Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11520
Title: การประยุกต์ใช้เทคนิคการกระจายการทำงานเชิงคุณภาพสำหรับการออกแบบผลิตภัณฑ์ผ้าอนามัย
Other Titles: An application of quality function deployment technique for designing in feminine napkin product
Authors: สุกัญญา ประคองวิทยา
Advisors: ปารเมศ ชุติมา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Parames.C@chula.ac.th
Subjects: การกระจายการทำงานเชิงคุณภาพ
ผ้าอนามัย
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ผลิตภัณฑ์ผ้าอนามัย เป็นผลิตภัณฑ์ส่วนบุคคลสำหรับผู้หญิง โดยช่วงเวลาของการใช้งานจะเป็นช่วงที่มีประจำเดือน ประมาณ 4 6 วันในแต่ละเดือน หน้าที่หลักของผลิตภัณฑ์ผ้าอนามัยนั้นจะทำหน้าที่ในการดูดซับของเหลวในช่วงของการมีประจำเดือนดังกล่าว ในปัจจุบันทางเลือกของลูกค้าสำหรับการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ผ้าอนามัยมีมากมายหลายยี่ห้อ รวมถึงมากมายหลายประเภท ขึ้นอยู่กับความต้องการ ความเหมาะสมและความชอบในการใช้งานของลูกค้า การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ในการเสนอแนะแนวทางเพื่อเป็นวิธีการในการปรับปรุงการพัฒนาผลิตภัณฑ์ผ้าอนามัยให้มีประสิทธิภาพสูงขึ้น เพื่อให้สามารถตอบสนองต่อความต้องการและเพิ่มความพึงพอใจของลูกค้า โดยใช้เทคนิคการกระจายหน้าที่งานเชิงคุณภาพ (Quality Function Deployment : QFD) การวิจัยเริ่มต้นจากการค้นหาความต้องการของลูกค้าด้วยการเปรียบเทียบคุณภาพการใช้งานของผลิตภัณฑ์ของบริษัทกับผลิตภัณฑ์ของคู่แข่ง 2 ราย แล้วทำการแปลงข้อมูลที่ได้นี้ให้เป็นข้อกำหนดเชิงเทคนิค ต่อจากนั้นก็แปลงข้อกำหนดทางเทคนิคเหล่านี้ให้เป็นกระบวนการหรือขั้นตอนในการปรับปรุงตามลำดับ ในงานวิจัยได้เสนอแนวทางในการปรับปรุงผลิตภัณฑ์ทั้งหมด 3 ทางเลือก ซึ่งทางทีมงานได้เลือกทางเลือกที่เหมาะสมที่สุดเพื่อทำผลิตภัณฑ์ตัวอย่างขึ้นเพื่อใช้ในเปรียบเทียบถึงผลของการวิจัยอีกครั้ง ซึ่งผลที่ได้สามารถสร้างความพึงพอใจให้กับลูกค้ามากขึ้น 17.76% เมื่อเปรียบเทียบกับผลิตภัณฑ์เดิมและมากขึ้น 15.42% และ 4.84% เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่ง A และ B ตามลำดับ โดยที่ราคาของผลิตภัณฑ์หลังทำการปรับปรุงมีราคาที่ถูกลงกว่าผลิตภัณฑ์เดิม 26.58% รวมทั้งทำการเสนอแนวทางในการปรับปรุงกระบวนการผลิตและสิ่งที่ต้องลงทุนเพิ่ม เพื่อนำไปปรับปรุงกระบวนการผลิตให้เป็นไปตามผลการวิจัยที่ได้รับเพื่อให้ลูกค้าเกิดความพึงพอใจมากยิ่งขึ้น
Other Abstract: The feminine napkin product is the personal use product for women when they have the period, around 4-6 days of each month. The main function of this product is for the liquid absorption. Now the customers have got a lot of choices for buying the product from many brands and types. It depends on the requirement, suitability and satisfaction of customer using. This propose of this research is to present the method for improving the quality of the feminine napkin product to meet the requirements and satisfaction of customers by using quality function deployment (QFD) technique. The research began from searching for the customer requirement by comparing the quality of the product used between the company and the other two competitors. Then modified this data to be the technical requirement and finally modified this technical requirement to be the process or procedure for the improvement.The research proposed the 3 methods for the product improvement. The teamwork selected the proper one and made a sample to comparing with the research result.The result shows increased customer satisfaction for 17.76% when compared with the original product, and increased for 15.42% and 4.64% when compared with A and B competitor. In addition, the price of the new product is cheaper than 26.58% when compared with the original one. The research also includes the proposal for improvement the production process and investment issues for making the process improvement according to the research result.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11520
ISBN: 9740307361
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SukanyaPrakong.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.