Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22773
Title: การวิเคราะห์หนังสืออ่านประกอบวิชาภาษาไทยประเภทนวนิยาย ในระดับมัธยมศึกษาตอนต้น
Other Titles: An analysisi of external reading Thai novels at the lower secondary education level
Authors: อัมพร ทองใบ
Advisors: สุจริต เพียรชอบ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อวิเคราะห์หนังสืออ่านประกอบวิชาภาษาไทยประเภทนวนิยายในระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ในด้านลักษณะการประพันธ์ ด้านประเทืองปัญญา และด้านลักษณะรูปเล่ม ตลอดจนคุณภาพขอการพิมพ์ 2. เพื่อสอบถามความคิดเห็นของครูในระดับมัธยมศึกษาตอนต้นที่มีต่อหนังสืออ่านประกอบวิชาภาษาไทย แล้วประมวลความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับหนังสืออ่านประกอบวิชาภาษาไทย ปัญหาและอุปสรรคในการใช้หนังสืออ่านประกอบ ตลอดจนข้อเสนอแนะต่าง ๆ วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยสร้างเกณฑ์วิเคราะห์หนังสือเพื่อใช้วิเคราะห์หนังสืออ่านประกอบวิชาภาษาไทย ประเภทนวนิยาย และสร้างแบบสอบถาม 1 ชุด เพื่อถามครูที่สอนวิชาภาษาไทย ในระดับมัธยมศึกษาตอนต้นในโรงเรียนรัฐบาล เขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 26 โรง โดยใช้ประชากร 100 คน ต่อนวนิยาย 1 เรื่อง นำแบบสอบถามที่ได้กลับคืนมา วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน นำข้อมูลเสนอในรูปตารางประกอบคำอธิบาย ผลการวิจัย ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้ คือ 1. ครูมีความเห็นว่าหนังสือประเภทเรื่องสั้นเหมาะสมที่จะใช้เป็นหนังสืออ่านประกอบของนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาตอนต้น 2. นวนิยายจะให้คุณค่าแก่นักเรียนมากในด้านความเพลิดเพลิน 3. ในด้านการประพันธ์ นวนิยายที่มีคุณค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับ “มาก” คือเรื่อง นิกกับพิม แวววัน แมงมุมเพื่อนรัก และพลายมลิวัลลิ์ 4. ในด้านประเทืองปัญญา เรื่องที่มีคุณค่าเฉลี่ยในระดับ “มาก” คือเรื่อง แวววัน และแมงมุมเพื่อนรัก 5. ด้านรูปเล่มและคุณภาพของการพิมพ์ นวนิยายทั้ง 5 เรื่อง อยู่ในค่าเฉลี่ยระดับปานกลาง 6. ปัญหาที่ครูประสบในการให้นักเรียนอ่านหนังสืออ่านประกอบ คือ นักเรียนขาดความคิดในการวิพากษ์วิจารณ์
Other Abstract: The Purposes of Study : 1. To analyze the external reading thai novels at the lower secondary education level in writing and intellectual aspect, appearance and publishing quality. 2. To ask teachers’ opinions at the lower secondary education level about the external reading Thai novels and to collect teachers’ opinions concerning problems and obstacles in using the external reading as much as to welcome creative suggestions. Procedures : Questionnaires in the form of rating scales were constructed in order to analyze the external reading Thai novels. They were sent to 100 Thai language teachers in 26 public secondary schools in Metropolitan Bangkok, 100 teachers for each novel. The returned data were analyzed statifically by means of percentage artithmetic mean and standard deviation then tabulated and explained descriptively. The Results : The results of this research were as follows : The teachers were of the opinions that : 1. short story was appropriate to be the external reading for the students at the lower secondary education level. 2. Thai novel offered entertainment value to the students at the high level. 3. Concerning writing aspect novels which had value at the high level were NIK KAP PIM, WAEWWAN, MANGMUM PUANRAK and PLAI MALIWAN. 4. Concerning intellectual aspect novels which had high value were WAEWWAN and MANGUMUM PUANRAK. 5. Concerning appearance and publishing quality all five novels were rated at moderate degree. 6. Problems confronted the teachers were students lacking critical thinking skills.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22773
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amporn_th_front.pdf480.21 kBAdobe PDFView/Open
amporn_th_ch1.pdf688.04 kBAdobe PDFView/Open
amporn_th_ch2.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
amporn_th_ch3.pdf340.67 kBAdobe PDFView/Open
amporn_th_ch4.pdf4.76 MBAdobe PDFView/Open
amporn_th_ch5.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
amporn_th_back.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.