DSpace Repository

A comparison between integrative and instrumental motivation of Thai-Korean language learners

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yong Yoon
dc.contributor.author Koravan Teeramatvanit
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Graduate School
dc.date.accessioned 2022-07-23T05:26:15Z
dc.date.available 2022-07-23T05:26:15Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80218
dc.description Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2021
dc.description.abstract The objective of this study is to examine the types of motivation of Thai­-Korean language learners and to find which type of motivation  is dominant for Thai people learning Korean language. An online survey conducted between October and November 2021 collected 155 Thai-Korean language learners from two Korean language institutes certified by the Embassy of the Republic of Korea, namely  Chiang Mai King Sejong Institute, and King Sejong Institute in Bangkok. For detailed analysis, the responses of 60 students and 95 non­students were further examined, mainly by comparing the mode of their responses. The results reveal that student and non-student displayed high scores in both integrative motivation and instrumental motivation in learning Korean language, with some similarities and differences regarding the dominant motivation in both groups. The category 'further education' is the dominant motivation for learning Korean for students and non-students alike, however, in terms of differences, 'learning Korean for travel purposes' is the dominant motivation among students while 'Korean cultural interest and Korean wave' is the dominant motivation among non-students learning Korean.
dc.description.abstractalternative งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบประเภทของแรงจูงใจชนิดความชอบภายในและเชิงเครื่องมือในการเรียนภาษาเกาหลีของคนไทยและระบุแรงจูงใจหลัก (dominant motivation)ในการเรียนภาษาเกาหลีของกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ กลุ่มคนไทยจำนวน 155 คนที่เลือกเรียนภาษาเกาหลีในศูนย์ภาษาเกาหลีเซจง 2 แห่ง ได้แก่ ศูนย์ภาษาเกาหลีเซจงแห่งมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และ ศูนย์เซจงเกาหลีกรุงเทพมหานคร มหาวิทยาลัยเกษมบัณฑิต สามารถแบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น กลุ่มนักเรียนจำนวน 60 คน และกลุ่มบุคคลทั่วไปจำนวน 95 คน ระยะเวลาเก็บข้อมูลช่วงเดือนตุลาคมถึงพฤศจิกายน พ.ศ. 2564 โดยใช้แบบสอบถามรูปแบบออนไลน์เป็นเครื่องมือหลักในการสำรวจแรงจูงใจ และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงสถิติ เช่น ฐานนิยม (mode) ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มนักเรียนและกลุ่มบุคคลทั่วไปที่เรียนภาษาเกาหลี ณ สถาบันดังกล่าว มีแรงจูงใจเชิงเครื่องมือและแรงจูงใจความชอบภายในสูงระดับใกล้เคียงกัน แต่แรงจูงใจหลักการเรียนภาษาเกาหลีปรากฏความเหมือนและความแตกต่างระหว่างสองกลุ่มตัวอย่าง พบว่า กลุ่มนักเรียนและกลุ่มบุคคลทั่วไปมีแรงจูงใจหลักด้านการเรียนภาษาเกาหลีเพื่อเพิ่มพูนความรู้เหมือนกัน อย่างไรก็ตาม กลุ่มนักเรียนปรากฏแรงจูงใจหลักในการเรียนภาษาเกาหลีด้านแรงจูงใจเชิงเครื่องมืออื่นๆ ด้วย โดยเฉพาะอย่างยิ่ง เรียนภาษาเกาหลีเพื่อใช้ในการเดินทางท่องเที่ยวต่างประเทศ เช่น ประเทศเกาหลี ขณะที่กลุ่มบุคคลทั่วไปมีแรงจูงใจหลักในการเรียนภาษาเกาหลีด้านความสนใจวัฒนธรรมเกาหลีและกระแสนิยมเกาหลี
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.219
dc.rights Chulalongkorn University
dc.title A comparison between integrative and instrumental motivation of Thai-Korean language learners
dc.title.alternative การศึกษาเปรียบเทียบแรงจูงใจชนิดความชอบภายในและเชิงเครื่องมือในการเรียนภาษาเกาหลีของคนไทย
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Arts
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Korean Studies
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2021.219


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record