Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21826
Title: | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "ปลา" สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
Other Titles: | Construction of a programmed lesson "fishes" for prathom suksa five |
Authors: | ยิ่งยง ตันมณี |
Advisors: | ชัยยงค์ พรหมวงศ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตทวิทยาลัย |
Issue Date: | 2517 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อจะสร้างหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “ปลา” สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 วิธีดำเนินการวิจัย ให้นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 100 คน ทำแบบสอบเรื่อง “ปลา” เพื่อวัดความรู้ของนักเรียนในบทเรียน แล้วให้ทำบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “ปลา” หลังจากนั้นให้นักเรียนทำแบบทดสอบอีกครั้งหนึ่งเพื่อวัดความรู้และความเข้าใจที่ได้จากการเรียน บทเรียน (การทดสอบและทำบทเรียนทุกครั้งไม่จำกัดเวลา) แล้วนำข้อมูลที่ได้มาตรวจและคำนวณหาประสิทธิภาพตามมาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัย บทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “ปลา” มีประสิทธิภาพได้มาตรฐาน 92.91/90.16 และมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ข้อเสนอแนะ ควรส่งเสริมให้มีการวิจัยเกี่ยวกับบทเรียนแบบโปรแกรมมากขึ้น เพราะวิธีการเรียนการสอนแบบนี้มีส่วนช่วยแก้ปัญหาการศึกษาโดยเฉพาะในประเทศไทยได้มาก |
Other Abstract: | Purpose The Purpose of the study is to construct and find out the effectiveness of the Programmed Lesson “Fishes” for Prathom Suksa Five. Procedure One hundred of Prathom Suksa Five Students were given the 25 pre-test items in order to measure the knowledge of them on the content in the Programmed Lesson. Then they did Programmed Lesson, After finishing the Programmed Lesson, they did the post-test which was the same as the pre-test. (Time was not limited in each test.) The data were collected and analyzed to find out the 90/90 standard. Results The Results indicated that the Programmed Lesson “Fishes” was reasonably effective on the level of 92.91/90.16. The arithmetic mean (x ̅) of pre-test and post-test showed statistically significant difference at the level of 0.1. Suggestions There should be more research on the Programmed Lesson for they can contribute the educational problems especially in Thailand. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2517 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21826 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
yingyong_ta_front.pdf | 425.12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yingyong_ta_ch1.pdf | 396.01 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yingyong_ta_ch2.pdf | 1.79 MB | Adobe PDF | View/Open | |
yingyong_ta_ch3.pdf | 1.98 MB | Adobe PDF | View/Open | |
yingyong_ta_ch4.pdf | 474.72 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yingyong_ta_ch5.pdf | 359.83 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yingyong_ta_back.pdf | 1.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.