Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19015
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์ เรื่อง "ปฏิกิริยาไฟฟ้าเคมี" สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ห้า
Other Titles: Construction of a science programmed lesson on "electrochemical reaction" for mathayom suksa five
Authors: สุจินต์ เสรีธรณกุล
Advisors: อัจฉรา ประไพตระกูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Ashara.p@chula.ac.th
Subjects: แบบเรียนสำเร็จรูป
วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2522
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาวิทยาศาสตร์ เรื่อง “ปฏิกิริยาไฟฟ้าเคมี” สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่5 และหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรมแกรมตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้สร้างบทเรียนแบบโปรมแกรมจำนวน 276 กรอบ และแบบสอบจำนวน 35 ข้อ เรื่อง ปฏิกิริยาไฟฟ้าเคมี นำไปทดลองกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 100 คน โดยให้มีการทำแบบสอบก่อนเรียนบทเรียน เรียนบทเรียนแบบโปรแกรม และทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียน แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมตามเกณฑ์มาตรฐานที่กำหนด ผลการวิจัยปรากฏว่าบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพในระดับ 92.88/81.77 แสดงว่า นักเรียนทำบทเรียนแบบโปรแกรมได้สูงกว่ามาตรฐาน 90 ตัวแรก และทำแบบสอบหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมได้ต่ำกว่ามาตรฐาน 90 ตัวหลัง แต่อย่างไรก็ตาม จากการทดสอบความแตกต่างระหว่างคะแนนของการสอบก่อนและหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมปรากฏว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยที่ระดับ 0.01 สรุปได้ว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพสามารถทำให้ผู้เรียนมีความรู้เรื่องปฏิกิริยาไฟฟ้าเคมีเพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง
Other Abstract: The purpose of this research was to construct a science programmed lesson on “Electrochemical Reaction” for Mathayom Suksa Five and to assess the effectiveness of the programmed lesson according to the 90/90 standard. After the programmed lesson of 276 frames and the 35 test items on “Electrochemical Reaction” had been constructed, they were administered to a sample group of one hundred Mathayom Suksa Five students. The experiment was carried out in the following sequences: taking the protest, studying the programmed lesson, and taking the post-test. The data were then collected and analyzed to evaluate the effectiveness of the programmed lesson based on the standard. The results of the analysis indicated that the effectiveness of the programmed lesson was at the 92.88/81.77 level. This showed that the effectiveness of the programmed lesson was higher than the first 90 standard but less than the second 90 standard. However, the difference between scores of the pre-test and the post-test was found to be statistically significant at the level of 0.01. Thus, it could be concluded that this programmed lesson had significantly improved the students’ knowledge of “Electrochemical Reaction.”
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19015
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suchin_Se_front.pdf419.99 kBAdobe PDFView/Open
Suchin_Se_ch1.pdf609.64 kBAdobe PDFView/Open
Suchin_Se_ch2.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
Suchin_Se_ch3.pdf465.71 kBAdobe PDFView/Open
Suchin_Se_ch4.pdf798.25 kBAdobe PDFView/Open
Suchin_Se_ch5.pdf398.16 kBAdobe PDFView/Open
Suchin_Se_back.pdf4.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.