DSpace Repository

Local firm's learning in international alliances : selected industries in Thailand

Show simple item record

dc.contributor.advisor Uthai Tanlamai
dc.contributor.advisor Swierczek, Fredric William
dc.contributor.author Panid Kulsiri
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Commerce and Accountancy
dc.coverage.spatial Thailand
dc.date.accessioned 2009-08-05T08:37:33Z
dc.date.available 2009-08-05T08:37:33Z
dc.date.issued 1999
dc.identifier.isbn 9743338586
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9681
dc.description Thesis (D.B.A.)--Chulalongkorn University, 1999 en
dc.description.abstract To identify variables that represent attributes of partner, relationship, and knowledge involving in international alliances and to empirically explore the associations between these attributes and the local firm's learning. This dissertation argues that the attributes of partner, relationship, and knowledge contribute to the learning of a local firm in an international alliance. The framework of the study was drawn on the literatures of organizational learning and strategic alliances. Two industries, i.e., electronics industry and vehicle parts industry, were selected because of their importance to the economy of Thailand in terms of export and technology transfer. To collect data for the analysis, a mail survey was conducted. A self-administered questionnaire was sent to 778 local firms in Thailand. The usable response rate was 14.39 percent. The method of principal components analysis was utilized to identify variable that represent the attributes of partner, relationship, and knowledge. Multiple regression analysis and multiple discriminant analysis were employed to test the hypotheses. The analysis revealed that partner attributes included cultural similarity, receptivity, and trust; relationship attributes included ownership structure, prior tie, and complementarity; knowledge attributes included ambiguity, trialability, and usage advantage. Results provided partial support for the contribution of partner attributes (i.e., receptivity and trust), relationship attributes (i.e., ownership structure), and knowledge attributes (i.e., ambiguity and usage advange) to the local firm's learning. en
dc.description.abstractalternative ระบุตัวแปรที่แสดงถึงลักษณะของบริษัทร่วมพันธมิตร ลักษณะของสัมพันธภาพ และลักษณะของความรู้ที่เกี่ยวข้องในพันธมิตรระหว่างประเทศ และค้นคว้าเชิงประจักษ์ถึงความสัมพันธ์ ระหว่างลักษณะเหล่านี้ต่อการเรียนรู้ของบริษัทในประเทศ การวิจัยนี้เสนอลักษณะของบริษัทร่วมพันธมิตร ลักษณะของสัมพันธภาพ และลักษณะของความรู้ มีความสัมพันธ์กับการเรียนรู้ ของบริษัทในประเทศจากพันธมิตรต่างชาติ โครงร่างของการศึกษาเป็นไปตามแนวความคิด เรื่องการเรียนรู้ขององค์กรและพันธมิตรเชิงกลยุทธ์ โดยเลือกศึกษาอุตสาหกรรมอิเล็กทรอนิกส์ และอุตสาหกรรมรถยนต์และชิ้นส่วน เนื่องจากอุตสาหกรรมนี้มีความสำคัญต่อเศรษฐกิจของประเทศไทย ในเชิงการส่งออกและการถ่ายทอดเทคโนโลยี และใช้วิธีออกแบบสำรวจ เพื่อเก็บรวบรวมข้อมูลจากบริษัทในประเทศจำนวน 778 บริษัท มีอัตราการตอบแบบสอบถามที่นำมาใช้เพื่อการวิเคราะห์ได้ 14.39 เปอร์เซ็นต์ ทั้งนี้ใช้วิธีวิเคราะห์ปัจจัยเพื่อระบุตัวแปรที่แสดงถึง ลักษณะของบริษัทร่วมพันธมิตร ลักษณะของสัมพันธภาพ และลักษณะของความรู้ และใช้วิธีวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุ และวิธีจำแนกประเภทเชิงพหุเพื่อทดสอบสมมติฐานในการวิจัย ผลการวิเคราะห์แสดงให้เห็นว่า ลักษณะของบริษัทร่วมพันธมิตรประกอบด้วย ความคล้ายคลึงกันของวัฒนธรรม ความสามารถในการรับความรู้ใหม่ และความเชื่อใจ ลักษณะของสัมพันธภาพประกอบด้วย โครงสร้างความเป็นเจ้าของความสัมพันธ์ในอดีต และความเกื้อหนุนระหว่างกัน ลักษณะของความรู้ประกอบด้วยความคลุมเครือ การทดลองใช้และประโยชน์จากการใช้ ผลการวิจัยพบว่าลักษณะของบริษัทร่วมพันธมิตร (ได้แก่ ความสามารถในการรับความรู้ใหม่และความเชื่อใจ) ลักษณะของสัมพันธภาพ (ได้แก่ โครงสร้างความเป็นเจ้าของ) และลักษณะของความรู้ (ได้แก่ ความคลุมเครือ และประโยชน์จากการใช้) สามารถอธิบายการเรียนรู้ของบริษัทในประเทศได้บางส่วน en
dc.format.extent 781708 bytes
dc.format.extent 791962 bytes
dc.format.extent 1016073 bytes
dc.format.extent 777049 bytes
dc.format.extent 1042036 bytes
dc.format.extent 1199714 bytes
dc.format.extent 889719 bytes
dc.format.extent 1489657 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso en es
dc.publisher Chulalongkorn University en
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.219
dc.rights Chulalongkorn University en
dc.subject Organizational learning en
dc.subject Corporations, Foreign -- Thailand en
dc.title Local firm's learning in international alliances : selected industries in Thailand en
dc.title.alternative การเรียนรู้ในพันธมิตรต่างชาติของบริษัทในประเทศ : เลือกศึกษาอุตสาหกรรมบางประเภทในประเทศไทย en
dc.type Thesis es
dc.degree.name Doctor of Business Administration es
dc.degree.level Doctoral Degree es
dc.degree.discipline Business Administration es
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en
dc.email.advisor fcomutc@phoenix.acc.chula.ac.th
dc.email.advisor No information provided
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.1999.219


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record