Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22887
Title: | ความคิดเห็นของครู ผู้บริหารการศึกษา และผู้นำชุมชนเกี่ยวกับบทบาทและการปฏิบัติจริง ของครูในโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบทในเขตการศึกษา 7 |
Other Titles: | Opinions of teachers, educational administrators and community leaders concerning roles and actual performance of the community secondary schools' teachers in educational region seven |
Authors: | อิศราพร จันทร์พราว |
Advisors: | ดวงเดือน พิศาลบุตร |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2526 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครู ผู้บริหารการศึกษาและผู้นำชุมชนที่มีต่อบทบาทและการปฏิบัติจริงของครูในโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบทในด้านการสอนประชาชน และบริการชุมชน 2. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครู ผู้บริหารการศึกษา และผู้นำชุมชนเกี่ยวกับปัญหาและอุปสรรคในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบทในด้านการสอนประชาชน และบริการชุมชน วิธีดำเนินการวิจัย ตัวอย่างประชากรในการวิจัย ประกอบด้วย ครูในโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบท 150 คน ผู้บริหารการศึกษา 150 คน และผู้นำชุมชน 149 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบง่ายจากครูโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบท ผู้บริหารการศึกษาและผู้นำชุมชนในเขตการศึกษา 7 ผู้วิจัยสร้างแบบสอบถาม 2 ชุด แต่ละชุดประกอบด้วยคำถามแบบเติมคำ และแบบมาตราส่วนประเมินค่า ชุดที่ใช้สำหรับครูจะมีคำถามทั้งในด้านบทบาที่คาดหวังและการปฏิบัติจริง ส่วนชุดที่ใช้สำหรับผู้บริหารการศึกษา และผู้นำชุมชน จะมีคำถามเฉพาะบทบาทที่คาดหวังเท่านั้น ข้อมูลที่ได้รับนี้นำมาวิเคราะห์ด้วยวิธีการทางสถิติ โดยหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงแบนมาตรฐานและทดสอบค่าที (t-test) การวิเคราะห์ความแปรปรวน และทดสอบหลังการวิเคราะห์ความแปรปรวนด้วยการทดสอบแบบเชฟเฟร์ (Scheff-test) ผลการวิจัย 1. ความคิดเห็นของครูที่มีต่อบทบาที่คาดหวัง และการปฏิบัติจริงมีความแตกต่างกันทุกกิจกรรมในด้านการสอนประชาชนและบริการชุมชน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. ความคิดเห็นของครู ผู้บริหารการศึกษา และผู้นำชุมชน ที่มีต่อบทบาทที่คาดหวังของครูในโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบท แตกต่างกันอยู่ 47 กิจกรรมจาก 54 กิจกรรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และกิจกรรมที่กลุ่มตัวอย่างทั้ง 3 กลุ่ม มีความคาดหวังสอดคล้องกันในด้านการสอนประชาชน ได้แก่ การจัดอบรมสาธิตแก่ประชาชนในด้านการตัดเย็บเสื้อผ้า และดอกไม้ใบตอง ในด้านการบริการชุมชน ได้แก่ การประสานงานระหว่างหน่วยงานอื่น ๆ กับประชาชน การจัดสหกรณ์ร้านค้าบริการแก่ชุมชน การเปิดโอกาสให้ประชาชนยืมวัสดุอุปกรณ์บางอย่างในการประกอบอาชีพ การเปิดโอกาสให้ประชาชนใช้สนามกีฬาและอุปกรณ์กีฬาของโรงเรียน และการบริการรับ-ส่งจดหมายของประชาชนในชุมชนนั้น 3. ผู้นำชุมชนและผู้บิหารการศึกษา มีความคาดหวังในบทบาทของครูในด้านการสอนประชาชน และบริการชุมชนสูงกว่าความคาดหวังของตัวครูเอง 4. ครู ผู้บริหารการศึกษา และผู้นำชุมชน มีความคิดเห็นสอดคล้องกันว่าปัญหาและอุปสรรคในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนมัธยมเพื่อพัฒนาชนบท เรียงลำดับตามความสำคัญมากไปน้อย ดังนี้ 1. การขาดแคลนด้านเงินงบประมาณที่ใช้สนับสนุนโครงการมีน้อยไม่เพียงพอในการดำเนินงาน 2. การขาดแคลนวัสดุ-อุปกรณ์ที่เป็นเครื่องมือส่งเสริมและสนับสนุนวิชาชีพของประชาชน 3. เวลาของครู ครูมีชั่วโมงสอนมาก สละเวลาออกไปทำกิจกรรมได้น้อย 4. ความแตกต่างในด้านการอ่านการเขียนของประชาชนในชุมชนนั้น 5. การคมนาคมไม่สะดวก ขาดพาหนะในการเดินทาง 6. ภาษาที่ใช้สอน 7. ความไม่ปลอดภัยจากผู้ก่อการร้าย |
Other Abstract: | Purposes The purpose of this research was: 1. To study comparatively the opinions of teachers, educational administrators and community leaders concerning roles and actual performance of community secondary school teachers in teaching and serving the community. 2. To study the opinions of teachers, educational administrators and community leaders concerning problems and obstacles in the actual performance of community secondary school teachers in teaching and serving the community. Procedure The sample of this research consisted of 3 groups: 150 community secondary school teachers, 150 educational administrators and 149 community leaders, which were selected by simple random sampling method from teachers in community secondary schools, educational administrators and community leaders in the educational region seven. The instruments used for this study were 2 sets of questionnaires with open ended question and rating scales. The first set which was used with the teachers which included items on both expected roles and on actual performance. The second set which was used with educational administrators and community leaders included items with specific emphasis on the roles of the teachers. Data were statistically analyzed through percentages, arithmetic means, standard deviations, t-tests, the analysis of variance and Scheffe- test Results 1. The teachers’ opinions concerning expected roles and actual performance showed differences for all activities, significant at the .01 level. 2. The opinion of teachers, educational administrators and community leaders concerning expected roles of community secondary school teachers showed differences for 47 activities, from 54 activities significant at the .05 level. The 3 groups were of the same opinion on the expected roles of the teachers in teaching people for the following activities: in service training and demonstration of dressmaking, flower making and banana leaves decoration. In serving the community for the following activities: cooperation between departments and the peoples; operating co-operative stores in the schools to serve the community; providing the opportunity for people to borrow vocational equipment; providing the opportunity for people to use sport fields and sport equipment of the schools; mail service for the community. 3. The community leaders and the educational administrators had higher expectation on the roles of teachers than the teachers themselves. 4. Teachers, educational administrators and community leaders agreed on the problems and obstacles encountered by the community secondary school teachers in the following order of importance: (1) lack of funds to subsidize projects. (2) lack of materials and equipment to promote and to support vocational education for the people. (3) time limitation, teachers being occupied with teaching. (4) differences in reading and writing abilities of the people. (5) poor transportation facilities. (6) language of instruction. (7) lack of safety because of terrorism. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22887 |
ISBN: | 9745626589 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Issaraporn_Ch_ch3.pdf | 474.93 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Issaraporn_Ch_ch4.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Issaraporn_Ch_ch5.pdf | 1.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Issaraporn_Ch_back.pdf | 957.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.