DSpace Repository

Comparison analysis of direct shipment and indirect shipment from China to Malaysia : a case of plastic products

Show simple item record

dc.contributor.advisor Sompong Sirisoponsilp
dc.contributor.author Martin Jacobsen
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Graduate School
dc.date.accessioned 2023-08-29T01:33:37Z
dc.date.available 2023-08-29T01:33:37Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83492
dc.description Independent Study (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2022 en_US
dc.description.abstract This study aims to compare two alternatives for a Thai retail company’s process of shipping plastic product sourced from China to a subsidiary in Malaysia. The first alternative, currently in use, involves shipping the products for Malaysia subsidiary from Chinese suppliers along with those for Thailand in Full Container Load term to Thailand before being subsequently delivered to Malaysia. The second alternative is to directly ship the products from China in Less than Container Load term to Malaysia. The comparison focuses on total shipping cost, which includes sea freight, in-land transport cost, terminal handling charges, container freight station charges, warehousing fee, bill of lading fee, insurance, custom clearance, inspection cost, safety stock cost, taxes, and duties. Moreover, the comparison also considers the difference in total shipping time by analyzing the variance in the required safety stock to be kept by the Malaysian subsidiary. The analysis results reveal that the overall annual total cost of LCL Direct Shipment is 56.93% lower compared to FCL Indirect Shipment. Specifically, Logistics Costs which includes sea freight, in-land transport cost, terminal handling charges, container freight station charges, warehousing fee, bill of lading fee, insurance, custom clearance, inspection cost, and safety stock cost is 25.27% lower, and Duties and Taxes Costs decrease by 72.68%. The potential cost reduction will lead to higher profit margin for the Malaysian subsidiary. Alternatively, it will enable the subsidiary to substantially lower the products’ retail price thereby significantly enhancing their competitiveness in the market. en_US
dc.description.abstractalternative การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบกระบวนการขนส่งผลิตภัณฑ์พลาสติกของบริษัทค้าปลีกในประเทศไทย ที่มีสาธารณรัฐประชาชนจีนเป็นจุดเริ่มต้นการขนส่ง โดยกระบวนการขนส่งมี 2 ทางเลือกคือ ทางเลือกที่ 1 เป็นทางเลือกที่ดำเนินการอยู่ในปัจจุบันคือดำเนินการขนส่งผลิตภัณฑ์สำหรับบริษัทย่อยในประเทศมาเลเซียพร้อมกับผลิตภัณฑ์สำหรับประเทศไทย โดยมีการขนส่งแบบเต็มตู้คอนเทนเนอร์ ซึ่งการขนส่งจะดำเนินการขนส่งไปยังประเทศไทยก่อน จากนั้นจึงดำเนินการขนส่งไปยังประเทศมาเลเซีย สำหรับทางเลือกที่ 2 คือการขนส่งผลิตภัณฑ์โดยตรงจากสาธารณรัฐประชาชนจีนในรูปแบบการขนส่งแบบไม่เต็มตู้คอนเทนเนอร์ ไปยังประเทศมาเลเซีย โดยการศึกษานี้ได้ทำการเปรียบเทียบการขนส่งทั้ง 2 ทางโดยมุ่งเน้นไปที่ค่าขนส่งทั้งหมด ซึ่งได้แก่ ค่าขนส่งทางทะเล ค่าขนส่งทางบก ค่าภาระหน้าท่า ค่าการบรรจุสินค้า ค่าการจัดเก็บสินค้าหรือค่าคลังสินค้า ค่าธรรมเนียมใบตราส่งสินค้า ค่าประกันภัย ค่าพิธีศุลกากร ค่าตรวจสอบ ค่าสินค้าคงคลัง ต้นทุนภาษีนำเข้า และต้นทุนภาษีอากร นอกจากนี้การเปรียบเทียบการขนส่งทั้ง 2 ทางเลือก มีการพิจารณาแตกต่างของเวลาขนส่งทั้งหมด ด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวนของสินค้าคงคลังขั้นต่ำหรือการเก็บสินค้าคงเหลือเพื่อความปลอดภัยที่จำเป็นโดยบริษัทย่อยในประเทศมาเลเซียต้องเก็บไว้ ผลการวิเคราะห์พบว่าต้นทุนรวมต่อปีของการขนส่งทางตรงแบบไม่เต็มตู้คอนเทนเนอร์ มีต้นทุนที่ต่ำกว่ารูปแบบการขนส่งทางอ้อมแบบเต็มตู้คอนเทนเนอร์ ถึงร้อยละ 56.93 โดยเฉพาะต้นทุนโลจิสติกส์ ซึ่งรวมถึงค่าขนส่งทางทะเล ค่าขนส่งทางบก ค่าภาระหน้าท่า ค่าการบรรจุสินค้า ค่าการจัดเก็บสินค้า ค่าธรรมเนียมใบตราส่งสินค้า ค่าประกันภัย ค่าพิธีศุลกากร ค่าตรวจสอบ และค่าสินค้าคงคลัง ซึ่งลดลงร้อยละ 25.27 สำหรับต้นทุนภาษีนำเข้าและต้นทุนภาษีอากร ลดลงร้อยละ 72.68 โดยการลดต้นทุนสามารถนำไปสู่อัตรากำไรที่สูงขึ้นสำหรับบริษัทย่อยในประเทศมาเลเซีย อีกทั้งยังสามารถช่วยให้บริษัทในเครือสามารถลดราคาขายปลีกของผลิตภัณฑ์ได้อย่างมาก ซึ่งช่วยเพิ่มความสามารถในการแข่งขันในตลาดได้ en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2022.33
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Business logistics en_US
dc.subject Plastics industry and trade en_US
dc.subject Commercial products -- Transportation en_US
dc.subject การบริหารงานโลจิสติกส์ en_US
dc.subject อุตสาหกรรมพลาสติก -- การขนส่ง en_US
dc.subject การขนส่งสินค้า en_US
dc.title Comparison analysis of direct shipment and indirect shipment from China to Malaysia : a case of plastic products en_US
dc.title.alternative การวิเคราะห์เปรียบเทียบการขนส่งทางตรงกับการขนส่งทางอ้อมจากประเทศจีนไปยังประเทศมาเลเซีย : กรณีศึกษาผลิตภัณฑ์พลาสติก en_US
dc.type Independent Study en_US
dc.degree.name Master of Science en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Logistics and Supply Chain Management en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.identifier.DOI 10.58837/CHULA.IS.2022.33


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Grad - Independent Studies [269]
    สารนิพนธ์ บัณฑิตวิทยาลัย ตั้งแต่ปีการศึกษา 2562 เป็นต้นไป

Show simple item record