DSpace Repository

Investigation of pm2.5 dispersion in Din Daeng district, Bangkok using computational fluid dynamics modeling

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pimporn Ponpesh
dc.contributor.author Amintra Tancharoen
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2022-11-02T09:44:50Z
dc.date.available 2022-11-02T09:44:50Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80848
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2021
dc.description.abstract Din Daeng is a small and densely populated district of Bangkok with two major expressways in the area. PM2.5 concentrations in Din Daeng district often exceed both daily and annual standards of the National Ambient Air Quality Standards. Computational Fluid Dynamics (CFD) was applied to investigate the effects of the metropolitan characteristics and traffic volumes on the dispersion of PM2.5 in Din Daeng district. The turbulent flow was analyzed using the Standard k-ε model. There are two scenarios in this simulation study. One is to investigate the consequences of having the expressways and their resulting PM2.5 emissions. The other is to examine the influence of the COVID-19 pandemic and the city lockdown which affected the traffic volumes. The presence of the expressways in Din Daeng district was demonstrated to enhance PM2.5 concentrations. The presence of the expressway increased the concentration of PM2.5 by approximately 3.4 times compared to the case of no expressways. The COVID-19 pandemic seemed to have an impact on the concentration of PM2.5 during the city lockdown. During the city lockdown, the concentration of PM2.5 was reduced by approximately 63% compared to the normal period.
dc.description.abstract ดินแดงเป็นเขตขนาดเล็กและมีประชากรอาศัยอย่างหนาแน่นของกรุงเทพมหานคร ทำให้ความเข้มข้น PM2.5 ในเขตดินแดงเกินมาตรฐานรายวันและประจำปีของมาตรฐานคุณภาพอากาศ ในงานวิจัยนี้พลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ (CFD) ถูกนำมาใช้เพื่อตรวจสอบผลกระทบของลักษณะเมืองและปริมาณการจราจรต่อการกระจายตัวของ PM2.5 ในเขตดินแดง โดยใช้แบบจำลอง Standard k-ε มีการศึกษาสองสถานการณ์ในงานวิจัยนี้ หนึ่งคือการตรวจสอบอิทธิพลของการมีทางพิเศษและการปล่อย PM2.5 ที่เกิดขึ้น อีกประการหนึ่งคือการตรวจสอบอิทธิพลของการระบาดของโรค COVID-19 ที่ส่งผลกระทบต่อปริมาณการจราจร จากผลการจำลองแสดงให้เห็นถึงการมีอยู่ของทางพิเศษในเขตดินแดงเพิ่มความเข้มข้นของ PM2.5 เมื่อมีทางพิเศษจะเพิ่มความเข้มข้นของ PM2.5 ขึ้นประมาณ 3.4 เท่า เมื่อเทียบกับกรณีไม่มีทางพิเศษ การระบาดของโรค COVID-19 จะส่งผลกระทบต่อความเข้มข้นของ PM2.5 ในระหว่างการล็อคดาวน์นั้น ความเข้มข้นของ PM2.5 ลดลงประมาณ 63% เมื่อเทียบกับช่วงเวลาปกติ
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.31
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject.classification Engineering
dc.title Investigation of pm2.5 dispersion in Din Daeng district, Bangkok using computational fluid dynamics modeling
dc.title.alternative การศึกษาการกระจายของ PM2.5 ในเขตดินแดง, กรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบจำลองพลศาสตร์ของไหลเชิงคำนวณ
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Engineering
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Chemical Engineering
dc.degree.grantor Chulalongkorn University
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.THE.2021.31


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record