Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18820
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสมหวัง พิธิยานุวัฒน์-
dc.contributor.authorนงนุช นุแปงถา-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-03-28-
dc.date.available2012-03-28-
dc.date.issued2528-
dc.identifier.isbn9745647861-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18820-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีจุตุประสงค์ที่จะศึกษารูปแบบการประเมินผลการฝึกประสบการณ์วิชาชีพของอาจารย์นิเทศก์ในวิทยาลัยครู กลุ่มนครหลวง โดยใช้กลุ่มตัวอย่างทั้งสิ้น 124 คน การเก็บรวบรวมข้อมูล โดยการสัมภาษณ์อาจารย์นิเทศก์ ในวิทยาลัยครูกลุ่มนครหลวงเป็นรายบุคคล วิเคราะห์ข้อมูล โดยการแจกแจงความถี่แล้วเสนอผลออกมาในรูปสัดส่วนและร้อยละ ข้อค้นพบที่สำคัญโดยสรุปมีดังนี้ 1.อาจารย์นิเทศก์ ในวิทยาลัยครุกลุ่มนครหลวง ประเมินผลการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ โดย ใช้รูปแบบอิงเกณฑ์มากที่สุด ซึ่งมีการให้ระดับคะแนนวิธีเดียวคือคะแนนเปอร์เซ็นต์ และรูปแบบอิงความงอกงามรองลงมาซึ่งมีการให้ระดับคะแนนวิธีเดียวคือ อิงคะแนนเปอร์เซ็นต์ 2.มิติที่อาจารย์นิเทศในวิทยาลัยครูกลุ่มนครหลวง ใช้ประเมินผลการฝึกประสบการณ์วิชาชีพในแต่ละวิชาที่นิเทศเป็นดังนี้ 2.1วิชาที่มีฝึกสอน ใช้มิติคุณลักษณะของการเป็นครูที่ดี และมิติสมรรถภาพการสอนทั่วไป 2.2วิชาที่ทั้งฝึกสอนและฝึกงานใช้มิติคุณลักษณะของการเป็นครูที่ดี มิติสมรรถภาพการฝึกงาน และมิติสมรรถภาพการสอนทั่วไป 2.3วิชาที่มีการฝึกงานใช้มิติคุณลักษณะของการเป็นครูที่ดี และมิติสมรรถภาพการฝึกงาน 3.อาจารย์นิเทศก์ ในวิทยาลัยครูกลุ่มนครหลวงมีการให้คะแนนในแต่ละมิติที่มุ่งประเมิน เป็น 2 แบบ คือ แบบผ่านและไม่ผ่าน และแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ 4.องค์ประกอบที่อาจารย์นิเทศก์ในวิทยาลัยครูกลุ่มนครหลวง ใช้พิจารณาการเปลี่ยนแปลงระดับคะแนน มากที่สุด เรียงลำดับดังนี้คือ การทบทวนสมรรถภาพของนักศึกษา ความตั้งใจและความประพฤติ 5.ปัญหาที่อาจารย์นิเทศในวิทยาลัยครุกลุ่มนครหลวงพบมากที่สุดคือแบบประเมินผลไม่เหมาะสมและลำบากต่อการใช้ รองลงมาคือปัญหาผู้ประเมินผลมีความเห็นไม่ตรงกัน 6.อาจารย์นิเทศในวิทยาลัยครูกลุ่มนครหลวงส่วนมากไม่เห็นด้วยกับการตัดสินให้ระดับคะแนนเป็น ผ่านไม่ผ่าน-
dc.description.abstractalternativeThe main purpose of this study was to investigate the patterns in evaluating professional experience training employed by supervisors in teachers colleges in Bangkok Metropolis. The samples consisted of 124 supervisors in teachers colleges in Bangkok Metropolis. Individual interview technique was employed by the collection of the data needed and the results were then presented by means of frequencies proportions and percentages. The major findings of this study were: 1.Most of the supervisors in teachers colleges in Bangkok Metropolis evaluated professional experience by using criterion-referenced model basing on percentage scores. The other technique was by using growth model basing on percentage scores. 2.The aspects that the supervisors in teachers colleges in the study used in evaluating professional experience training in each subject were as follows: 2.1 The subjects that had only teaching experiences were evaluated on the characteristics of good teachers and general teaching ability. 2.2 The subjects that had both teaching experiences and job training were evaluated on the characteristics of good teacher, job training ability and general teaching ability. 2.3 The subjects that had only job training experiences were evaluated on the characteristics of good teachers and job training ability. 3.Most of the supervisors in teachers colleges in Bangkok Metropolis evaluated their students’ aspect either pass or fail and used 5-level rating scales. 4.The most popular factors that have in fluenced the supervisors in changing their grades were multi-dimensional consideration, class attendance, and the behaviors of the student teachers, respectively. 5.The problems that most of the supervisors in the study found wee difficulties in using of evaluation forms and the different opinions of evaluators. 6.Most of the supervisors in the study disagreed in assigning grades in two levels: pass and fail.-
dc.format.extent372109 bytes-
dc.format.extent430729 bytes-
dc.format.extent609870 bytes-
dc.format.extent347064 bytes-
dc.format.extent783719 bytes-
dc.format.extent602330 bytes-
dc.format.extent843443 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectการฝึกสอน -- การประเมินen
dc.subjectวิทยาลัยครูen
dc.titleรูปแบบการประเมินผลการฝึกประสบการณ์วิชาชีพของอาจารย์นิเทศก์ ในวิทยาลัยครูกลุ่มนครหลวงen
dc.title.alternativePatterns in evaluating professional experience by supervisors in teachers colleges in Bangkok Metropolisen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineวิจัยการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorSomwung.P@chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nongnuch_Nu_front.pdf363.39 kBAdobe PDFView/Open
Nongnuch_Nu_ch1.pdf420.63 kBAdobe PDFView/Open
Nongnuch_Nu_ch2.pdf595.58 kBAdobe PDFView/Open
Nongnuch_Nu_ch3.pdf338.93 kBAdobe PDFView/Open
Nongnuch_Nu_ch4.pdf765.35 kBAdobe PDFView/Open
Nongnuch_Nu_ch5.pdf588.21 kBAdobe PDFView/Open
Nongnuch_Nu_back.pdf823.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.