dc.contributor.advisor |
Parames Chutima |
|
dc.contributor.author |
Vasinee Chantaraponpun |
|
dc.contributor.other |
Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
|
dc.date.accessioned |
2023-08-04T07:37:11Z |
|
dc.date.available |
2023-08-04T07:37:11Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83135 |
|
dc.description |
Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2022 |
|
dc.description.abstract |
The objective of this research is to improve the inventory management for an automotive tire distributor company in Northeast Thailand to mainly reduce the excessive unnecessary stock. According to the initial investigations, the main causes of overstock are unstable customer demands and a lack of an inventory control system based on theory. In order to better address the issues and scope down the research area, three suitable products and sub-dealers with different demand patterns are selected to find the best-fit forecasting model for each of them and be customized the inventory policy based on the demand patterns. The methodology is divided into two main parts which are the demand forecasting model and inventory control policies for both sub-dealers and the company.
Regarding the development of more accurate demand forecasting models, there are six forecasting models which are three months moving averages, single exponential smoothing, double exponential smoothing, Holt’s winter method, linear regression, and ARIMA conducted to select the best model. The study reveals that Holt’s winter and ARIMA model provides the least forecasting errors as measured by Mean Absolute Percentage Error (MAPE).
According to a proper inventory policy and more accurate demand forecast value from the suitable model, sub-dealers and a company can save up to 47%, and inventory turnover increases by up to 80% while inventory holding days decreases by up to 55 days. |
|
dc.description.abstractalternative |
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อปรับปรุงการจัดการสินค้าคงคลังของบริษัทผู้จัดจำหน่ายยางรถยนต์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือของประเทศไทย เพื่อลดปริมาณสต็อกที่ไม่จำเป็นเป็นหลัก จากการตรวจสอบเบื้องต้น สาเหตุหลักของสินค้าล้นสต็อกคือความต้องการของลูกค้าที่ไม่แน่นอนและการขาดระบบควบคุมสินค้าคงคลังตามทฤษฎี เพื่อจัดการกับปัญหาและขอบเขตของการวิจัยได้ดีขึ้น ผลิตภัณฑ์และตัวแทนจำหน่ายย่อยที่เหมาะสมสามรายการที่มีรูปแบบความต้องการที่แตกต่างกันจะถูกเลือกเพื่อค้นหาแบบจำลองการคาดการณ์ที่เหมาะสมที่สุดสำหรับแต่ละผลิตภัณฑ์ และปรับแต่งนโยบายสินค้าคงคลังตามรูปแบบความต้องการ วิธีการแบ่งออกเป็นสองส่วนหลักคือการหาวิธีการคาดการณ์จำนวนความต้องการและนโยบายการควบคุมสินค้าคงคลังที่เหมาะสม
การพัฒนาแบบจำลองการคาดการณ์อุปสงค์ที่แม่นยำยิ่งขึ้น มีแบบจำลองการคาดการณ์หกแบบ ได้แก่ ค่าเฉลี่ยเคลื่อนที่สามเดือน การทำให้เรียบแบบเอกซ์โพเนนเชียลแบบเอกซ์โปเนนเชียลแบบเรียบแบบเอ็กซ์โปเนนเชียลแบบทวีคูณ วิธีการแบบฤดูหนาวของ Holt การถดถอยเชิงเส้น และ ARIMA ดำเนินการเพื่อเลือกแบบจำลองที่ดีที่สุดสำหรับผลิตภัณฑ์สามรายการจากสามลูกค้าและตัวแทนจำหน่าย โดยวัดจาก Mean Absolute Percentage Error (MAPE)
สำหรับผลลัพธ์ของนโยบายสินค้าคงคลังที่เหมาะสมและค่าคาดการณ์ความต้องการที่แม่นยำยิ่งขึ้น ตัวแทนจำหน่ายย่อยและบริษัทสามารถลดต้นทุนสินค้าคงคลังได้มากถึง 47% รวมถึงต้นทุนการถือครองและมูลค่าหมุนเวียนของสินค้าคงคลังเพิ่มขึ้นถึง 80% ในขณะที่จำนวนวันที่ถือครองสินค้าคงคลังลดลง นานถึง 55 วัน |
|
dc.language.iso |
en |
|
dc.publisher |
Chulalongkorn University |
|
dc.relation.uri |
http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.140 |
|
dc.rights |
Chulalongkorn University |
|
dc.title |
Demand forecasting and inventory management for an automotive tire distributor in Northeast Thailand |
|
dc.title.alternative |
การพยากรณ์อุปสงค์และการบริหารจัดการสินค้าคงคลังของผู้จัดจำหน่ายยางรถยนต์แห่งหนึ่งในภาคตะวันออกเฉียงเหนือของประเทศไทย |
|
dc.type |
Thesis |
|
dc.degree.name |
Master of Engineering |
|
dc.degree.level |
Master's Degree |
|
dc.degree.discipline |
Engineering Management |
|
dc.degree.grantor |
Chulalongkorn University |
|
dc.identifier.DOI |
10.58837/CHULA.THE.2022.140 |
|