Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18525
Title: The development of short-term and incidental memory of Children in Partially Urban Area
Other Titles: พัฒนาการของความจำระยะสั้นและโดยบังเอิญของเด็กในเขตเทศบาลเมือง
Authors: Chanya Hengtrakul
Advisors: Fariyal Ross-Sheriff
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: No information provided
Subjects: Short-term memory
Child psychology
Issue Date: 1974
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The purpose of this experiment was to examine the development of short-term and incidental memory of children in partially urban area. The subjects were one hundred students ranging in age from 4 to 21 years. The subjects were divided into five age groups with equal number of males and females. Each subjects was presented with a number of pictures of a pair of object and animal. Short-term memory was tested by correct recall of the location of a certain stimulus among the seven stimuli presented and turned upside down, for fourteen trials. Incidental memory was tested by the recall of the other stimulus that was always presented with the central stimulus during the fourteen trials. The results were (a) short-term memory scores increased with age; incidental memory scores increased from age 4 to 11 and then decreased at age 14-15 but increased again at age 20-21. (b) There were statistically significant differences in short-term memory performance of different age groups, and in the recall of tasks presented first (primacy) towards the middle of the trial (middle-position) or at the end of the trial (recency). (c) No sex differences were found in both central and incidental memory scores. (d) There was no relationship between central and incidental memory performance.
Other Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาพัฒนาการของความจำระยะสั้น และความจำโดยบังเอิญของเด็กในเขตเทศบาลเมือง กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนอายุตั้งแต่ 4 ขวบ ถึง 21 ปี โดยแบ่งออกเป็น 5 ระดับตามอายุ รวมกัน 100 คน แบ่งจำนวนหญิงชายเท่า ๆ กัน ตัวอย่างแต่ละคนได้รับการทดสอบความสามารถในการจำจากเครื่องมือที่ดัดแปลงมาจาก เฮกเกน (1967) ความสามารถของความจำระยะสั้น คิดจากคะแนนรวมในการจำตำแหน่งของรูปภาพสัตว์ (สิ่งของ) รวมทั้งหมด 14 ครั้ง ในทุกตำแหน่งของรูปภาพนั้น ๆ ส่วนความสามารถของความจำโดยบังเอิญคิดจากความสามารถในการจำรูปภาพของสัตว์และสิ่งของที่คู่กันในแต่ละรูปรวม 7 รูป ผลของการทดลองพบว่า (1) คะแนนของความจำระยะสั้นสูงขึ้นตามระดับของอายุ ส่วนคะแนนของความจำโดยบังเอิญสูงขึ้นจนระดับอายุ 10-11 แต่กลับลดลงที่ระดับอายุ 14-15 และสูงขึ้นอีกที่ระดับอายุ 20-21 (2) คะแนนของความจำระยะสั้นกับอายุของเด็ก และตำแหน่งของรูปภาพมีความแตกต่างกัน (3) คะแนนของความจำระยะสั้นและความจำโดยบังเอิญไม่มีความแตกต่างกันระหว่างหญิงและชาย (4) ไม่มีค่าสหสัมพันธ์ระหว่างคะแนนความจำระยะสั้น และความจำโดยบังเอิญ
Description: Thesis (M.E.)--Chulalongkorn University, 1974
Degree Name: Master of Education
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Psychology
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18525
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chanya_He_front.pdf347.87 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_He_ch1.pdf479.05 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_He_ch2.pdf379.89 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_He_ch3.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Chanya_He_ch4.pdf344.35 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_He_ch5.pdf275.17 kBAdobe PDFView/Open
Chanya_He_back.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.