Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23029
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างอัตมโนทัศน์ การปรับตัว และสติปัญญาของนักเรียนชั้นมัธยมปีที่ 1
Other Titles: Relationships among self concept, personal adjustment, and general intelligence of mathayom one students
Authors: ไพจิตร ฝักเจริญผล
Advisors: ชุมพร ยงกิตติกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างอัตมโนทัศน์และความสอดคล้องของอัตมโนทัศน์กับการปรับตัว และสติปัญญา 2) เพื่อเปรียบเทียบอัตมโนทัศน์และความสอดคล้องของอัตมโนทัศน์ของนักเรียนที่มีการปรับตัวและสติปัญญาตกต่างกัน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนในเขตกรุงเทพมหานคร 3 โรง และจังหวัดใกล้เคียง 4 โรง จำนวน 233 คน เครื่องมือที่ใช้ในการการวิจัยมีแบบวัดบุคลิกภาพและแบบทดสอบ 3 ชุด คือ แบบวัดอัตมโนทัศน์ แบบวัดการปรับตัว และแบบทดสอบแมทรีซีสก้าวหน้า ฉบับมาตรฐาน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีหาค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและการวิเคราะห์ความแปรปรวน 2 ทาง แบบไม่วัดซ้ำ ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) อัตมโนทัศน์ และ การปรับตัวมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (r = .31) 2) ไม่พบความสัมพันธ์ระหว่างอัตมโนทัศน์กับสติปัญญา การปรับตัวกับสติปัญญา และไม่พบความสอดคล้องของอัตมโนทัศน์กับการปรับตัวและความสอดคล้องของอัตมโนทัศน์กับสติปัญญา 3) อัตมโนทัศน์ของนักเรียนที่มีการปรับตัวแตกต่างกันที่มีความแตกต่างกัน กล่าวคือ นักเรียนที่มีการปรับตัวดีมีอัตมโนทัศน์สูงกว่านักเรียนที่มีการปรับตัวไม่ดี 4) อัตมโนทัศน์ของนักเรียนที่มีสติปัญญาแตกต่างกันไม่แตกต่างกัน 5) ความสอดคล้องของอัตมโนทัศน์ของนักเรียนที่มีการปรับตัวและสติปัญญาแตกต่างกันไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purposes of this study were (1) to investigate self concept, the congruence between self concept and inferred self concept of Mathayom One students as related to personal adjustment and general intelligence and 2) to compare self concept and the congruence between self concept of the students with different level of adjustment and intelligence. The sample comprised of 233 Mathayom One students from three schools in Bangkok and four schools in nearby provinces. The research instruments used in this study were the Self Concept Scale, the Personal Adjustment Questionnaire, and the standard Progressive Matrices. The procedures of data analysis were Pearson1 Product Moment Correlation and two-way analysis of variance, unrepeated measured. The research findings were as follows: 1) A statistically significant correlation was found between self concept and personal adjustment ( r = .31). 2) No statistically significant correlations were found among other variables. 3) The well-adjusted students had higher level of self concept than did the mal-adjusted, 4) There was no statistically significant difference between the self concept of students with different level of intelligence. 5) There was of significant difference between the congruence of self concept of students with different levels of adjustment and those with diffe¬rent levels of intelligence.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23029
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paychit_Fa_front.pdf460.84 kBAdobe PDFView/Open
Paychit_Fa_ch1.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open
Paychit_Fa_ch2.pdf546.73 kBAdobe PDFView/Open
Paychit_Fa_ch3.pdf482.39 kBAdobe PDFView/Open
Paychit_Fa_ch4.pdf485.99 kBAdobe PDFView/Open
Paychit_Fa_ch5.pdf363.23 kBAdobe PDFView/Open
Paychit_Fa_back.pdf711.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.