Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13090
Title: พระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวกับกลุ่มศิลปินชาวฟลอเรนซ์
Other Titles: King Chulalongkorn and Florentine artists
Authors: หนึ่งฤดี โลหผล
Email: Neungreudee.L@Chula.ac.th
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์
Subjects: จุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว, พระบาทสมเด็จพระ, 2396-2453 -- การเยือนต่างประเทศ
ศิลปินอิตาเลียน
ศิลปกรรม -- อิตาลี
อาร์ตนูโว -- อิตาลี
Issue Date: 2542
Publisher: คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Citation: วารสารอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 28,1(ม.ค.-มิ.ย. 2542),3-16
Abstract: เมื่อครั้งพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวเสด็จเยือนอิตาลีในปี พ.ศ. 2440 และ 2450 พระองค์ทรงติดต่อกับศิลปินชาวฟลอเรนซ์หลายท่านด้วยพระราชประสงค์ต่าง ๆ กันที่เมืองฟลอเรนซ์ เอโดอาร์โด เจลลิ และมิเคเล กอร์ดิจานิ ได้เขียนภาพพระบรมสาทิสลักษณ์ถวาย ต่อมากาลิเลโอ คีนิ ซึ่งเป็นผู้นำกระแสศิลปะอาร์ทนูโวของอิตาลีท่านหนึ่ง ได้รับเชิญให้เข้ามาตกแต่งโดมทั้งเจ็ดของพระที่นั่งอนันตสมาคมในกรุงเทพฯ ความสัมพันธ์ระหว่างราชสำนักไทยกับศิลปินชาวฟลอเรนซ์นี้ มีบทบาทสำคัญยิ่งในการพัฒนาภาพลักษณ์ใหม่ของสยามประเทศ โดยเฉพาะในมุมมองด้านสถาปัตยกรรมและศิลปกรรม
Other Abstract: During the visits of King Chulalongkorn to Italy in 1897 and 1907, many Florentine artists were contacted by his Majesty for different purposes. Edoardo Gelli and Michele Gordogiani painted royal portraits in Florence. Galileo Chini, a leading exponent of Italian Art Nouveau, was invited later to decorate the seven domes at Anantasamakhom Throne Hall in Bangkok. This relation between Siamese court and Florentine artists played an important role in the renovation of Siam particularly in the architectural and artistic point of view.
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13090
ISSN: 0125-4820
Type: Article
Appears in Collections:Arts - Journal Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nungruthai_King.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.