน ด้านเศรษฐศาสตร์ และด้านสังคม ตลอดจนความเต็มใจของฝ่ายจัดการ ในการนำเอาเทคโนโลยีสะอาดมาใช้ในบริษัทผู้ผลิตในประเทศไทย โดยมีแนวคิดที่พันามาจากทฤษฎีสถาบัน (Institutional Theory) ทฤษฎีพี่งพาทรัพยากร (Resource-based Thory) และทฤษฎีการแพร่กระจายของนวัตกรรม (Diffusion of Innovation Theory) ตัวอย่างของการวิจัยนี้ประกอบด้วยอุตสาหกรรมไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ และอุตสาหกรรมอาหาร ซึ่งเป็นอุตสาหกรรมหลักของประเทศไทยที่มีการส่งออกเป็นอันดับหนึ่งและสองตามลำดับ การเก็บข้อมูลของการศึกษานี้ประกอบด้วยการสัมภาษณ์ผู้จัดการโรงงาน การศึกษานำร่อง และการสำรวจโดยแบบสอบถามทางไปรษณีย์ แบบสอบถามที่ตอบกลับมาและสามารถนำมาใช้วิเคราะห์มีจำนวน 190 ชุด ซึ่งเป้ฯอัตราตอบรับที่ร้อยละ 13 การวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วยการวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณา (Descriptive Statistics) การวิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) การวิเคราะห์ความแปรปรวน (ANOVA) การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของตัวแปรสองตัว (Bivariate Correlation ) และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุด้วยวิธี Stepwise (Stepwise Multiple Regression Analysis) en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.334
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Environmental management en_US
dc.subject Environmental impact-statements en_US
dc.subject Cleaner technology en_US
dc.subject การจัดการสิ่งแวดล้อม en_US
dc.subject รายงานการวิเคราะห์ผลกระทบสิ่งแวดล้อม en_US
dc.subject เทคโนโลยีเพื่อสิ่งแวดล้อม en_US
dc.title The effects of institutional factors, organizational, capabilities, and perceived advantages to the adoption of cleaner technology by manufacturing firms in Thailand en_US
dc.title.alternative ผลกระทบจากปัจจัยของสถาบัน ความสามารถขององค์กร และความตระหนักถึงประโยชน์ที่มีต่อการนำเอาเทคโนโลยีสะอาดมาใช้ โดยบริษัทผู้ผลิตในประเทศไทย en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Doctor of Business Administration en_US
dc.degree.level Doctoral Degree en_US
dc.degree.discipline Business Administration en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Chandrachai@Yahoo.com
dc.email.advisor Pak.V@acc.chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2001.334


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record