dc.contributor.advisor |
Suttichai Assabumrungrat |
|
dc.contributor.advisor |
Watcharapong Khodee |
|
dc.contributor.author |
Praeva Pongsripipat |
|
dc.contributor.other |
Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
|
dc.date.accessioned |
2024-02-05T10:45:19Z |
|
dc.date.available |
2024-02-05T10:45:19Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/84476 |
|
dc.description |
Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2023 |
|
dc.description.abstract |
Sustainable aviation fuel (SAF) can be generated using various processes. Among the well-established approaches, one that stands out is the hydrotreating of esters and fatty acids (HEFA). However, the HEFA process requires a source of hydrogen for the hydroprocessing reactions. Hydrogen is often considered as an expensive component, and its cost can have a significant impact on the overall economic viability of renewable aviation fuel production. In this work, the SAF process is developed using Aspen Plus simulation. There are 2 scenarios to be considered. Scenario 1 involves a plant in which the hydrotreating of palm oil is performed to recover hydrogen from the hydrocarbon gas and other byproducts directed to a steam reformer. In scenario 2, palm oil hydrotreatment is combined with hydrogen production through biomass gasification. The results show that scenario 2 is superior to the scenario 1 in both terms of performance and economics. This is attributed to its substantial SAF yield, resulting in higher revenue from product sales, as well as a shorter payback period. |
|
dc.description.abstractalternative |
น้ำมันอากาศยานเชื้อเพลิงชีวภาพสามารถผลิตได้จากหลายกระบวนการผลิต กระบวนการหนึ่งที่ได้รับความนิยม คือ กระบวนการ Hydrotreating of esters and fatty acids (HEFA) อย่างไรก็ตาม กระบวนการผลิตวิธีนี้จำเป็นต้องใช้ปริมาณไฮโดรเจนสูงสำหรับทำปฏิกิริยาไฮโดรโปรเซสซิง เนื่องจากไฮโดรเจนถือว่ามีราคาที่สูง ทำให้มีผลกระทบในด้านเศรษฐศาสตร์การลงทุนสำหรับการผลิตน้ำมันอากาศยานเชื้อเพลิงชีวภาพ งานวิจัยนี้จึงมุ่งพัฒนากระบวนการผลิตน้ำมันอากาศยานเชื้อเพลิงชีวภาพโดยใช้โปรแกรม Aspen Plus ในการออกแบบกระบวนการผลิต โดยพิจารณา 2 กระบวนการผลิตเพื่อนำมาเปรียบเทียบ กระบวนการผลิตแบบที่ 1 เป็นกระบวนการผลิตน้ำมันเชื้อเพลิงอากาศยานชีวภาพโดยมีระบบกู้คืนไฮโดรเจนจากการใช้วิธีเปลี่ยนแปลงโครงสร้างโมเลกุลด้วยไอน้ำของผลิตภัณฑ์พลอยได้ของกระบวนการ ส่วนกระบวนการผลิตแบบที่ 2 เป็นกระบวนการผลิตน้ำมันเชื้อเพลิงอากาศยานชีวภาพโดยมีกระบวนการผลิตไฮโดรเจนจากการแปรรูปชีวมวล ผลลัพธ์ที่ได้พบว่า กระบวนการผลิตแบบที่ 2 มีประสิทธิภาพสูงกว่ากระบวนการผลิตแบบที่ 1 ทั้งในด้านประสิทธิภาพของกระบวนการผลิตและด้านเศรษฐศาสตร์การลงทุน เนื่องจากได้ผลผลิตร้อยละสูงกว่า จึงมียอดรายได้ที่สูงกว่า ส่งผลให้ระยะคืนทุนสั้นกว่า จึงเหมาะกับการลงทุนมากกว่า |
|
dc.language.iso |
en |
|
dc.publisher |
Chulalongkorn University |
|
dc.rights |
Chulalongkorn University |
|
dc.subject.classification |
Chemical Engineering |
|
dc.subject.classification |
Manufacturing |
|
dc.subject.classification |
Chemical and process |
|
dc.title |
A comparative study of sustainable aviation fuel production from hydroprocessing process between hydrogen recovery unit from steam reforming and hydrogen generation unit from biomass gasification |
|
dc.title.alternative |
การเปรียบเทียบกระบวนการผลิตเชื้อเพลิงอากาศยานชีวภาพโดยกระบวนการไฮโดรโปรเซสซิงระหว่างการใช้หน่วยกู้คืนไฮโดรเจนโดยวิธีรีฟอร์มมิงด้วยไอนำ้และหน่วยผลิตก๊าซไฮโดรเจนจากแก๊สซิฟิเคชันชีวมวล |
|
dc.type |
Thesis |
|
dc.degree.name |
Master of Engineering |
|
dc.degree.level |
Master's Degree |
|
dc.degree.discipline |
Chemical Engineering |
|
dc.degree.grantor |
Chulalongkorn University |
|