DSpace Repository

A comparative study of sustainable aviation fuel production from hydroprocessing process between hydrogen recovery unit from steam reforming and hydrogen generation unit from biomass gasification

Show simple item record

dc.contributor.advisor Suttichai Assabumrungrat
dc.contributor.advisor Watcharapong Khodee
dc.contributor.author Praeva Pongsripipat
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
dc.date.accessioned 2024-02-05T10:45:19Z
dc.date.available 2024-02-05T10:45:19Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/84476
dc.description Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2023
dc.description.abstract Sustainable aviation fuel (SAF) can be generated using various processes. Among the well-established approaches, one that stands out is the hydrotreating of esters and fatty acids (HEFA). However, the HEFA process requires a source of hydrogen for the hydroprocessing reactions. Hydrogen is often considered as an expensive component, and its cost can have a significant impact on the overall economic viability of renewable aviation fuel production. In this work, the SAF process is developed using Aspen Plus simulation. There are 2 scenarios to be considered. Scenario 1 involves a plant in which the hydrotreating of palm oil is performed to recover hydrogen from the hydrocarbon gas and other byproducts directed to a steam reformer. In scenario 2, palm oil hydrotreatment is combined with hydrogen production through biomass gasification. The results show that scenario 2 is superior to the scenario 1 in both terms of performance and economics. This is attributed to its substantial SAF yield, resulting in higher revenue from product sales, as well as a shorter payback period.
dc.description.abstractalternative น้ำมันอากาศยานเชื้อเพลิงชีวภาพสามารถผลิตได้จากหลายกระบวนการผลิต กระบวนการหนึ่งที่ได้รับความนิยม คือ กระบวนการ Hydrotreating of esters and fatty acids (HEFA) อย่างไรก็ตาม กระบวนการผลิตวิธีนี้จำเป็นต้องใช้ปริมาณไฮโดรเจนสูงสำหรับทำปฏิกิริยาไฮโดรโปรเซสซิง เนื่องจากไฮโดรเจนถือว่ามีราคาที่สูง ทำให้มีผลกระทบในด้านเศรษฐศาสตร์การลงทุนสำหรับการผลิตน้ำมันอากาศยานเชื้อเพลิงชีวภาพ งานวิจัยนี้จึงมุ่งพัฒนากระบวนการผลิตน้ำมันอากาศยานเชื้อเพลิงชีวภาพโดยใช้โปรแกรม Aspen Plus ในการออกแบบกระบวนการผลิต โดยพิจารณา 2 กระบวนการผลิตเพื่อนำมาเปรียบเทียบ กระบวนการผลิตแบบที่ 1 เป็นกระบวนการผลิตน้ำมันเชื้อเพลิงอากาศยานชีวภาพโดยมีระบบกู้คืนไฮโดรเจนจากการใช้วิธีเปลี่ยนแปลงโครงสร้างโมเลกุลด้วยไอน้ำของผลิตภัณฑ์พลอยได้ของกระบวนการ ส่วนกระบวนการผลิตแบบที่ 2 เป็นกระบวนการผลิตน้ำมันเชื้อเพลิงอากาศยานชีวภาพโดยมีกระบวนการผลิตไฮโดรเจนจากการแปรรูปชีวมวล ผลลัพธ์ที่ได้พบว่า กระบวนการผลิตแบบที่ 2 มีประสิทธิภาพสูงกว่ากระบวนการผลิตแบบที่ 1 ทั้งในด้านประสิทธิภาพของกระบวนการผลิตและด้านเศรษฐศาสตร์การลงทุน เนื่องจากได้ผลผลิตร้อยละสูงกว่า จึงมียอดรายได้ที่สูงกว่า ส่งผลให้ระยะคืนทุนสั้นกว่า จึงเหมาะกับการลงทุนมากกว่า
dc.language.iso en
dc.publisher Chulalongkorn University
dc.rights Chulalongkorn University
dc.subject.classification Chemical Engineering
dc.subject.classification Manufacturing
dc.subject.classification Chemical and process
dc.title A comparative study of sustainable aviation fuel production from hydroprocessing process between hydrogen recovery unit from steam reforming and hydrogen generation unit from biomass gasification
dc.title.alternative การเปรียบเทียบกระบวนการผลิตเชื้อเพลิงอากาศยานชีวภาพโดยกระบวนการไฮโดรโปรเซสซิงระหว่างการใช้หน่วยกู้คืนไฮโดรเจนโดยวิธีรีฟอร์มมิงด้วยไอนำ้และหน่วยผลิตก๊าซไฮโดรเจนจากแก๊สซิฟิเคชันชีวมวล
dc.type Thesis
dc.degree.name Master of Engineering
dc.degree.level Master's Degree
dc.degree.discipline Chemical Engineering
dc.degree.grantor Chulalongkorn University


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record