DSpace Repository

The prediction of PM2.5 dispersion in Bangkok (Pathumwan district)using CFD modeling

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pimporn Ponpesh
dc.contributor.author Punyisa Chaisri
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2022-07-23T05:13:19Z
dc.date.available 2022-07-23T05:13:19Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80054
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2021
dc.description.abstract City configuration, meteorological conditions and emission source are the important factors affecting the concentration and dispersion of pollutants within urban street canyon. The dispersion of PM2.5 in Pathumwan district, Bangkok which has a characteristics of street canyon was predicted using a Computational Fluid Dynamics (CFD) model. Flow and dispersion of PM2.5 were analyzed using standard k-ε turbulence model. The concentrations of PM2.5 were investigated under different conditions to demonstrate the effect of city configuration in study area, meteorological characteristics, and lockdown due to COVID-19 on PM2.5 concentration. The numerical model was validated with the measured data from the air quality monitoring station of the Environment Bureau, Bangkok. The reduction of emission rate during lockdown period causing the PM2.5 concentration decreased by 25.24 percent from normal time. Besides, the city configuration with the skytrain structure increases PM2.5 concentration at the area under the skytrain by 21.6 percent and at the area away from the skytrain by 7.05 percent. Moreover, meteorological conditions must also be taken into account especially wind speed and direction. Finally, the results obtained from simulation will be used for proposing the guidelines to reduce the concentration of PM2.5.  
dc.description.abstractalternative รูปแบบเมือง สภาพอุตุนิยมวิทยา และแหล่งกำเนิดมลพิษ เป็นปัจจัยสำคัญที่ส่งผลต่อความเข้มข้นและการแพร่กระจายของสารมลพิษภายในพื้นที่ที่มีอาคารขนาบถนน การแพร่กระจายของฝุ่น PM2.5 ในเขตปทุมวัน กรุงเทพมหานคร ที่มีลักษณะของพื้นที่ที่มีอาคารขนาบถนน ถูกทำนายโดยใช้แบบจำลองพลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ การไหลและการแพร่กระจายของฝุ่น PM2.5 ถูกวิเคราะห์โดยใช้แบบจำลองความปั่นป่วนชนิด standard k-ε ความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5 ถูกศึกษาภายใต้สภาวะต่างๆ เพื่อแสดงให้เห็นถึงผลของรูปแบบเมืองในพื้นที่ศึกษา ลักษณะทางอุตุนิยมวิทยา และการล็อกดาวน์เนื่องจากโควิด-19 ต่อความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5 แบบจำลองเชิงตัวเลขได้รับการตรวจสอบด้วยข้อมูลที่วัดได้จากสถานีตรวจวัดคุณภาพอากาศของสำนักสิ่งแวดล้อม กรุงเทพมหานคร การลดลงของอัตราการปล่อยมลพิษในช่วงล็อกดาวน์ทำให้ความเข้มข้นฝุ่น PM2.5 ลดลงร้อยละ 25.24 จากเวลาปกติ นอกจากนี้  รูปแบบของเมืองที่มีโครงสร้างรถไฟฟ้าจะเพิ่มความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5 บริเวณใต้รถไฟฟ้าร้อยละ 21.6 และพื้นที่ห่างจากรถไฟฟ้าร้อยละ 7.05 นอกเหนือจากนี้ ต้องคำนึงถึงสภาพอากาศ โดยเฉพาะความเร็วและทิศทางลมด้วย สุดท้าย ผลลัพธ์ที่ได้จากการจำลองจะถูกนำมาใช้เพื่อเสนอแนวทางในการลดความเข้มข้นของฝุ่น PM2.5
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.52
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject.classification Chemical Engineering
dc.title The prediction of PM2.5 dispersion in Bangkok (Pathumwan district)using CFD modeling
dc.title.alternative การทำนายการแพร่กระจายของฝุ่น PM2.5 ในกรุงเทพมหานคร (เขตปทุมวัน)โดยใช้การจำลองพลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Engineering
dc.degree.level Master’s Degree
dc.degree.discipline Chemical Engineering
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2021.52


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record