Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22759
Title: | การศึกษาการดำเนินงานของอุตสาหกรรมเครื่องประดับเทียม ในประเทศไทย |
Other Titles: | A study on the operations of the imitation jewellery industry in Thailand |
Authors: | อัจฉรี จันทน์ขาว |
Advisors: | โดสภาคย์ บูรพาเดชะ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2528 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการดำเนินงานโดยทั่วไปของอุตสาหกรรมเครื่องประดับเทียม ซึ่งเป็นอุตสาหกรรมของผู้ผลิตสินค้าไทย และเป็นสินค้าที่กำลังเป็นที่นิยมในปัจจุบันทั้งในประเทศ และต่างประเทศ สมมุติฐานที่ได้ตั้งไว้เพื่อเป็นแนวทางในการศึกษามี 3 ประการคือ ประการแรก การดำเนินงานของธุรกิจในอุตสาหกรรมเครื่องประทับเทียม มีปัญหาด้านการควบคุมวัตถุดิบและการจัดหาแรงงานที่มีฝีมือ ประการที่สอง คือ อุปสรรคในการดำเนินงานของอุตสาหกรรมเกิดจากต้นทุนสูงอันเนื่องมาจากปัญหาด้านภาษี ประการที่สาม คือ รสนิยมของผู้ใช้เครื่องประดับเทียมมีการเปลี่ยนแปลงอยู่เสมอ ทำให้มีผลกระทบต่อการดำเนินงาน การศึกษาวิจัยนี้ได้รวบรวมข้อมูลทั้งข้อมูลปฐมภูมิ และทุติยภูมิ ในส่วนของข้อมูลปฐมภูมิได้ออกแบบสอบถามไปยังผู้ประกอบการผลิตเครื่องประทับเทียม 13 กิจการ และสอบถามเพิ่มเติมจากผู้บริหารกิจการนั้น ในส่วนข้อมูลทุติยภูมิ ได้เก็บรวบรวมจากเอกสาร ตำรา และสถานที่ราชการต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง ผลจากการศึกษาปรากฏว่า กิจการประสบปัญหาในด้านต่าง ๆ ดังนี้ 1. ปัญหาด้านการผลิต กิจการส่วนใหญ่ ประสบปัญหาการขาดแคลนวัตถุดิบ วัตถุดิบจากต่างประเทศมีราคาสูง การผลิตให้ทันกับความต้องการของลูกค้า และการควบคุมวัตถุดิบ ซึ่งปัญหาในประการหลังเป็นไปตามสมมุติฐานที่ได้ตั้งไว้ ข้อเสนอแนะ คือ กิจการควรวางแผนการผลิต โดยคาดคะเนความต้องการของตลาด ศึกษาความเคลื่อนไหวด้านแฟชั่น และพยายามหาแหล่งวัตถุดิบที่สามารถจัดหาวัตถุดิบให้กิจการอย่างรวดเร็ว โดยที่รัฐบาลควรลดอัตราภาษีการนำเข้าวัตถุดิบและชิ้นส่วนลงบ้าง สำหรับปัญหาการควบคุมวัตถุดิบ อาจแก้ไขโดยการกำหนดรหัสประจำวัตถุดิบ เพื่อให้สะดวกในการจัดซื้อ จัดเก็บ และเบิกใช้ 2. ปัญหาด้านตลาด กิจการประสบปัญหาในเรื่อง รสนิยมของผู้ใช้เครื่องประดับเทียมมีการเปลี่ยนแปลงอยู่เสมอ ก่อให้เกิดปัญหาในการออกแบบเพื่อสนองความต้องการของผู้ใช้ ซึ่งปัญหาดังกล่าวเป็นจริงตามสมมุติฐานที่ได้ตั้งไว้ ข้อเสนอแนะ คือ ติดตามข่าวสารทางการตลาด โดยเฉพาะเรื่องแฟชั่น และรสนิยมของผู้ใช้ นอกจากนี้กิจการอาจสร้างความต้องการแก่ผู้ใช้ในสินค้ารูปแบบใหม่ ๆ 3. ปัญหาด้านการเงินของกิจการ กิจการประสบปัญหาเงินทุนหมุนเวียน โดยมีสาเหตุจากนโยบายการจำกัดสินเชื่อ 18% ของธนาคารพาณิชย์ และการเก็บเงินจากลูกค้าไม่ได้ตรงตามกำหนดเวลา ข้อเสนอแนะ คือ กิจการควรมีการวางแผนการเงินโดยเฉพาะด้านเงินทุนหมุนเวียน โดยอาจจัดทำงบกระแสเงินสด ในเรื่องการเก็บเงินจากลูกค้า ควรจะกำหนดเงื่อนไข เช่น การให้ส่วนลดเงินสดเพื่อให้มีการชำระหนี้เร็วขึ้น 4. ปัญหาด้านบุคลากร กิจการส่วนใหญ่ประสบปัญหาในด้านพนักงานของกิจการ ยังขาดความทุ่มเทกำลังกาย และกำลังใจให้กับงาน สำหรับปัญหาการจัดหาแรงงานช่างฝีมือนั้น ผลจากการศึกษาแสดงให้เห็นว่า มีกิจการน้อยรายที่ประสบปัญหาดังกล่าว ดังนั้นจึงไม่เป็นไปตามสมมุติฐานที่ได้ตั้งไว้ ข้อเสนอแนะ คือ กิจการควรศึกษาความต้องการ และจัดสิ่งจูงใจให้ตรงกับความต้องการของพนักงานแต่ละคน ซึ่งไม่เหมือนกัน 5. ปัญหาด้านภาษีอากร และความล่าช้าด้านพิธีการของรัฐ การขึ้นอัตราภาษีการค้าและการที่ภาษีวัตถุดิบ และชิ้นส่วนนำเข้าจากต่างประเทศมีอัตราสูงมาก มีผลทำให้ต้นทุนการผลิตของกิจการสูงขึ้น ซึ่งเป็นไปตามสมมุติฐานที่ตั้งไว้ สำหรับปัญหาความล่าช้าด้านพิธีการของรัฐนั้นมักจะเกิดในกรณีความล่าช้าในการดำเนินการขอคืนอากรตามพิธีการศุลกากร ข้อเสนอแนะ คือ รัฐบาลควรดำเนินการจัดเก็บภาษีอย่างมีประสิทธิภาพ และอำนวยความสะดวกแก่ผู้มาติดต่อ และจัดให้มีการประสานงานระหว่างหน่วยงานต่าง ๆ ให้ดีขึ้น รัฐบาลควรลดภาษีการนำเข้าวัตถุดิบ นอกจากนี้ควรสนับสนุนให้เกิดการรวมกลุ่มระหว่างผู้ประกอบการ ทั้งนี้เพื่อให้ได้สินค้าที่มีคุณภาพดี เป็นที่นิยมเชื่อถือในหมู่ผู้ใช้ ทั้งชาวไทยและต่างประเทศ โดยที่รัฐบาลจะต้องช่วยเหลือในด้านการประชาสัมพันธ์ให้เป็นที่ทราบกัน โดยทั่วไปว่าเป็นสินค้าที่ผลิตในประเทศไทย |
Other Abstract: | The objective of this thesis is to study the general operations of the imitation jewellery industry which is run by thai investors and the products are widely known and popular among domestic and foreign consumers. The data used in this study come from both primary and secondary sources. The primary data are the data collected from questionnaires and by interviewing the management of thirteen business firms. The secondary data are from reference books, journals, magazines, official documents and reports. Three assumptions are formulated for the guidance of the study. Firstly, the manufacturers in the imitation jewellery industry have the problems of raw material control and handicraft labor supply. Secondly, the obstruction of the operations comes from high cost of production which is the result of tax barrier. Lastly, the continual changes of the consumers’ taste impact on the operations of the industry. The result of this study shows that the manufacturers have the following problems : 1. Production Problems Most of the manufacturers face the problems concerning the lack of raw materials, the high prices of imported raw materials, the inability of producing the products to meet consumers’ demand, and raw material control. The last production problem confirms the previously formulated assumptions. The suggestion for improvement of the situation are as follows : firstly, construct a well-planned strategy for production which accurately anticipates demand of the market; secondly, study the new fashion trend and thirdly, attempt to search and establish new sources for raw materials. In order to help solve these production problems, the government should reduce import tax on raw materials and accessory parts. The problem of raw material control can be rectified by setting up codes for each type of raw materials for ease of purchasing, storing and issuing purposes. 2. Marketing Problem Almost all manufacturers encounter the problem of the continual change of the consumers’ taste according to the trend in fashion. This causes the manufactueres to produce different designs to meet consumers’ demand. The result of the study concerning marketing problem verifies the pre-established assumption. The suggestion is that the firms should closely follow up the marketing information, especially on the changing trend of fashion and taste. This enables them to produce new lines of products which satisfy the consumers’ needs. 3. Financial Problem The firms face the problem of working capital resulting from the 18% credit limitation policy of the commercial banks and the inability of collecting bills at the due date. The suggestion is that the firms should have efficient financial planning concentrating on working capital by setting cash flow system. Concerning the problem on collecting money, the firms should set up conditions such as cash discount to urge debtors for rapid payment. 4. Personnel Problem The employees lack incentives and motivation to work hard or to sacrifice for the benefits of the companies. The result of the study shows that a few manufacturers face the problem of handicraft labor supply. This does not verify the pre-established assumption. The suggestion is that the firms should investigate the needs of their employees and find the means to satisfy those needs and to motivate interest and devotion. 5. Tax problem and the delay in bureaucratic procedures The increase in trade tax and the high rate of taxes on imported raw materials cause higher cost of production. This confirms the pre-established assumptions. The problem of delay is due to bureaucratic procedures which is often occurs during the process of tax reimbursement in customs procedures. The suggestion is that the government should have efficient measures in collecting taxes, facilitating those who come to contact and encouraging coordination among the government agencies. Moreover, the government should reduce the import taxes of raw materials and encourage the cooperation among the manufacturers. These result in good quality and well-known products among domestic and foreign markets. To achieve this, the government should advertise and widely spread the information that high quality product can now be produced in Thailand. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 |
Degree Name: | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | บริหารธุรกิจ |
URI: | http://ezproxy.car.chula.ac.th:2074/handle/123456789/22759 |
ISBN: | 9745642681 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
usharee_ch_front.pdf | 438.39 kB | Adobe PDF | View/Open | |
usharee_ch_ch1.pdf | 419.37 kB | Adobe PDF | View/Open | |
usharee_ch_ch2.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open | |
usharee_ch_ch3.pdf | 624.96 kB | Adobe PDF | View/Open | |
usharee_ch_ch4.pdf | 814.18 kB | Adobe PDF | View/Open | |
usharee_ch_ch5.pdf | 475.5 kB | Adobe PDF | View/Open | |
usharee_ch_back.pdf | 737.44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.