Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22395
Title: การเปรียบเทียบสัมฤทธิ์การเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ทั่วไป ด้วยวิธีสอนแบบสาธิต กับวิธีสอนแบบศูนย์การเรียน
Other Titles: A comparison of achievement in learning general science between demonstration and learning center methods
Authors: สุมน โอสถานนท์
Advisors: จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2520
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ความมุ่งหมาย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองเพื่อเปรียบเทียบสัมฤทธิ์ผลการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ทั่วไป ด้วยวิธีสอนแบบสาธิต กับวิธีสอนแบบศูนย์การเรียน การดำเนินงาน ผู้วิจัยได้ทดลองสอนนักศึกษาประกาศนียบัตรวิชาการศึกษา 2 กลุ่ม ซึ่งมีสัมฤทธิผลทางการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ทั่วไปภาคต้น ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญโดยมีจำนวนนักเรียนกลุ่มละ 35 คน กลุ่มหนึ่งทำหน้าที่เป็นกลุ่มทดลองสอนโดยวิธีสอนแบบศูนย์การเรียน อีกกลุ่มหนึ่งเป็นกลุ่มควบคุมสอนโดยวิธีสาธิต ก่อนทดลองสอนผู้วิจัยได้สร้างชุดการสอนโดยใช้ระบบการผลิตแผนจุฬาฯ ขึ้น 2 หน่วย คือไฟฟ้าและเครื่องอำนวยความสะดวก และแสง แต่ละหน่วยจะมีการทดสอบสรุปบทเรียนด้วยแบบทดสอบที่ผ่านการวิเคราะห์แล้ว นำคะแนนที่ได้จากแบบทดสอบสัมฤทธิผลทางการเรียนวิทยาศาสตร์ทั่วไปของนักศึกษาทั้งสองกลุ่มมาเปรียบเทียบมัชฌิมเลขคณิต และทดสอบความมีนัยสำคัญด้วยค่า Z ผลการวิจัย 1. ชุดการสอนที่สร้างขึ้นทั้ง 2 หน่วย ใช้สอนได้อย่างมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 คือ 91.2/94.4 และ 91.2/93.2 ตามลำดับ 2. นักศึกษาทั้ง 2 กลุ่ม มีสัมฤทธิผลทางการเรียนวิทยาศาสตร์ทั่วไป แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ ที่ระดับ .01 3. กลุ่มนักศึกษาที่เรียนจากศูนย์การเรียนมีค่ามัชฌิมเลขคณิต ของสัมฤทธิผลการเรียน สูงกว่ากลุ่มนักศึกษาที่เรียนโดยวิธีสาธิต
Other Abstract: Purpose : The purpose of this experimental research was to compare the achievement in learning General Science between Demonstration and Learning Center Methods. Procedure : The two groups of students at certificate of education level which had no significant differences in first semester general science achievement were chosen as sample of this study. Each group had 35 students. One group, the experimental group, was taught by using learning center method; and the controlled group was taught by demonstration technique. The investigator constructed two instructional packages basing on Chulalongkorn University Plan of Instructional Package Production on the topic of (1) Electricity and Facilities and (2) Light. The results of the exercised and the post test were computed to determine the efficiency of each package. The comprehensive examination was used to test the achievement in science of both groups. The obtained data were analyzed to compare the two teaching methods by using Z-test. Finding : 1. Both instructional packages were efficient at 91.2/94.4 and 91.2/93.2 which corresponded to the set criterion of 90/90. 2. There was significant difference in general science achievement between the experimental group and the controlled group at the .01 level. 3. The experimental group had higher means of general Science achievement score than the controlled group.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2520
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22395
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sumon_Os_front.pdf444.27 kBAdobe PDFView/Open
Sumon_Os_ch1.pdf478.42 kBAdobe PDFView/Open
Sumon_Os_ch2.pdf906.02 kBAdobe PDFView/Open
Sumon_Os_ch3.pdf350.62 kBAdobe PDFView/Open
Sumon_Os_ch4.pdf479.77 kBAdobe PDFView/Open
Sumon_Os_ch5.pdf315.73 kBAdobe PDFView/Open
Sumon_Os_back.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.