Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1238
Title: | การจัดตารางเวลาเดินรถจัดส่งเครื่องดื่มน้ำอัดลมไปยังลูกค้ารายใหญ่ |
Other Titles: | Vehicle scheduling for soft drink delivery to key accounts |
Authors: | เอกภพ กองกาญจน์, 2521- |
Advisors: | สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | ssompon1@chula.ac.th |
Subjects: | การกำหนดลำดับงาน สินค้า -- การขนส่ง ตารางเวลาการเดินรถ น้ำอัดลม |
Issue Date: | 2545 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์ที่มีประสิทธิภาพในการจัดตารางเวลาเดินรถขนส่งสินค้าประเภทเครื่องดื่มน้ำอัดลมจากโรงงานแห่งหนึ่งไปยังร้านค้าของผู้ค้าปลีกขนาดใหญ่ ระบบที่พัฒนาขึ้นได้แบ่งการวิเคราะห์ออกเป็น 3 ส่วนย่อย ส่วนแรกเป็นการคำนวณจำนวนกระบะสินค้าที่ต้องขนส่งจากคำสั่งซื้อของลูกค้า ส่วนที่สองเป็นการพิจารณาลดจำนวนเส้นทางเดินรถด้วยการพิจารณาความเหมาะสมในการควบการส่งสินค้า 2 คำสั่งซื้อให้อยู่ในเส้นทางเดียวกัน และส่วนที่สามเป็นการจัดตารางเวลาเดินรถ เพื่อลดจำนวนกระบะที่ค้างส่งและเวลาที่สูญเสียไประหว่างการดำเนินการ ภายใต้ข้อจำกัดด้านทรัพยากรและเวลาดำเนินงานด้วยวิธีหาคำตอบแบบ Genetic Algorithm และ Tabu Search ผลการพิจารณาผลลัพธ์ที่ได้จากแบบจำลองเปรียบเทียบกับข้อมูลที่ได้จากการปฏิบัติงานจริงพบว่า ระบบที่พัฒนาขึ้นให้ผลลัพธ์ที่สอดคล้องกับสภาพจริง ทั้งนี้ระบบสามารถใช้เป็นระบบสนับสนุนช่วยในการตัดสินใจ อันจะช่วยลดเวลาในการทำงาน รวมถึงลดข้อผิดพลาดที่อาจเกิดขึ้นจากการดำเนินการโดยพนักงานได้เป็นอย่างดี |
Other Abstract: | The objective of this study is to develop a computerized vehicle scheduling system for scheduling soft drink delivery from a single plant warehouse to outlets of major retailers. The resulting system is structured into 3 modules. The first module coverts the customer orders of soft drink into the number of loaded pallets to be delivered. The second module attempts to minimize the number of delivery routes by considering the prospect of combining any two delivery orders into a single route. The last module determines delivery schedules that minimize the number of undelivered pallets and truck idling time under various resource and time window constraints by applying the well-known genetic algorithm and tabu search techniques. The comparison of the system results with the real world experience indicates that the system produces results that are consistent with the actual operation. The developed system is designed to be utilized as a decision support system (DSS) that helps schedulers significantly reduce time and errors associated with the preparation of truck schedules. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโยธา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1238 |
ISBN: | 9741723946 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Aykapop.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.