Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15787
Title: | Les objets dans Orphee et La Machine Infernale de Jean Cocteau |
Other Titles: | วัตถุในบทละครเรื่อง ออร์เฟ่ และ ลา มาชีน แองแฟร์นาล ของ ฌอง ก๊อกโต้ |
Authors: | Chatchai Ploysriprai |
Advisors: | Paniti Hoonswaeng |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Art |
Advisor's Email: | No information provided |
Subjects: | Cocteau, Jean, 1889-1963 -- Criticism and interpretation French fiction -- History and criticism |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | Ce present travail a pour objetif d’ analyser les objets dans Orphee et La Machine infernale de Jean Cocteau. L’ etude se compose de trois parties : le décor et les objets, les objets et les personages, et l’ objet-sujet. Cans Orphee et La Machine infernale, reecritures theatrales personnelles de Jean Cocteau a partir des mythes antiques, les objets sceniques sont ceux de la vie quotidienne moderne. Faisant partie integrante du décor, ces objets indiquent non seulement l’ espace et le temps de l’histoire. Charge souvent de sens symbolique, metonymique ou metaphorique, ils caracterisent les personnes et subissent leurs actions. Ils peuvent egalement s’ animer, avoirune vie proper, et deviennent ainsi des personnages importants. Qu’ ils soient determinants, predicats ou sujets des actions, les objets constituent un reseau de sens, concretisant les themes principaux des pieces etudiees. |
Other Abstract: | วิทยานิพนธ์เล่มนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาวัตถุในบทละครเรื่อง ออร์เฟ่ และ ลา มาชีน แอง แฟร์นาล ของ ฌอง ก๊อกโต้ ประเด็นสำคัญในการศึกษาประกอบด้วยสามหัวข้อใหญ่ ได้แก่ ฉากและวัตถุ วัตถุและตัวละคร และวัตถุ “มีชีวิต” ในบทละครที่ฌอง ก๊อกโต้เขียนขึ้นใหม่โดยอาศัยโครงเรื่องจากปกรณัมกรีก คือ ออร์เฟ่ และ ลา มาชีน แอง แฟร์นาล วัตถุที่ระบุในบทละครเป็นวัตถุที่พบในชีวิตประจำวันสมัยใหม่ นอกจากเป็นเครื่องประกอบฉากซึ่งบ่งชี้มิติของสถานที่และเวลาแล้ว ความสัมพันธ์ระหว่างวัตถุด้วยกัน ระหว่างวัตถุกับตัวละคร อากัปกิริยา และบทเจรจายังมีความหมายแฝงเชิงนามนัย และอุปลักษณ์เสริมลักษณะนิสัย สภาพจิตใจของตัวละคร ตลอดจนแนวคิดของตัวบท ยิ่งกว่านั้น วัตถุยังสามารถมี ”ชีวิต” เพื่อสื่อความหมายบางประการ และสร้างสถานการณ์เหนือธรรมชาติในโลกแห่งความฝัน ซึ่งเป็นลักษณะสำคัญประการหนึ่งของบทละครทั้งสองเรื่อง |
Description: | Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2008 |
Degree Name: | Master of Arts |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | French |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15787 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.1802 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2008.1802 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
chatchai_pl.pdf | 1.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.