Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16523
Title: ผลของการใช้กิจกรรมการอภิปรายแบบผสมผสานและกระดานสนทนา ในการเรียนรู้ด้วยกรณีศึกษาที่มีต่อการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 5
Other Titles: Effects of using blended discussion activity and discussion board in case-based learning upon eleventh grade students' critical thinking
Authors: นุชนาถ ชูกลิ่น
Advisors: ปราวีณยา สุวรรณณัฐโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: praweenya@yahoo.com
Subjects: กรณีศึกษา
การเรียนการสอนผ่านเว็บ
อภิปราย
กลุ่มอภิปรายทางอิเล็กทรอนิกส์
ความคิดอย่างมีวิจารณญาณ
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบคะแนนการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียน ก่อนและหลังการเรียนที่เรียนด้วยกรณีศึกษาที่ใช้กิจกรรมการอภิปรายต่างกัน 2) เพื่อเปรียบเทียบการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียน ที่เรียนด้วยกรณีศึกษาที่ใช้กิจกรรมการอภิปรายแบบผสมผสานกับบนกระดานสนทนา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนบดินทรเดชา (สิงห์ สิงหเสนี) 2 จำนวน 50 คน แบ่งกลุ่มตัวอย่างเข้ากลุ่มทดลอง กลุ่มทดลองที่ 1 ใช้กิจกรรมการอภิปรายแบบผสมผสานในการเรียนด้วยกรณีศึกษา กลุ่มทดลองที่ 2 ใช้กิจกรรมการอภิปรายบนกระดานสนทนาในการเรียนด้วยกรณีศึกษา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการเรียนรู้ด้วยกรณีศึกษาบนเว็บ แบบทดสอบการคิดอย่างมีวิจารณญาณ แบบประเมินตนเองพฤติกรรมการมีส่วนร่วมการทำกิจกรรมการอภิปราย สถิติที่ใช้ ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย (x-bar) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ความแตกต่างของค่าเฉลี่ย (t–test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนที่เรียนด้วยกรณีศึกษาโดยใช้กิจกรรมการอภิปรายที่ต่างกัน มีคะแนนการคิดอย่างมีวิจารณญาณก่อนเรียนและหลังเรียนแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนที่เรียนด้วยกรณีศึกษาโดยใช้กิจกรรมการอภิปรายแบบผสมผสาน กับนักเรียนที่เรียนด้วยกรณีศึกษาโดยใช้กิจกรรมการอภิปรายบนกระดานสนทนา มีคะแนนการคิดอย่างมีวิจารณญาณไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05
Other Abstract: The purposes of this research were to 1) compare students’ critical thinking scores before and after studied in case-based learning using different discussion activities 2) compare critical thinking scores between the students who studied in case-based leaning using different discussion activities. The samples were fifty eleventh grade students from Bodindeecha (Singh Singha Seni) 2 school and assigned into two experimental groups. The first group studied in case-based learning and discussed using blended discussion activity, the second group studied in case-based learning and discussed on discussion board. Research instruments were case-base learning lesson plans, the Critical thinking Test Level X, the discussion participation self-evaluation form. Data were analyzed using the descriptive statistics and the t-test dependent. The major findings were as follows: 1. Students studied in case-based learning using different discussion activities had statistically significant at .05 level post-test scores on critical thinking higher than pre-test scores. 2. There was found no statistically significant difference at .05 level upon students’ critical thinking between the subjects learned by using blended discussion activity and discussion board in case-based learning.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/16523
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.758
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.758
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nootchanart_ch.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.