Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14267
Title: การศึกษาการลดการบิดตัวระหว่างกระบวนการเชื่อมเหล็กกล้า SS400
Other Titles: A study on reduction distortion during welding of SS400 steel
Authors: อธิปัตย์ ไชยชาญ
Advisors: ก่อเกียรติ บุญชูกุศล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: fmekbc@eng.chula.ac.th, Kaukeart.B@Chula.ac.th
Subjects: เหล็กกล้า -- การเชื่อม
ไฟไนต์เอลิเมนต์
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาการลดการบิดตัวของชิ้นงานเชื่อมเหล็กกล้า SS400 ในระหว่างกระบวนการเชื่อมด้วยการควบคุมการกระจายอุณหภูมิภายในบริเวณชิ้นงาน เพื่อสร้างการกระจายอุณหภูมิในรูปแบบที่สามารถเหนี่ยวนำความเค้นแรงดึง เพื่อต้านความเค้นแรงอัดในกระบวนการเชื่อมแบบปกติ เทคนิคการควบคุมกระจายอุณหภูมิใช้หัวเผา Air-LPG เดินคู่กับหัวเชื่อมระหว่างกระบวนการเชื่อมในชิ้นทดลอง พบว่าหัวเผา Air-LPG สามารถเพิ่มอุณหภูมิภายในบริเวณชิ้นงานระหว่างกระบวนการเชื่อมได้ โดยอุณหภูมิบริเวณแนวเชื่อมไม่เปลี่ยนแปลง เปรียบเทียบการหดตัวกับชิ้นทดลองที่เชื่อมแบบปกติ ค่าการหดตัวเมื่อชิ้นงานเมื่อเย็นตัวลงมีขนาดลดลง ประมาณ 40% แบบจำลองไฟไนต์เอลิเมนต์ให้ผลสอดคล้องในการวิเคราะห์ทางความร้อนและทางกล
Other Abstract: This research studied distortion control of SS400 steel by applying heat flux side by side of welding torch during welding process in order to create two uneven temperature distributions to produce an appropriate stress distribution to reduce cool down distortion in the ordinary welding process. The temperature control technique done by applying heat flux from Air-LPG torch along with welding torch. The result temperature distribution shown one more uneven significant temperature rise up in the area beneath Air-LPG torch. The cool down distortion reduce to 40% down from the ordinary welding process. The finite element solution shown good agreement in both temperature analysis and mechanical analysis.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมเครื่องกล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14267
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.610
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.610
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Athipat_ch.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.