Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18177
Title: การเปรียบเทียบผลการใช้สไลด์เทปเสียงและรูปภาพประกอบการบรรยาย ในการสอนศิลปไทย ระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง
Other Titles: A comparison of the results in using synchronized slide tapes and pictures in teaching Thai arts at the higher certificate of education level
Authors: ชมภุกา หงษ์สุวรรณ
Advisors: ศภร สุวรรณาศรัย
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การสอนด้วยสื่อ
Issue Date: 2522
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อเปรียบเทียบผลการใช้สไลด์เทปเสียง และรูปภาพประกอบการบรรยายในการสอนศิลปะไทย ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่นักศึกษาจำนวน 50 คนที่สุ่มอย่างง่ายจากนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาการศึกษาชั้นสูง ของวิทยาลัยครูอุบลราชธานี โดย แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 25 คน กลุ่มทดลองเรียนด้วยสไลด์เทปเสียง และกลุ่มควบคุมเรียนด้วยรูปภาพประกอบการบรรยายโดยอาจารย์ผู้สอน และทำการวัดผลความสามารถในการเรียนของนักศึกษา แล้วนำผลมาวิเคราะห์โดยการหาค่าที (t-test) ซึ่งปรากฏว่า การสอนทั้ง 2 วิธีให้ผลแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 สรุปได้ว่าการสอนโดยการใช้สไลด์เทปเสียงมีประสิทธิภาพการสอนสูง และได้ผลดีกว่าการสอนโดยใช้รูปภาพอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ต่อจากนั้นอีก 2 สัปดาห์ได้มีการทดสอบความคงทนในการจำของนักศึกษา ซึ่งปรากฏว่า การสอนโดยใช้สไลด์เทปเสียงนั้นผู้เรียนสามารถจำได้นานกว่าการสอนโดยการใช้รูปภาพอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติเช่นเดียวกัน
Other Abstract: The purpose of the study was to compare the results in using synchronized slide tapes and pictures in teaching Thai Arts at the higher certificate of education level of training teacher students. The populations were 50 training teacher students randomly selected from Ubon Teachers' College. They were equally divided. Into experimental group and control group. The experimental group studied with synchronized slide tapes, and the control group studied with pictures. The results of the competency of teaching were treated by t-test. The results of the analysis show that the competency of teaching of both synchronized slide tapes and pictures was significantly different at the level of .05, and the experimental group are higher competent than the control group. Two weeks later the same achievement test was used to test these students again to determine the retention of the subject matter.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18177
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chompukar_Ho_front.pdf302.76 kBAdobe PDFView/Open
Chompukar_Ho_ch1.pdf455.05 kBAdobe PDFView/Open
Chompukar_Ho_ch2.pdf599.38 kBAdobe PDFView/Open
Chompukar_Ho_ch3.pdf277.21 kBAdobe PDFView/Open
Chompukar_Ho_ch4.pdf268.19 kBAdobe PDFView/Open
Chompukar_Ho_ch5.pdf261.48 kBAdobe PDFView/Open
Chompukar_Ho_back.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.