Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11543
Title: | การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนตามหลักการสอนแบบโครงการ เพื่อเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กวัยอนุบาล |
Other Titles: | The development of a project based instructional model for enhancing self-esteem of kindergarteners |
Authors: | วัฒนา มัคคสมัน |
Advisors: | บุษบง ตันติวงศ์ สมโภชน์ เอี่ยมสุภาษิต |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Boosbong.T@chula.ac.th Sompoch.I@chula.ac.th |
Subjects: | การศึกษาขั้นอนุบาล -- แผนการสอน ความนับถือตนเองในเด็ก |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ พัฒนารูปแบบการเรียนการสอนตามหลักการสอนแบบโครงการ เพื่อเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเอง ของเด็กวัยอนุบาล ตัวอย่างประชากรในการวิจัยคือ เด็กวัยอนุบาลอายุ 5-6 ขวบ จำนวน 37 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 20 คน กลุ่มควบคุม 17 คน ขั้นตอนในการวิจัยประกอบด้วย การสร้างรูปแบบการเรียนการสอน การทดลองใช้รูปแบบการเรียนการสอนและการแก้ปรับปรุงรูปแบบการเรียนการสอน ผลการวิจัยเป็นไปดังสมมุติฐาน 2 ประการคือ 1) หลังการเข้าร่วมกิจกรรมตามรูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น เด็กกลุ่มทดลองมีการเห็นคุณค่าในตนเองสูงกว่าก่อนเข้าร่วมกิจกรรมอย่างมีนัย สำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) หลังการทดลองใช้รูปแบบ เด็กกลุ่มที่เรียนตามรูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น มีการเห็นคุณค่าในตนเอง สูงกว่าเด็กที่เรียนตามปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลที่ได้จากการวิจัย คือเอกสารรูปแบบการเรียนการสอน 1 เล่ม เอกสารบทบาทและวิธีการสอนของครู จำนวน 1 เล่ม เอกสารตัวอย่างการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามรูปแบบการสอนจำนวน 2 เล่ม |
Other Abstract: | The purpose of this study was to develop a project based instructional model for enhancing self-esteem kindergarteners. The subjects were thirty-seven, 5-6 year-old pupils devided into 20 in the experimental group and 17 in the control group. The method of study consisted of 3 phases, namely, designing, field testing and revising the model. The finding confirmed the hypothesis that (1) after using the model, the scores on the self-esteem of the experimental group were significantly higher than before using it at the .01 level ; 2) the scores on self-esteem of the experimental group were significantly higher than those of the control group at the .01 level. The products of this study were a handbook of the model, a teacher's guide on roles, techniques and method of instruction and two sourcebooks of practice examples. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | หลักสูตรและการสอน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11543 |
ISBN: | 9746361015 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wattana_Ma_front.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ma_ch1.pdf | 1.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ma_ch2.pdf | 2.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ma_ch3.pdf | 2.7 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ma_ch4.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ma_ch5.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ma_back.pdf | 4.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.