Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16301
Title: นาฏยศิลป์ในวงปี่พาทย์มอญ อำเภอเมืองฯ จังหวัดสุพรรณบุรี
Other Titles: Dance as a part of Pipat Mon ensemble in Suphanburi province
Authors: คณรัตน์ บัวทอง
Advisors: สุพรรณี บุญเพ็ง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: นาฏศิลป์
ปี่พาทย์
การรำ -- ไทย -- สุพรรณบุรี
Issue Date: 2550
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มุ่งศึกษาประวัติ การสืบทอดการแสดง องค์ประกอบการแสดงและการบริหารธุรกิจการแสดงนาฏยศิลป์ในวงปี่พาทย์มอญ อำเภอเมืองฯ จังหวัดสุพรรณบุรี โดยศึกษาจากเอกสาร การสัมภาษณ์ การสังเกตการแสดงจริง นาฏยศิลป์ในวงปี่พาทย์มอญจังหวัดสุพรรณบุรีเป็นการแสดงในพิธีศพ คณะณรงค์ศิลป์ นำการแสดงรำมอญของคณะแม่ทองพริ้ง จังหวัดปทุมธานีมาจัดแสดงเมื่อพ.ศ.2485 ต่อมานำลิเกมาถ่ายทอดท่ารำให้กับผู้แสดงในวงปี่พาทย์มอญ และได้นำรูปแบบการแสดงของวิทยาลัยนาฏศิลป มาจัดการแสดงจนแพร่หลายและสืบทอดมาจนถึงปัจจุบัน วงปี่พาทย์มอญที่รับจัดการบรรเลงและการแสดงนาฏยศิลป์มี 17 คณะ ในปัจจุบัน นาฏยศิลป์ในวงปี่พาทย์มอญ เป็นธุรกิจแบบครอบครัวเป็นแกนกลาง โดยมีหัวหน้าคณะเป็นผู้จัดการแสดงตามความต้องการของผู้ว่าจ้าง การจัดการแสดงแบ่งเป็น 2 แบบ คือ แสดงหลังสวดพระอภิธรรม และแสดงก่อนเผาศพ การแสดงหลังสวดพระอภิธรรมเป็นการแสดงรำหมู่ รำเดี่ยวและการแสดงพื้นเมืองสี่ภาค การแสดงก่อนเผาศพเป็นการแสดงรำหมู่ รำเดี่ยว และรำคู่ นาฏยศิลป์ที่เป็นส่วนหนึ่งของวงปี่พาทย์มอญ ยังคงมีบทบาทในพิธีศพ แต่เนื่องจากมีการแข่งขันสูงทำให้บางคณะต้องเลิกกิจการไป อย่างไรก็ดีนาฏยศิลป์นี้ยังคงมีอยู่ต่อไป ตราบเท่าที่ ยังมีความสำคัญในพิธีศพของจังหวัดสุพรรณบุรี
Other Abstract: This thesis aims at studying dance as a part of pipat mon ensemble within Supanburi province including its history, continuity, dance, performance elements and business administration. Research methodology is based upon documentary, interview, and observing the actual performances. Dances which attached to the music ensemble was brought ram mon from Pathumthani to Supanburi province by Narongsilp troupe in 1942. It meant for funeral ceremony as a custom. Later, Likay and classical Thai dance styles were introduced into the program. It was very popular that the number of troupes has been increasing to 17 music-dance companies today. These companies are managed as a family business led by the head of the family who acts as the troupe manager. Each troupe provides two kinds of service: music and music cum dance performances depended upon the demand of the customers. Two occasions are available for the dance presentation: 1. after suad pra apitham or the sermons by the monks at night, and 2. before cremation. The program of type 1 is a set of a group dance and a solo dance in classical style followed by a set of dance in regional styles. The program of type 2 comprises a group dance, a solo dance and a pas de deux in classical style. Dance as a part of the funeral ceremony is still function very well today. Thus, many troupes can make a living. However, with the tight business competition, some troupes were seized to perform. All and all, dance as a part of music ensemble will continue to perform as long as it is yet an indispensible ingredient in funeral ceremony at Suphanburi.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นาฏยศิลป์ไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16301
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.632
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2007.632
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kanarat_bu.pdf7.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.