DSpace Repository

A study of Korean cultural competence of Korean as a foreign language students at high school in Bangkok, Thailand

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kamon Butsaban
dc.contributor.author Kritus Tabsai
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Graduate School
dc.date.accessioned 2020-11-11T13:41:59Z
dc.date.available 2020-11-11T13:41:59Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70125
dc.description Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2019
dc.description.abstract The research objectives are to examine the level of students' Korean cultural competence, to study and analyze the relationship between students' background and students' Korean cultural competence. The samples consist of 254 students who study Korean as a foreign language from 8 high schools in Bangkok. The research instrument is a questionnaire about Korean cultural competence which consists of 4 components: Korean cultural knowledge, Korean cultural skill, Korean cultural awareness, and Korean communicative skill. The research data is analyzed by descriptive statistics and correlation analysis. The results are as follows: (1) Level of students' Korean cultural competence is moderate (2) students' background affects their Korean cultural competence at .01, the significant levels are review duration, Korean life experience, grade, Hallyu liking, tutorial class, motivation to study at the undergraduate level, and Korean language learning duration.
dc.description.abstractalternative การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อวัดระดับความสามารถทางวัฒนธรรมเกาหลีของนักเรียน และ เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างภูมิหลังของนักเรียนที่ส่งผลต่อความสามารถทางวัฒนธรรมเกาหลีของนักเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายที่กำลังศึกษาอยู่ในแผนการเรียนศิลป์-ภาษา (ภาษาเกาหลี) จาก 8 โรงเรียนในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 254 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถามความสามารถทางวัฒนธรรมเกาหลี โดยแบ่งองค์ประกอบของออกเป็น 4 องค์ประกอบได้แก่ ได้แก่ ความรู้ทางวัฒนธรรมเกาหลี ทักษะทางวัฒนธรรมเกาหลี ความตระหนักทางวัฒนธรรมเกาหลี และ ความสามารถในการสื่อสารภาษาเกาหลี วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงบรรยายและการวิเคราะห์สัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ ผลจากการวิจัย พบว่า (1) ผลการวิเคราะห์ระดับความสามารถทางวัฒนธรรมเกาหลีของนักเรียนอยู่ในระดับปานกลาง (2) ภูมิหลังที่ส่งผลต่อความสามารถทางวัฒนธรรมเกาหลี ได้แก่ ระยะเวลาในการทบทวน ประสบการณ์ใช้ชีวิตที่ประเทศเกาหลีใต้ ระดับชั้น ความชื่นชอบในกระแสฮันรยู  การเรียนพิเศษ การเรียนเพื่อศึกษาต่อในระดับอุดมศึกษา และระยะเวลาในการเรียนภาษาเกาหลี โดยมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.322
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject Korean culture -- Ability|xTesting
dc.subject วัฒนธรรมเกาหลี -- การทดสอบความสามารถ
dc.subject.classification Social Sciences
dc.title A study of Korean cultural competence of Korean as a foreign language students at high school in Bangkok, Thailand
dc.title.alternative การศึกษาความสามารถทางวัฒนธรรมเกาหลีของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายแผนการเรียนศิลป์-ภาษาเกาหลี ในเขตกรุงเทพมหานคร
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Arts
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Korean Studies
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.email.advisor No information provided
dc.subject.keyword Korean culture
dc.subject.keyword Korean cultural competence
dc.subject.keyword Korean language teaching
dc.subject.keyword Student’s background
dc.subject.keyword วัฒนธรรมเกาหลี
dc.subject.keyword ความสามารถทางวัฒนธรรม
dc.subject.keyword การสอนภาษาเกาหลี
dc.subject.keyword ภูมิหลังของนักเรียน
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2019.322


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record