Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13180
Title: Vehicle routing system for daily meal delivery with motorcycles
Other Titles: ระบบการจัดเส้นทางการเดินรถสำหรับการจัดส่งอาหารรายวันด้วยรถมอเตอร์ไซค์
Authors: Thanat Suensilpong
Advisors: Manop Reodecha
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Manop.R@Chula.ac.th
Subjects: Vehicle routing problem
Delivery of goods
Motorcycles
Issue Date: 2007
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This thesis reports the development of a vehicle routing system for a daily breakfast delivery business. The business plans to hire motorcycles for the delivery operation which operates between 5:00 am to 6:30 am. The cost payable to each motorcycle employed consists of a fixed weekly fee and a charge that varies with the distance it travels in its delivery route specified by the company. The vehicle routing system aims to minimize the fleet size and the total travelling distance, which determine the cost of the delivery, with constraints on limited capacity and travelling time frame of each vehicle. The development process includes selection of the appropriate solution approaches, problem modelling, developing a computer program to solve the problem, data preparation, developing an operation procedure, and testing the system. The developed system applied the Savings algorithm and the A* search algorithm. The program was modified from an existing vehicle routing program for truck routing. The modified program was tested with published instances of the problem to verify that the developed system is effective and gives routing with small fleet size and short total delivery distance. In testing with survey data of 78 potential customers in the area of Rama IX Road, the system specified the use of four motorcycles. Each delivered 16, 29, 22 and 24 units respectively which did not exceed its capacity of 40 units. Each motorcycle delivered the meals to the last customer in 44 minutes, 1 hour 19 minutes, 1 hour, and 56 minutes respectively which are within the specified time frame. The system was also used to experiment for the possibility to improve results. It was found that it is possible to reduce the fleet size from four to three vehicles by relaxing the time frame or reducing the time spent at each drop off point.
Other Abstract: วิทยานิพนธ์นี้รายงานการพัฒนาระบบการจัดเส้นทางการเดินรถของธุรกิจส่งอาหารเช้าประจำวัน ซึ่งวางแผนที่จะใช้รถมอเตอร์ไซค์รับจ้างในการจัดส่ง ในช่วงเวลาตั้งแต่ 5.00-6.30 น. โดยมีการจ่ายเงินเป็นค่าจ้างตายตัวรายสัปดาห์ และค่าจ้างตามระยะทางจัดส่งที่บริษัทเป็นผู้กำหนดเส้นทาง ระบบการจัดเส้นทางการเดินรถที่พัฒนามีเป้าหมายให้ใช้จำนวนรถที่น้อยและระยะทางโดยรวมสั้น เพื่อให้ต้นทุนของการจัดส่งต่ำ ขณะที่ต้องคำนึงถึงข้อจำกัดทางด้านความจุและระยะเวลาที่ใช้เดินทางถึงลูกค้าของรถแต่ละคัน ขั้นตอนการพัฒนาระบบรวมถึงการหาวิธีแก้ปัญหา การสร้างแบบจำลองปัญหา การจัดทำโปรแกรมคอมพิวเตอร์ การจัดเตรียมข้อมูล การจัดทำคู่มือวิธีการใช้งานระบบ และการประเมินทดสอบระบบ ระบบที่พัฒนาได้ประยุกต์ใช้ Savings algorithm กับ A* search algorithm ในระบบ โดยดัดแปลงจากโปรแกรมการจัดเส้นทางการเดินรถที่มีอยู่สำหรับปัญหาการจัดเส้นทางการเดินรถของรถบรรทุก จากการทดสอบกับปัญหาตัวอย่างซึ่งได้มีการเผยแพร่ไว้ พิสูจน์ได้ว่าระบบที่ได้พัฒนามีประสิทธิผลที่ยอมรับได้ และสามารถจัดเส้นทางเดินรถได้โดยใช้จำนวนรถไม่มากและระยะทางจัดส่งโดยรวมสั้น ในการทดสอบกับข้อมูลที่สำรวจได้ว่าจะเป็นลูกค้าจำนวน 78 รายในย่านถนนพระรามเก้า ผลลัพธ์ที่ได้มีเส้นทางการเดินทางโดยใช้รถ 4 คัน ซึ่งจัดส่งอาหาร 16, 29, 22, และ 24 กล่องซึ่งไม่เกินความสามารถบรรทุกของรถ และใช้เวลาถึงลูกค้าคนสุดท้าย 44 นาที 1 ชม.19 นาที 1 ชม. และ 56 นาทีตามลำดับซึ่งอยู่ในกรอบเวลาที่ต้องจัดส่ง นอกจากนั้น ยังใช้ระบบที่ได้พัฒนาในการทดลองเพื่อปรับปรุงผล ซึ่งทำให้เห็นถึงความเป็นไปได้ในการลดจำนวนรถที่ใช้ได้จาก 4 คันเป็น 3 คัน ด้วยการผ่อนปรนกรอบจำกัดเวลาในการเดินทาง หรือการลดเวลาที่ใช้ส่งของถึงมือลูกค้าแต่ละราย
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2007
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Engineering Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13180
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.2053
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.2053
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thanat_su.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.