Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21564
Title: เปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สาม กับนักศึกษาผู้ใหญ่ระดับที่สี
Other Titles: A comparison of problems solving ability between mathayom suksa three students and level four adult learners
Authors: วีระ วงศ์สรรค์
Advisors: วรรณา ปูรณโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: จิตวิทยาการศึกษา
Issue Date: 2519
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษาเปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 กับนักศึกษาผู้ใหญ่ระดับที่ 4 ตัวอย่างประชากร คือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 140 คน กับนักศึกษาผู้ใหญ่ระดับที่ 4 จำนวน 140 คน จากโรงเรียนสระบุรีวิทยาคม จังหวัดสระบุรี โรงเรียนพิจิตรพิทยาคม จังหวัดพิจิตร โรงเรียนสกลราชวิทยานุกูล จังหวัดสกลนคร และโรงเรียนสตรีระนอง จังหวัดระนอง ซึ่งอยู่ในภาคกลาง ภาคเหนือ ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ และภาคใต้ ตามลำดับ รวบรวมข้อมูลโดยแบบสอบการแก้ปัญหาที่ผู้วิจัยดัดแปลงมาจากแบบสอบของ เค แพตริเซีย ครอสส์ และยูจีน แอล แก เออร์ (K. Patricia Cross and Eugene L. Gaier) วิเคราะห์ข้อมูลโดยวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วม ชนิด 2 ตัวประกอบ ได้ข้อค้นพบว่า นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีความสามารถในการแก้ปัญหาสูงกว่านักศึกษาผู้ใหญ่ระดับที่ 4 ในภาคกลาง (P < .05) และความสามารถในการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในภาคเหนือ ภาคกลาง และภาคใต้ สูงกว่านักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ (P < .05)
Other Abstract: The purposes of this study were to compare the problems solving ability between mathayom suksa three student and level four adult learners. The population samples were 140 mathayom suksa three students and 140 level four adult learners from four regional schools: Saraburivittayakom school in Changwat Saraburi , Pichitpittayakom school in Changwat Pichit , Sakolrachvittayanukul school in Changwat Sakolnakorn and Stree-Ranong school in Changwat Ranong. The Problems Solving Ability Test developed from the Problems-Solving Ability test by K. Patricia Cross and Eugene L. Gaier. Data were analyzed by mean of the Analysis of Covariance. The findings indicated that the problem solving ability of mathayom suksa three students was higher than level four adult learners in the Central (P < .01). Level four adult learners in the South had higher problem solving ability than level four adult learners in the Central (P < .05) and mathayom suksa three students in the North, the Central and the South had higher problem solving ability than mathayom suksa three students in the North-East (P < .05).
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21564
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Weera_Wo_front.pdf432.92 kBAdobe PDFView/Open
Weera_Wo_ch1.pdf436.34 kBAdobe PDFView/Open
Weera_Wo_ch2.pdf746.72 kBAdobe PDFView/Open
Weera_Wo_ch3.pdf421.06 kBAdobe PDFView/Open
Weera_Wo_ch4.pdf627.63 kBAdobe PDFView/Open
Weera_Wo_ch5.pdf469.04 kBAdobe PDFView/Open
Weera_Wo_back.pdf897.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.